Økologisk Landsforening

Danskerne køber dobbelt op på økologisk frugt og grønt

Del
Danskerne er for alvor slået ind på en grønnere levevej. Det er især økologiske frugter og grøntsager, som fylder mere på danskernes grønnere tallerkener. Ifølge Danmarks Statistik er salget af økologisk frugt og grønt steget med 143 pct. i årene 2015-19.
Økologisk frugt og grønt hitter blandt danskerne, hvis forbrug af det øko-grønne er fordoblet på blot fire år.
Økologisk frugt og grønt hitter blandt danskerne, hvis forbrug af det øko-grønne er fordoblet på blot fire år.

Sommer indbyder helt naturligt til at servere frisk, dansk frugt og grønt på bordet. I supermarkedernes grøntafdelinger, hos gårdbutikkerne og i vejboderne frister alt det grønne. Men danskerne spiser ikke kun mere grønt, når solen skinner. Vi har generelt fået øjnene op for, at der både er en sundheds- og klimamæssig fornuft i at skære ned på kødet, hvilket kan være forklaringen på, at det især er de økologiske grøntsager og frugter, der tegner sig for den største stigning.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologisk frugt og grønt på fire år er mere end fordoblet.

”Når vi spørger forbrugerne, hvorfor de vælger at købe økologisk, handler det først og fremmest om at spise fødevarer, som man er sikker på, ikke indeholder rester af pesticider,” forklarer Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening og tilføjer:

”Det kan være svært at gennemskue, hvordan man opnår størst effekt, hvis man vil mindske sit indtag af pesticidrester. Men det er faktisk ret enkelt. Ved blot at bytte fem basisvarer ud med den økologiske variant, kan man mere end halvere sit indtag af pesticidrester. Så er man godt i gang.”

Derudover angiver forbrugerne, at de går efter fødevarer, som beskytter naturen og grundvandet. Også hensynet til bæredygtighed med særligt fokus på klima fylder mere og mere, når vi vælger varer på hylderne.

”Det betyder, at forbrugerne i højere grad end tidligere tænker på at købe dansk og købe grønt i sæson,” siger han.

Lige nu er der fx rift om økologiske jordbær, salat, kartofler og agurker. Og ser man mere generelt på forbruget hen over de fire år, er det økologiske råvarer som kartofler, bær, salat og kål, der er tredoblet inden for fire år. Økologisk frugt har en markedsandel på 22,7 pct., mens grøntsagernes del lyder på 24,7 pct. ifølge GFK Consumer Scan. Økologiske gulerødder udgør i dag næsten halvdelen af det samlede salg med en markedsandel på 45,2 pct.

”Danske forbrugere er langt henad vejen frontløbere på en global trend, der går i retningen af at man vælger fødevarer, der er rene og produceret med omtanke – både for at booste sin egen sundhed og for at bidrage til mere bæredygtighed,” siger Michael Langberg.

Faktaboks

Fem der gør en forskel

En undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet viser, at du kan reducere dit indtag af pesticider med næsten 50 pct. ved blot at købe fem økologiske varer. Her får du gode, grønne og økologiske valg.

  • Æbler - i 2018 fandt Fødevarestyrelsen pesticidrester i 31% af de danske ikke-økologiske æbler og 79% af de udenlandske ikke-økologiske æbler. Der blev ikke fundet pesticidrester i de økologiske æbler.
  • Salat - Fødevarestyrelsen fandt i 2018 pesticidrester i 27% af den danske ikke-økologiske salat og i 67% af den udenlandske ikke-økologiske salat. Der blev ikke fundet pesticidrester i økologisk salat.
  • Tomater - ved den seneste kontrol fandt Fødevarestyrelsen pesticidrester i 9% af de danske ikke-økologiske tomater og i 50% af de udenlandske ikke-økologiske tomater. Der blev ikke fundet pesticidrester i de økologiske tomater.
  • Kartofler - Fødevarestyrelsens kontrol viste, at 14% af de danske ikke-økologiske kartofler og 56% af de udenlandske ikke-økologiske kartofler indeholdt pesticidrester. Der blev ikke fundet pesticidrester i de økologiske kartofler
  • Jordbær – de danske økologiske jordbær er helt uden pesticider. I 2018 fandt Fødevarestyrelsen pesticidrester i 72 pct. af de danske ikke-økologiske og i 83 pct. af de ikke-økologiske udenlandske jordbær.

Kilde: Danmarks Statistik, GFK, Fødevarestyrelsen/DTU og forbrugerundersøgelse foretaget af Økologisk Landsforening, samt www.ø30.dk.

Kontakter

Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening
Telefon: 2099 3002 Mail: mla@okologi.dk


Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Telefon: 2542 9302 Mail vk@okologi.dk

Billeder

Økologisk frugt og grønt hitter blandt danskerne, hvis forbrug af det øko-grønne er fordoblet på blot fire år.
Økologisk frugt og grønt hitter blandt danskerne, hvis forbrug af det øko-grønne er fordoblet på blot fire år.
Download

Information om Økologisk Landsforening

Økologisk Landsforening
Økologisk Landsforening
Agro Food Park 26
8200 Aarhus N

87 32 27 00https://okologi.dk/

I Økologisk Landsforening arbejder vi for en verden, der tænker og handler økologisk – til glæde for mennesker, dyr og vores jord.

Følg pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye