Danskerne vil bruge tre års fradrag på én gang

Seks ud af ti danskere mener, at Boligjobordningens fradrag skal kunne spares sammen, så tre års fradrag kan bruges på én gang, viser en spørgeundersøgelse. Hvis vi skal sætte gang i en grøn bølge på de danske villaveje, er det fornuftigt at give danskerne en bedre Boligjobordning, hvor også fradraget sættes op til 25.000 kr., mener Dansk Industri.

Giv danskerne mulighed for at bruge tre års fradrag på én gang, og forhøj Boligjobordningens fradrag til 25.000 kr. pr. person. Sådan lyder det fra Dansk Industri, DI, i et af flere forslag til hvordan vi skaber vækst i Danmark.

Et flertal af danskerne er enige. I en spørgeundersøgelse, som Epinion har foretaget for DI, svarer seks ud af ti danskere, at Boligjobordningens fradrag skal kunne puljes for tre år og bruges på én gang.

- Danskerne kender og bruger allerede Boligjobordningen, og derfor kan ordningen være et væsentligt værktøj i forhold til at gøre det attraktivt for boligejerne at spare på energien og i det hele taget få gennemført nogle tiltrængte renoveringer, siger branchedirektør i DI Dansk Byggeri Peter Stenholm.

Bygninger bruger 40 procent af Danmarks samlede energiforbrug, og 65 procent af bygningerne er bygget før 1980, hvor de første energikrav blev en del af bygningsreglementet.

- Der ligger en masse energibesparelser på de danske villaveje og venter på, at vi f.eks. får udskiftet det gamle oliefyr med en varmepumpe, i højere grad begynder at isolere vores huse og får udskiftet de gamle utætte vinduer, så vi ikke fyrer for gråspurvene. Men grønne renoveringer er ofte en større udskrivning, og derfor er det gavnligt med en lidt større gulerod, der gør det muligt for flere at være med, siger Peter Stenholm, DI Dansk Byggeri.

I runde tal bruger omkring 465.000 danskere hvert år Boligjobordningens mulighed for at trække arbejdslønnen på udvalgte håndværks- og serviceopgaver fra i skat. Fem ud af ti danskere mener ligesom DI, at ordningen bør udvides til også at gælde andre gør-det-selv-opgaver.

- Rigtig mange danskere bruger allerede ordningen, og derfor er det også oplagt at bruge den til at gøre det mere attraktivt at blive lidt længere på jobbet og lade andre ordne rengøringen eller isolere havestuen. Set ud fra et samfundsperspektiv bliver vi rigere, hvis maskinmesteren reparerer en ekstra maskine og lader en professionel stå for isoleringen. Der er rigtig meget at vinde på det, siger branchedirektør Elly Kjems Hove, DI Byg.

Se vedlagte spørgeundersøgelse fra Epinion.

Kontakt:
Branchedirektør i DI Dansk Byggeri Peter Stenholm, telefon 4117 4736
Branchedirektør i DI Byg Elly Kjems Hove, telefon 2949 4500

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiveer Anette Sørensen på ANS@di.dk eller tlf. 3036 0265

Gode råd til SMV’er om cyberforsikring28.10.2020 12:14:06 CETPressemeddelelse

Danske SMV’er er særligt udsatte for en voksende mangfoldighed af cyberkriminalitet, og det kan blive rigtig dyrt for en lille virksomhed i form af tabt indtjening, driftstab og ikke mindst tab af omdømme. Derfor er der stigende interesse for såkaldte cyberforsikringer. En række organisationer går nu sammen om at give SMV’erne gode råd om hvad de skal være opmærksomme på, hvis de vil forsikre sig mod it-kriminalitet.

Nyt stærkt formandskab for DI Rådgivernes bestyrelse – og fem nye medlemmer21.10.2020 15:01:05 CESTPressemeddelelse

DI Rådgiverne har fået et nyt stærkt formandskab med Berit Didriksen, CEO i Epinion, i spidsen. De øvrige nye medlemmer af formandskabet er nyvalgte medlem Jonas Hemmingsen, CEO i GroupM Denmark A/S, og Mads Jensen Møller, CEO Nordiq Group A/S. Bestyrelsen er samlet blevet styrket med i alt fem nye medlemmer, ud over Jonas Hemmingsen fire kvinder. Det er sket den 21. oktober 2020 i forbindelse med branchefællesskabets årlige generalforsamling og konference for medlemmerne.

DI: Uheldigt at vismændene vil øge underskuddet20.10.2020 12:30:00 CESTPressemeddelelse

Dansk økonomi er ikke blevet ramt så hårdt af coronakrisen, som tidligere frygtet, skriver Det Økonomiske Råd i vismandsrapporten om dansk økonomi. Det skyldes ikke mindst, at de tiltag, der er gjort for at sætte gang i økonomien, er blevet doseret rigtigt. DI er enig i vismændenes overordnede analyse men er samtidig bekymret for, at vismændenes anbefaling om at lempe budgetreglerne vil svække holdbarheden af dansk økonomi.