Danskerne vil gerne være anonyme på nettet

Hver anden dansker har ikke lyst til, at andre følger med, når de er online

Halvdelen af danskerne har et ønske om ofte eller altid at kunne være anonyme, når er på nettet. Det viser en undersøgelse foretaget af Userneeds blandt godt 2.000 danskere for Forbrugerrådet Tænk og Ingeniørforeningen, IDA.

I undersøgelsen svarer 82 procent, at de ind imellem ønsker at være anonyme, når de surfer på nettet, og to ud af tre angiver, at de gerne ville bruge værktøjer til at skjule deres identitet og lokalitet, hvis de var lette at bruge.

Der er kommet nye og langt strengere regler for persondata, der betyder, at alle virksomheder og myndigheder skal have et klart overblik over alle personoplysninger, og præcist hvad de bliver anvendt til. Alligevel kan IDAs it-sikkerhedsekspert Jørn Guldberg godt forstå, at så mange danskere er bekymret for deres færden i cyberspace.

”Der er uden tvivl strammet op, men det er fortsat helt reelt, at være bekymret ved tanken om, at andre kigger med, eller at ens færden på nettet bliver brugt til at muligt andet,” siger han.

Der findes flere muligheder for at være anonym på nettet, og på Teknologiens Årsdag præsenterer det tyske firma Cliqz deres bud på, hvordan internettet kan være gennemsigtigt og åbent, og sikre brugerens privatliv.

”Der er flere alternativer, som sikrer en større grad af privacy, og jeg synes derfor, at vi som samfund skal gøre mere for at sprede viden om, hvordan man kan være anonym på nettet. Særligt børn og unge kunne med fordel undervises i net-anonymitet i skoleklasserne,” siger han.

Altid

Ofte

Af og til

Sjældent

Aldrig

Ved ikke

Total

Ønsker du at være anonym, når du er online?

Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA og Forbrugerrådet Tænk (2.019 svar)

Helt enig

Delvis enig

Hverken eller