Danskerne shoppede økologi for 15,5 milliarder kroner i 2022

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der blev solgt økologiske fødevarer for i alt 15,5 milliarder kr. i 2022. Det er en nedgang på 3 procent i forhold til året før. Det overrasker ikke Landbrug & Fødevarer der trods nedgangen er fortrøstningsfulde for fremtiden

For første gang siden Danmarks Statistik har offentliggjort tal for økologisalget i Danmark, er der nedgang i salget af økologiske varer i detailhandlen. I 2022 købte danskerne økologi for 15,5 milliarder kroner. Det er en nedgang på 3 pct. i forhold til 2021. Målt i mængde er faldet på 9 pct., da kiloprisen er steget for de fleste varer. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik.

At der blev solgt mindre økologi i detailhandlen i 2022 kommer ikke bag på Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

- Det er ikke overraskende, at vi har måtte konstatere et fald i økologisalget, da mange danske forbrugere i 2022 har haft et mindre rådighedsbeløb til fødevarer på grund af høj inflation og stigende energipriser, siger hun.

Ifølge Danmarks Statistik har nedgangen i økologisalget været størst for kødvarer, men der er mængdemæssigt også solgt færre basisvarer som økologisk mælk og æg. Til gengæld har frugt og grøntsager kun oplevet et lille fald i salget. Frugt og grøntsager er med et samlet salg på 5,7 milliarder kr. den største økologiske varegruppe. I 2022 blev der solgt mejerivarer for 2,9 mia. kr., hvilket var næststørste varegruppe. Der blev solgt økologisk kød og æg for hhv. 1,1 mia. og 0,8 mia. kr.

Til trods for nedgangen i økologisalget er Landbrug & Fødevarer fortrøstningsfulde for fremtiden.

- Stigende forbrugertillid og faldende inflation gør, at vi i takt med at danskerne igen får flere penge mellem hænderne forventer, at økologisalget igen vil begynde at stige.

- Vi hører ligeledes fra flere detailkæder, at økologien og de økologiske værdier fortsat vægtes højt af forbrugerne, og det gør os fortrøstningsfulde når vi ser på fremtiden. Vi forventer derfor også, at vi allerede i 2023 vil se en mindre vækst i økologisalget, siger Kirsten Lund Jensen.

Den økologiske markedsandel i detailsalget er af Danmarks Statistik beregnet til 12 pct., hvilket formodes at være den højeste i EU i 2022, skarpt forfulgt af Østrig med 11,5 pct.