Danskerne vil blive længere på jobbet med hjælp fra pensionsopsparingen

42 pct. af danskerne vil blive længere på arbejdsmarkedet, hvis de kan gå ned i tid, når de når pensionsalderen og samtidig få en del af pensionsopsparingen udbetalt. Emnet er til debat på Investorernes Topmøde kl. 13.15 på Folkemødet.

Delvise udbetalinger fra pensionsopsparingen kan være vejen til flere år på arbejdsmarkedet. Sådan lyder det fra 4 ud af 10 danskere i en ny undersøgelse, som Danmarks Statistik har foretaget for PensionDanmark i forbindelse med Folkemødet.

Et repræsentativt panel af ca. 2.500 danskere er blevet spurgt: "Hvis du kunne gå ned i tid på jobbet, når du når pensionsalderen, og samtidig få en del af din pensionsopsparing udbetalt – ville du så blive længere på arbejdsmarkedet?" 1.064 personer har svaret. 42 pct. svarer ”ja” og 25 pct. ”nej”, mens resten har svaret ”ved ikke” eller allerede er pensioneret.

”Vi lever længere, og det betyder også, at vi skal blive flere år på arbejdsmarkedet. Her kan pensionsselskaberne være med til at understøtte den senere tilbagetrækning ved at tilbyde fleksible udbetalingsmuligheder, der f.eks. gør det muligt, at man kan få en del af sin pension udbetalt, hvis man vil gå ned i tid, når man har nået pensionsalderen. Og mange danskere lader tilsyneladende til at være interesseret i disse muligheder, når den tid kommer,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

I PensionDanmark har medlemmerne forskellige muligheder for at få deres pensionsopsparing udbetalt, når de når pensionsalderen – uanset om de går på pension eller vil fortsætte med arbejde.

Længere levealder og flere år på arbejdsmarkedet er blandt de emner, der er til debat, når PensionDanmark og Danske Bank i dag inviterer til Investorernes Topmøde. Det foregår kl. 13.15-14.45 hos LEAD i Nørregade.

Om undersøgelsen

DST Survey, Danmarks Statistiks indsamlingskontor, har indsamlet svarene via web og telefon, den 7. juni. Panelet til besvarelserne er rekrutteret fra fire repræsentative undersøgelser fra marts til juni. Ca. 2.500 har sagt ja til at blive kontaktet. Svarene er indsamlet på 24 timer og vægtet for uddannelse, indkomst, køn, alder og geografi.

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for over 823.000 medlemmer beskæftiget i 23.200 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. De samlede indbetalinger udgjorde 15,2 mia. kr. i 2022. Balancen er over 300 mia. kr.