Dantaxi udvider til Herning

Herning får fra denne uge et nyt taxaselskab. Lokale vognmænd er gået sammen med Dantaxi og sætter 20 biler på gaden i Herning Kommune. Selskabet satser på lokale og erfarne chauffører, og alle vogne er fra starten udstyret med Covid-19-tiltag for at sikre tryghed.
Herning har fået et nyt taxaselskab.

Efter 80 år uden konkurrence på taxaområdet, får herningenserne nu valgfrihed, næste gang de skal bruge taxa.

Dantaxis kommercielle direktør Vibeke Wolfsberg er overbevist om, at der er plads til to taxaselskaber i Herning, og hun forklarer, hvorfor hun mener, at der er kunder til de nye vogne i en tid, hvor branchen ellers er presset af Corona-krisen:

- Vi skiller os ud på den måde, at vi har installeret COVID-19-tiltag i alle vores biler i form af afskærmning mellem for- og bagsæde samt håndsprit. Der er, i en tid med fortsat utryghed i forhold til smitterisiko, efterspørgsel på taxaer, hvor sikkerhed for kunden er i højsædet.

10 % rabat på app-bestillinger

Hun påpeger, at det på ganske få måneder er lykkedes selskabet at få et solidt fodfæste på nye markeder, men at selskabets COVID-tiltag ikke er hele forklaringen:

- Senest i Odense, hvor vi kom til i august, har vi oplevet en tiltagende efterspørgsel på vores vogne. Indstilling til service og lokalkendskab er de vigtigste kriterier, når vi ansætter men mange kunder, måske især de unge, er særlig glade for, at de sparer 10%, når de bestiller en taxa med vores app.

Kortere ventetid

Jesper Cortés er en af Hernings nye vognmænd, og han er klar bag rattet i en af byens 20 nye taxaer. Han glæder sig til at komme i gang og har en klar forventning til, hvad det kommer til at betyde for taxakørslen i Herning:

- Det kommer til at betyde kortere ventetid på at få en taxa og sund konkurrence til gavn for herningenserne”, fortæller han.

Jesper Cortés er en af Hernings nye vognmænd

Jesper har 19 års erfaring som taxachauffør, heraf det sidste halvandet år som selvstændig vognmand, og lever dermed op til Dantaxis krav om at chaufførerne skal have et godt lokalkendskab. Trods sin erfaring indrømmer han, at 2020 har været en speciel tid at være chauffør i, for som så mange andre har han også set sin hverdag forandret af Coronasmittens indtog

- Det har da betydet tilpasninger, men jeg og mine kolleger har vænnet os til at køre med mundvisir eller mundbind. Vi har et servicekoncept vi følger, og det kommer hurtigt til at ligge på rygraden. Dantaxi var de første, der indførte afskærmning mellem for og bagsæde, og vi rengør bilens berøringsflader efter hver tur, fortæller han.

Samarbejde på tværs af bygrænser

De 20 nye taxaer i Herning indgår i samarbejde med taxaer fra nærliggende kommuner som Viborg, Silkeborg, Ikast-Brande, Vejle og Billund, hvor Dantaxi i forvejen er repræsenteret. Hernings nye taxaer er fra starten koblet på Dantaxi's landsdækkende app. Har man allerede app'en installeret, virker den også i Herning. Er man ikke til apps og smartphones, kan man naturligvis bestille en Dantaxi i Herning via et gammeldags telefonopkald.

Herning har fået et nyt taxaselskab.
Taxavognmand Jesper Cortés.

• På landsplan er cirka 1.800 taxier tilsluttet Dantaxi - heraf kører de cirka 175 på el.

• Selskabet udfører taxakørsel i 75 af Danmarks 98 kommuner, og er Danmarks største taxaselskab.

• Alle selskabets taxaer er monteret med afskærmning og fastgjorte spritdispensere.