Miljømærkning Danmark

Danskerne ønsker en bæredygtig livsstil

Del

4 ud af 10 danskere har et stort ønske om en bæredygtig livsstil. Det er derfor positivt, at danskerne nu kan vælge mellem mere end 15.000 produkter og serviceydelser med Svanemærket eller EU-Blomsten.

Hvis du er en af de mange danskere, der har et stort ønske om en bæredygtig livsstil, kan du bl.a. gå efter produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten.
Hvis du er en af de mange danskere, der har et stort ønske om en bæredygtig livsstil, kan du bl.a. gå efter produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten.

Ifølge en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Miljømærkning Danmark, ønsker 4 ud af 10 danskere i høj grad eller meget høj grad at have en bæredygtig livsstil. Og yderligere 4 ud af 10 ønsker det i nogen grad.

- Det er meget positivt, at så stor en andel af danskerne ønsker at leve bæredygtigt. Bæredygtighed handler kort fortalt om, hvordan vi skaber de bedst mulige betingelser for mennesker og miljø – både nu og for kommende generationer. En bæredygtig livsstil handler derfor i høj grad om at begrænse vores aftryk på naturen og begrænse forbruget af ressourcer, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.  

Svanemærket og EU-Blomsten har med deres helhedstankegang netop fokus på miljømæssig bæredygtighed. Hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er nemlig med i vurderingen, når kravene bliver fastsat. Og det er det, der er styrken ved Svanemærket og EU-Blomsten.

- På den måde gør mærkerne det enkelt for forbrugerne at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter. Og dermed vælge varer, der støtter op om en bæredygtig livsstil, siger Martin Fabiansen.  

For de mange danskere, der ser efter Svanemærket og EU-Blomsten er der godt nyt: Antallet af miljømærkede produkter på det danske marked er stødt stigende. 

- For et år siden kunne vi fortælle danskerne, at Svanemærket og EU-Blomsten fandtes på mere end 12.000 produkter og serviceydelser. Nu viser en ny opgørelse, at tallet er steget til mere end 15.000. Det er en stigning på 3.000 på blot et år – og det understreger, at efterspørgslen er der, og at flere og flere producenter oplever, at en grøn forretning også er en god forretning, fortæller Martin Fabiansen.

Væksten skyldes bl.a., at der er kommet nye, spændende produktgrupper til. Eksempelvis svanemærket makeup, parfume, skumklude, jeans og fyrfadslys – men også vinduespolering, biobrændstof, whiteboard markere, burgerpapir og landets første svanemærkede restaurant.

I uge 40-41 kører kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen”. Kampagnen bakkes bl.a. op af 11 dagligvarekæder og vil være synlig på en lang række kanaler. Samtidig skal en forbrugerkonkurrence på den interaktive side miljømærkdithjem.dk være med til at øge danskernes kendskab til det store udvalg af miljømærkede produkter.

HVAD MENER DANSKERNE OM BÆREDYGTIG LIVSSTIL?

  • 42 % svarer, at de i høj grad eller meget høj grad ønsker at have en bæredygtig livsstil. 44 % svarer i nogen grad.
  • 54 % svarer, at de i høj grad eller meget høj grad ser Svanemærket som en del af en bæredygtig livsstil. 29 % svarer i nogen grad.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1019 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 25. - 27. august 2017.

MED SVANEMÆRKET OG EU-BLOMSTEN GØR DU EN FORSKEL

  • Du skåner natur og miljø
  • Du passer på dig selv og dine nærmeste
  • Du sparer på jordens ressourcer
  • Du viser omtanke for fremtidens klima

SVANEMÆRKET OG EU-BLOMSTEN I TAL

  • Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 15.000 produkter og serviceydelser i Danmark (sept. 2017).
  • Omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser var i 2015 på 8 mia. kr.
  • 74 % af danskerne går op i, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet. (YouGov okt 2016)
  • 85 % af danskerne kender Svanemærket – og 44 % kender EU-Blomsten. (YouGov jan 2017)
  • 59 % af dem, der kender Svanemærket, ser efter mærket, når de handler. For EU-Blomsten er tallet 37 %. (YouGov okt 2016)

Nøgleord

Kontakter

Lisa Olufson Klæsøe, presseansvarlig, telefon 39966279 / 27129369, e-mail: lio@ds.dk

Billeder

Hvis du er en af de mange danskere, der har et stort ønske om en bæredygtig livsstil, kan du bl.a. gå efter produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten.
Hvis du er en af de mange danskere, der har et stort ønske om en bæredygtig livsstil, kan du bl.a. gå efter produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten.
Download
Svanemærket og EU-Blomsten gør det enkelt for dig at vælge de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser.
Svanemærket og EU-Blomsten gør det enkelt for dig at vælge de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser.
Download
Danskerne kan vælge mellem mere end 15.000 produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten.
Danskerne kan vælge mellem mere end 15.000 produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten.
Download

Links

Information om Miljømærkning Danmark

Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark
Göteborg Plads 1
2150 Nordhavn

http://www.ecolabel.dk

Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU-Blomsten i Danmark og fungerer samtidig som uafhængig kontrolinstans i forhold til mærkerne. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.

Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark

Svanemærket gør entre på finansmarkedet15.6.2017 11:24pressemeddelelse

Nu kan også investeringsfonde blive svanemærket. Det gør det enklere for banker og pensionskasser at sende et signal om, at de investerer i virksomheder med fokus på bæredygtighed. Og det gør det nemmere for investorer og forbrugere at sikre sig, at deres penge bliver investeret i virksomheder med fokus på bæredygtighed. Kriterierne, som definerer hvad der skal til for at certificere fonde med Svanemærket, blev vedtaget i går og lanceres i hele Norden i dag.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum