Danskernes podcast vaner tegner et tydeligt billede

Det har været et særligt år for os alle. Vi har været nødsaget til at holde afstand og passe på, men samtidig har det også været et år med plads til mere fordybelse. Og fordybe os, det har vi gjort. 2020 har i høj grad været året, hvor podcasts for alvor er blevet populært i Danmark. Om vi har svinget støvsugeren, kokkereret i køkkenet, været på farten eller blot slappet af, så har vi fordybet os i alt muligt - lige fra vanskelige dilemmaer i Mads & Monopolet til vilde historier i Vanvittig Verdenshistorie

Når Spotify kigger tilbage på året der gik, er det tydeligt, at der er et særligt emne, som vi danskere er helt vilde med - nemlig true crime. På førstepladsen over de mest lyttede podcast finder vi nemlig Mørkeland, podcasten der går i dybden med uhyggelige drabssager, mysterier og kriminalhistorier fra den virkelige verden. Mørkelands skabere, Camilla og Kristine, har siden 2018 søgt efter svar på, hvad der får mennesker til at begå den værste forbrydelse af alle, nemlig drab, og har på den måde fanget danskerne i deres dystre univers.

Mørkeland er ikke den eneste true crime podcast, der har fanget danskernes interesse. Faktisk er der hele tre podcasts i genren i top 10 over mest populære podcasts. Både podcasten Bandeland, om den danske underverden, og Emilie Meng Mysteriet, om en af Danmarks mest omtalte mordsager i nyere tid, har fanget danskernes interesse med deres dybdegående dyk ned i nyere kriminalsager.

True crime er dog ikke det eneste, som har fanget vores interesse i 2020. Top-10 listen over mest streamede podcasts i Danmark viser, at podcasts om blandt andet aktuelle nyheder, personlige historier, kultur, underholdning og historiske fortællinger alle er emner, som vi danskere har interesseret os for i 2020. Nogle har identificeret sig med Nanna og Josephine fra Fries Before Guys, der taler om livets op- og nedture som ung kvinde i 20’erne, mens andre har fordybet sig i aktuelle nyheder og samtaler om løst og fast i Her Går Det Godt. Nogle har fået svar på spørgsmål, de ikke engang vidste, at de havde i Curlingklubben, mens andre har diskuteret med over morgenbordet til Mads & Monopolet. Uanset om man er til det ene emne eller det andet, så er en ting sikkert; 2020 har været podcastens år.

De 10 mest populære podcasts i Danmark i 2020:

1. Mørkeland
  2. Mads & Monopolet
  3. Her Går Det Godt
  4. Curlingklubben
  5. Helt Væk med Hemmingsen
  6. Hva så?! Med Christian Fuhlendorff
  7. Bandeland
  8. Fries Before Guys
  9. Vanvittig Verdenshistorie
  10. Emilie Meng Mysteriet

I dag har du også mulighed for at se, hvad du har lyttet mest til i Wrapped i din Spotify app og online.

Spotify Kids introducerer deling af playlister11.1.2021 15:45:56 CETPressemeddelelse

Siden Spotify introducerede Spotify Kids, har de været opsat på at skabe den bedste platform for børn og deres forældre. De har lyttet til forældres oplevelser med appen, og taget deres feedback til sig, for at skabe en app, der er tilpasset brugerens behov. Hvad savner forældre så til Spotify Kids appen? Mere indflydelse på hvad deres børn lytter til gennem muligheden for at dele det musik, som de selv elsker med deres børn - fra musik fra deres egen barndom til de playlister, der spilles, når der skal danses løs i stuen. Fra i dag er alt det muligt med Shared Playlists på Spotify Kids. Shared Playlists er en ny pin-beskyttet funktion, der giver forældre mulighed for at udvide deres børns lytteoplevelse ved at skabe, vurdere og dele børnevenlige playlister. Med den nye funktion i appen kan forældre dele playlister, de har lavet fra deres Spotify konto direkte til deres børns Spotify Kids konto. Forældre har ofte deres eget syn på hvilket indhold, der er passende til deres børn. Playli

Spotify annoncerer samarbejde med Prins Harry og Meghan16.12.2020 12:25:36 CETPressemeddelelse

Spotify annoncerer i dag et flerårigt samarbejde med Archewell Audio, det nyoprettede, audio-first produktionsselskab af Prins Harry, Hertug af Sussex, og Meghan, Hertuginde af Sussex. Gennem samarbejdet vil Archewell Audio producere programmer, med det mål at opløfte og underholde publikum rundt om i verden - eksklusivt til Spotifys 320+ millioner lyttere globalt. Som en del af samarbejdet kan lyttere forvente at høre helt nye, originale podcasts produceret og fortalt af Hertugen og Hertuginden selv, med det mål at bygge et fællesskab gennem delte oplevelser, fortællinger og værdier. Selvom den første fuldendte serie af Archewell Audio og Spotify først udkommer i 2021, kan lyttere allerede nu få et første glimt af, hvad Archewell Audio har i vente inden året er omme! Senere på måneden vil Archewell Audio i samarbejde med Spotifys Gimlet studio udgive et jule-særafsnit med Hertugen og Hertuginden som værter, som vil omhandle historier om håb og medfølelse fra inspirerende gæster som en