Danskernes pensionsopsparing sætter ny rekord

Danskerne kan se frem til en tryg alderdom. 5.000 mia. kr. havde danskerne således stående til alderdommen ved indgangen til 2022. Det svarer til ca. det dobbelt af Danmarks årlige bruttonationalprodukt.

2022 har ikke budt på mange gode nyheder for danskernes opsparing. Krig i Ukraine, høj inflation, stigende renter og uro på aktiemarkederne har gjort ondt på bundlinjen. Det gælder også for pensionsopsparerne. Helt nye tal fra Danmarks Statistik viser imidlertid, at danskerne aldrig har været så godt polstret, som de var ved indgangen til 2022.

Velliv anslår, at den kedelige udvikling i 2022 med stigende renter og inflation og uro på aktiemarkederne har barberet ca. 400 mia. kr. af danskernes pensionsopsparing siden årsskiftet. Det er imidlertid ikke noget, der får cheføkonom Jens Christian Nielsen fra Velliv til at ryste på hånden:

”2022 har været et kedeligt år for opsparerne, og det er aldrig rart, når formuen bliver mindre. Det er dog vigtigt at understrege, at udviklingen ikke skal få danskerne til at ligge søvnløse over deres pensionsopsparing. Vi har haft en forudgående 10-årig periode med høje afkast og høje indbetalingsrater. Derfor står danskerne på toppen af bakken, selvom vandstanden lige nu er meget høj og tager lidt af formuen.”

Velliv vurderer, at det tabte afkast i 2022 på nuværende tidspunkt ikke har spist alle de gode afkast, som vi så i 2021.

Danskernes pensionsopsparing svarer til ca. det dobbelt af Danmarks bruttonationalprodukt
5.000 mia. kr. havde danskerne stående til alderdommen ved indgangen til 2022, det svarer til ca. det dobbelt af Danmarks årlige bruttonationalprodukt. I forhold til 2020 steg pensionsformuen med ca. 450 mia. kr., og siden 2015 er der tale om en stigning på mere end 1.600 mia. kr.

”De nye tal for pensionsformuen understreger endnu en gang, at danskerne er utrolig gode til at spare op til deres egen alderdom. En kombination af danskernes lyst til at spare op og rekordhøje afkast siden finanskrisen har polstret danskernes pensionsformuer. Pensionsformuen er siden 2015 steget med ca. 1.600 mia. kr. for at sætte dette i perspektiv svarer det ca. til prisen på det danskes sundhedsvæsen i 10 fulde år. Jeg vil gerne rose danskerne for det ansvar, de påtager sig,” siger Jens Christian Nielsen.

I mange år har indbetalingerne til pension oversteget udbetalingerne. Dette billede er ved at ændre sig, og inden for en kortere årrække vil det være mere reglen end undtagelsen, at udbetalingerne overstiger det, vi sparer op. Det sker som en naturlig følge af, at vi bliver flere ældre, og at pensionssystemet i dag er fuldt udbygget.

Dem, der er på vej på pension, har de største pensionsopsparinger
Også når vi kigger på den enkelte dansker, var pensionsopsparingen rekordhøj ved indgangen til 2022. De godt 4,5 mio. danskere med en pensionsordning har således sparet lidt mere end 1 mio. kr. op i gennemsnit. Dermed er den gennemsnitlige pensionsformue vokset med hele 40 pct. siden 2015. Det dækker over store forskelle i og med, at de unge har en meget begrænset opsparing, hvorimod de 60 til 64-årige umiddelbart før pensionering har en pensionsopsparing på knap 2,2 mio. kr. i gennemsnit.

”Udviklingen i danskernes pensionsformuer over det seneste årti betyder, at vi er gået fra en situation, hvor mange ikke var dækket godt nok til at fortsætte det liv, de økonomisk kendte, når de skulle på pension, til i dag, hvor langt de fleste uden større betænkning har råd og mulighed for at fastholde deres levevis. Det er en rigtig god udvikling,” fortæller Jens Christian Nielsen og afslutter:

”Det er ikke kun den enkelte dansker, der skal glæde sig over, at have sparet meget op til pension. Det skal vi også glæde os over som samfund. Den solide pensionsopsparing styrker nemlig de offentlige finanser i form af øget indtægter i fx pensionsafkastskat, personskatter, lavere udbetalinger af folkepensionstillægget osv. Det er en vigtig udvikling i en tid, hvor vi bliver stadig flere ældre i Danmark.”

Cheføkonom Jens Christian Nielsen
Mail: jens.christian.nielsen@velliv.dk

Velliv står bag ny psykiatriafdeling til Odense Universitetshospital30.8.2021 08:44:53 CEST | Pressemeddelelse

I 2024 forventes afdelingen at stå færdig som en del af det nye Universitetshospital i Odense. Det er Velliv, der finansierer byggeriet, som opføres og drives i et offentligt-privat-partnerskab (OPP). I Velliv er mental sundhed et kerneområde. Vi ønsker at italesætte mental sundhed og vigtigheden af denne anno 2021, der skal give den enkelte tryghed og støtte ved sygdom. Derudover er selskabets ejer, Velliv Foreningen, en vigtig og aktiv stemme inden for mental sundhed. Finansieringen af den kommende voksenpsykiatri-afdeling falder derfor naturligt ind i det fokus. Investeringen foretages i samarbejde med A. Enggaard A/S. ”Vi er meget glade for at indgå i OPP-projektet, som er en rigtig god investering for Velliv. Projektet sikrer vores kunder et tilfredsstillende langsigtet afkast,” fortæller ejendomsdirektør Solveig Rannje og fortsætter: ”Vi ønsker at bidrage til kundernes og danskernes mentale sundhed. Vi kan se os selv som virksomhed i denne investering, der understøtter de værdier