Danskerne køber økologi som aldrig før

Efter mere end 10 år med konstant vækst præsterer økologien igen imponerende vækstrater. De foreløbige tilbagemeldinger fra detailhandlen peger på nye rekorder for økologiske fødevarer i første halvår 2019. Frugt og grønt fylder stadig mere på tallerkenerne og salget af øko-grønt har overhalet de konventionelle varer i 10 procent af Coops butikker.
- De tilbagemeldinger, vi har fra detailhandlen, viser tocifret vækst på økologi i første halvår af 2019. Væksten drives af frugt og grønt, convenience- og nydelsesprodukter samt en fortsat solid vækst på mejerivarer, siger Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening.
Økogrønt overhaler konventionelt
Der er ikke mindst inden for økologisk frugt og grønt, at kæderne oplevede stigende efterspørgsel i første halvår af 2019.
- Salget af økologisk frugt og grønt vokser, og væksten er væsentlig højere end i salget af konventionel frugt og grønt, som i øjeblikket går en smule tilbage. De grove grøntsager har længe ligget på et stabilt højt niveau, men nu er de lette grøntsager også begyndt at komme med, siger Thomas Roland CSR-chef i Coop og tilføjer:
- Kigger vi på salget lige nu, har vi flere end 100 butikker på tværs af vores kæder, hvor økoandelen ligger over 50 procent Hovedparten af dem ligger i eller omkring København og Aarhus, hvor tætheden af økologiinteresserede kunder er størst.
Dermed har salget af øko-grønt overhalet de konventionelle varer i 10 procent af Coops knap 1.100 butikker. Også hos Salling Group mærker man væksten i øko-salget.
- Vi må sige, at væksten i salget af økovarer fortsætter ufortrødent. Efterspørgslen på økologi er fortsat stigende, og det ligger heldigvis i tråd med vores strategi, hvor vi har gjort flere indsatser i vores kæder med det formål at fremme salget af økovarer. Netto udbygger sin position som absolut markedsleder drevet af vores ØGO’-serie, der i høj grad falder i forbrugerens smag, og i Føtex/Bilka giver vores konkrete mål om at give danskerne et økologisk alternativ til alle varer i den grad resultater, siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Salling Group.
En folkesag
Forklaringerne på økologiens solide fremgang er flere, men først og fremmest danskernes fokus på rene varer.
- Den store og stadig stigende efterspørgsel på økologisk frugt og grønt er i høj grad et udtryk for, at danskerne ønsker friske råvarer uden pesticidrester. Vi er blevet meget mere bevidste om fordelene ved at vælge økologisk. Den fortsatte vækst i øko-salget siger noget om, at økologi er blevet lidt af en folkesag. At vi alle kan gøre noget for at skabe en mere bæredygtig verden gennem vores forbrug, siger Michael Langberg.
Kontakter
Michael Langberg, markedschef, Økologisk Landsforening, 20 99 30 02
Thomas Roland, CSR-chef, Coop, 30 91 92 42
Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør, Salling Group, 87 78 50 02
Joachim P. Kjeldsen, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, 30 54 39 30
Billeder
Information om Økologisk Landsforening
I Økologisk Landsforening arbejder vi for en verden, der tænker og handler økologisk – til glæde for mennesker, dyr og vores jord.
Følg pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten26.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Danmark overtager EU-formandskabet i 2025, falder det sammen med opstarten af forhandlingerne om EU’s landbrugspolitik efter 2027. I den forbindelse opfordres regeringen til at bruge formandskabet aktivt til at fremme en grøn omstilling af landbruget på europæisk plan.
Organic Summit 2025 i København præsenterer et stærkt speaker line-up23.6.2025 09:05:02 CEST | Pressemeddelelse
Stærke speakere fra hele Europa samles til Organic Summit i København den 18. og 19. august for at blive enige om et fælles charter med konkrete anbefalinger til, hvordan økologisk produktion og forbrug i EU kan vokse til 25 procent i 2030 og dermed bidrage til omstillingen af den fremtidige fødevareproduktion.
Flot stigning i det økologiske dagligvaresalg22.4.2025 08:54:48 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske fødevarer steg i 2024 med tre pct., og omsætningen lander på 16 mia. kr. i 2024. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som også viser en flot volumenfremgang på to pct.
110.000 forbrugere deltog i Økodag 202514.4.2025 08:51:37 CEST | Pressemeddelelse
41 økologiske gårde tiltrak i går anslået 110.000 forbrugere til Økodag. Dagen var en fest for og med de økologiske malkekøer.
Økologisk Landsforening roser aftale, der skal give mere økologi12.4.2025 07:42:01 CEST | Pressemeddelelse
Pressekommentar fra Økologisk Landsforening til politisk aftale, der trækker en del af EU's landbrugsstøtte ind i det grønne trepartsarbejde. Her øges bl.a. incitamenterne til at lægge om til økologi, og 4 % naturkravet fastholdes.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum