Danskerne køber økologi som aldrig før

Danskernes hang til økologiske fødevarer fortsætter med at vokse. I 2018 satte økosalget rekord efter mere end 10 år med konstant vækst, og nu viser de foreløbige tilbagemeldinger fra detailhandlen, at danskerne fortsætter den øgede efterspørgsel i 2019. I første halvår præsterer økologien igen tocifrede vækstrater.

Efter mere end 10 år med konstant vækst præsterer økologien igen imponerende vækstrater. De foreløbige tilbagemeldinger fra detailhandlen peger på nye rekorder for økologiske fødevarer i første halvår 2019. Frugt og grønt fylder stadig mere på tallerkenerne og salget af øko-grønt har overhalet de konventionelle varer i 10 procent af Coops butikker.

- De tilbagemeldinger, vi har fra detailhandlen, viser tocifret vækst på økologi i første halvår af 2019. Væksten drives af frugt og grønt, convenience- og nydelsesprodukter samt en fortsat solid vækst på mejerivarer, siger Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Økogrønt overhaler konventionelt

Der er ikke mindst inden for økologisk frugt og grønt, at kæderne oplevede stigende efterspørgsel i første halvår af 2019.

- Salget af økologisk frugt og grønt vokser, og væksten er væsentlig højere end i salget af konventionel frugt og grønt, som i øjeblikket går en smule tilbage. De grove grøntsager har længe ligget på et stabilt højt niveau, men nu er de lette grøntsager også begyndt at komme med, siger Thomas Roland CSR-chef i Coop og tilføjer:

- Kigger vi på salget lige nu, har vi flere end 100 butikker på tværs af vores kæder, hvor økoandelen ligger over 50 procent Hovedparten af dem ligger i eller omkring København og Aarhus, hvor tætheden af økologiinteresserede kunder er størst.

Dermed har salget af øko-grønt overhalet de konventionelle varer i 10 procent af Coops knap 1.100 butikker. Også hos Salling Group mærker man væksten i øko-salget.

- Vi må sige, at væksten i salget af økovarer fortsætter ufortrødent. Efterspørgslen på økologi er fortsat stigende, og det ligger heldigvis i tråd med vores strategi, hvor vi har gjort flere indsatser i vores kæder med det formål at fremme salget af økovarer. Netto udbygger sin position som absolut markedsleder drevet af vores ØGO’-serie, der i høj grad falder i forbrugerens smag, og i Føtex/Bilka giver vores konkrete mål om at give danskerne et økologisk alternativ til alle varer i den grad resultater, siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Salling Group.

En folkesag

Forklaringerne på økologiens solide fremgang er flere, men først og fremmest danskernes fokus på rene varer.

- Den store og stadig stigende efterspørgsel på økologisk frugt og grønt er i høj grad et udtryk for, at danskerne ønsker friske råvarer uden pesticidrester. Vi er blevet meget mere bevidste om fordelene ved at vælge økologisk. Den fortsatte vækst i øko-salget siger noget om, at økologi er blevet lidt af en folkesag. At vi alle kan gøre noget for at skabe en mere bæredygtig verden gennem vores forbrug, siger Michael Langberg.

Michael Langberg, markedschef, Økologisk Landsforening, 20 99 30 02
Thomas Roland, CSR-chef, Coop, 30 91 92 42
Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør, Salling Group, 87 78 50 02
Joachim P. Kjeldsen, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, 30 54 39 30

Ægbranchen, forskere og fødevareminister skal debattere løsninger på frakturer hos høner16.9.2021 10:09:23 CEST | Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse inviterer den samlede branche til møde om problematikken vedr. frakturer på æglæggende høner. Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at 85 procent af hønerne i landbruget går rundt med brud på brystbenet, fordi æglægningen presser deres kroppe indefra. Det er et problem på tværs af branchen, og det problem skal løses, som Økologisk Landsforening allerede meldte ud i starten af september. Derfor inviterer Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse branchen, repræsentanter fra Fødevareministeriet, forskere og fagfolk til branchemøde den 1. november 2021, hvor også fødevareminister Rasmus Prehn deltager.

Økologisk Landsforening: Om landbrugsstøtten - Mindst mulig forandring er ikke en bæredygtig vej frem25.6.2021 16:38:30 CEST | Pressemeddelelse

EU's landbrugsministre er forslæbende og ude af trit med borgernes krav i den nye aftale for landbrugsstøtten. Aftalen mangler forpligtende mål, som kan skabe den omstilling, der skal ske i landbruget for at løse de udfordringer, der er i forhold til klima, miljø og natur. Det på trods af, at EU-Kommissionen i sin Farm-to-fork-strategi fra 2020 konkret og direkte siger, at landbrugsstøtten skal omlægges, hvis landbruget skal blive bæredygtigt i fremtiden.

Landsdækkende stafet og økologisk inspirationsrejse for professionelle køkkener23.6.2021 14:56:57 CEST | Pressemeddelelse

Økologisk Landsforening og Kost & Ernæringsforbundet sætter gang i en landsdækkende stafet for professionelle køkkener. Stafetten indledes i Aalborg d. 17. august og fortsætter til Aarhus, Kolding og Køge for at slutte i København d. 31. august. Målet er at inspirere alle køkkenprofessionelle til at skabe velsmag med mere grønt, mere økologi og flere lokale råvarer.