Danskerne med klar melding midt i politiske forhandlinger: Billig strøm til elbilerne er afgørende

Danskerne har en klar melding til politikerne, der lige nu forhandler om elbilernes fremtid på Christiansborg. Billig strøm til elbilerne er afgørende for den grønne omstilling, lyder det fra hele 59 procent af befolkningen. Det viser en undersøgelse fra ladeoperatøren Clever, der også afslører, at prisen på elbilerne er den største hindring for skiftet fra benzin- og dieselbiler.

Mens der i disse dage forhandles om elbilernes fremtid på Christiansborg, kommer danskerne med en klar melding: Den billige strøm til elbilerne er afgørende for den grønne omstilling. Det viser en ny undersøgelse foretaget for Clever af Epinion. Hos Clever mener man, at tilkendegivelsen fra danskerne er vigtig, fordi politikerne risikerer at lave en aftale, der er finansieret med en forhøjet elafgift på opladningen af elbilerne.

”Rigtig mange danskere kan godt se, at det ikke nytter at sætte prisen på elbilerne ned, hvis man samtidig gør det dyrt at køre i dem med en forhøjelse af afgiften på el til opladning. Med nogle af de tiltag, der er på det politiske tegnebræt lige nu, risikerer man, at el til transport får et afgiftstryk, der er tre gange større end det, der er for benzin og diesel. Og det stemmer jo i hvert fald dårligt overens med danskernes ønske om attraktiv, billig strøm til de mange elbiler, man gerne vil have på vejene,” siger direktør i Clever, Casper Kirketerp-Møller.

Undersøgelsen fra Clever afslører også, at der er meget at hente på at gøre elbilerne billigere at købe, da prisen på elbilerne topper listen over udfordringer ved at vælge elbilen frem for benzin- eller dieselbilen.

Den billige strøm bør være så grøn som muligt

Selvom man hos Clever deler danskernes ønske om billig strøm til elbilisterne, er der et vigtigt forbehold. For skal omstillingen til elbiler bidrage til den grønne omstilling, bør man sikre, at opladning med lave afgifter er så grøn, som muligt.

”Lave elafgifter bidrager kun til den grønne omstilling, hvis de betyder, at den strøm, der går til elbilerne, er så grøn som muligt. Det sikrer man med intelligent opladning, hvor man automatisk doserer opladningen, så elbilerne lader op, når der er mest grøn strøm til rådighed i elnettet. Følger man den linje, bør de lave afgifter være betinget af, at elbilerne lader på intelligente og opkoblede ladestandere og ladebokse, der skruer ned for opladningen om aftenen, når belastningen på elnettet er størst, og op for opladningen om natten, når trykket på elnettet er lavere og grønnere, mens de fleste danskere sover,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Nummer to på danskernes liste over største udfordringer for valget af elbilen er antallet af ladestandere i Danmark. En udfordring, som Clever blandt andet ønsker at bidrage til en løsning på ved at tredoble antallet af ladepunkter i landet over de næste fem år med en ambition om at installere 10.000 nye offentlige ladepunkter. Clevers undersøgelse viser desuden, at kun hver femte dansker mener, at højere benzin- og dieselpriser er vejen til at gøre elbilerne mere attraktive.

Om undersøgelsen

Epinion har på vegne af Clever gennemført en befolkningsundersøgelse af danskernes holdninger til elbiler og elbilsmobilitetsløsninger. Analysen baserer sig på cirka 1.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Epinions panel i perioden 15. september – 29. september 2020. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Herunder udvalgte resultater fra undersøgelsen:

Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn om elbiler og el i Danmark?

Det er afgørende for den grønne omstilling i Danmark, at strømmen til elbilerne er billig

Helt enig

24%

Enig

35%

Hverken enig eller uenig

21%

Uenig

5%

Helt uenig

4%

Ved ikke

12%

Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn om elbiler og el i Danmark?

Benzinpriserne bør sættes op for at gøre det mere attraktivt at køre elbil

Helt enig

7%

Enig

11%

Hverken enig eller uenig

20%

Uenig

19%

Helt uenig

33%

Ved ikke

10%

Hvad ser du som de største udfordringer ved at vælge elbil frem for benzin- eller dieselbil? *

Valgmuligheder

Andel af totalt antal respondenter

Det er dyrt at købe en elbil

43%

Der er ikke nok ladestandere i Danmark

37%

Elbiler kører ikke langt nok på en opladning

35%

* Respondenterne er blevet bedt om at vælge op til tre svar på en liste med et bredt udvalg af udfordringer. Ovenfor ses de tre udfordringer, som flest respondenter valgte.