Danskerne har ændret købsvaner for at bidrage til et mere bæredygtigt hav, viser global undersøgelse

I anledning af FN's World Ocean Day (www.un.org/en/observances/oceans-day) udgiver Marine Stewardship Council (MSC) en global undersøgelse af forbrugernes købsadfærd af fisk. Den uafhængige undersøgelse af holdninger til fisk og skaldyr og havenes tilstand er foretaget af virksomheden GlobeScan (https://globescan.com/) i 23 lande og involverer 25.000 mennesker. Der er en voksende bekymring for havets tilstand. Undersøgelsen viser, at forbrugerne forstår, at miljøvenlige indkøbsvaner bidrager til et bæredygtigt hav. De seneste år har de danske forbrugere handlet mere bæredygtigt både på restauranter og i butikker.

Sverige, Kina og Tyskland fører blandt de lande, hvor forbrugerne har ændret deres kost i de sidste to år af hensyn til miljøet. Køb af bæredygtig fisk og skaldyr er den mest almindelige handling, som forbrugere af fisk og skaldyr globalt siger, at de har foretaget for at hjælpe med at beskytte havene (24%). Globalt er hovedårsagerne til at beskytte havet planetens fremtidige helbred (63%) for at forhindre det marine dyrelivs uddøen (60%), mens 51% sagde, at de ønsker, at børn og børnebørn skal have sunde oceaner i fremtiden. Et andet resultat viser, at 53% af danskerne vælger fisk og skaldyr, fordi de mener, at deres valg gør en forskel for havets helbred

De største bekymringer for havet er forurening (65 %), overfiskning (44 %) og klimaændringer (37 %). Med over en tredjedel af verdens fiskebestande overfisket og klimaforandringer, der ændrer marine økosystemer, viser undersøgelsen - udgivet på FN's Oceans Day den 8. juni - at forbrugere over hele verden er mere opmærksomme end nogensinde på den indvirkning, deres valg af fisk og skaldyr har på havene.

• Forbrugere og fødevarekæder er en vigtig forandringsskaber og belønner fiskere, der fisker bæredygtigt i havet. I betragtning af udfordringens omfang er det imidlertid vigtigt, at regeringerne også gør deres del for at sikre, at fiskeriet rundt om i verden forvaltes bæredygtigt. Denne undersøgelse har et klart budskab, der viser, at vi mennesker kan påvirke vores planet gennem bæredygtige valg i restauranten og i butikken," siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.

Undersøgelsen kommer fra MSC (en non-profit miljømærkningsorganisation), der beskytter havet mod overfiskeri gennem sit program for bæredygtigt fiskeri certificering. Ifølge rapporten har MSC en vigtig rolle for forbrugerne, som har magten til at påvirke markedet gennem mere bæredygtigt indkøb. Læs et resumé af den globale rapport i tillægget (se nedenfor).

Fakta om undersøgelsen

Blandt de vigtigste resultater kan nævnes, at der har været en kraftig stigning (8 procentpoint) i forbrugere af fisk og skaldyr, der mener, at deres valg kan gøre en forskel for havets sundhed, hvilket svarer til over to tredjedele af respondenterne (67 %), og en stigning blandt forbrugere der mener, at folk bør spise fisk og skaldyr fra bæredygtige kilder sammenlignet med den tidligere undersøgelse, der blev gennemført for to år siden (73 % mod 65 %).

Link, tidligere år: https://www.msc.org/understanding-seafood-consumers

Undersøgelsen er foretaget af det globale survey- og rådgivningsfirma , GlobeScan, på i alt 23 markeder: Australien, Østrig, Belgien, Canada, Kina, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Italien, Japan, Holland, Norge, Polen, Singapore, Sydafrika, Sydkorea (nyt i 2022), Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, USA og Portugal. I alt 25.869 forbrugere blev undersøgt i disse lande mellem 25. januar og 16. marts 2022, herunder 20.127 forbrugere af fisk og skaldyr.

Link: https://www.msc.org/media-centre/news-opinion/news/2022/05/17/depletion-of-fish-stocks-is-most-urgent-threat-to-oceans-say-msc-stakeholders

I forbindelse med World Ocean Day har MSC udgivet nogle korte film om bæredygtigt fiskeri, der viser de innovationer, som fiskeriet har gjort for at beskytte havet. Disse vil blive udstillet på 23 markeder rundt om i verden på World Ocean Day og videre.

Link: https://www.msc.org/dk/hvad-vi-goer/et-msc-hav

Hele rapporten: https://www.msc.org/docs/default-source/default-document-library/stakeholders/stakeholder-survey-report/msc_stakeholder-survey-2021-highlights-report-globescan.pdf?sfvrsn=ffeffef5_11

Marine Stewardship Council (MSC) er en international non-profit organisation, der fastsætter globalt anerkendte, videnskabeligt baserede standarder for bæredygtigt fiskeri og forsyningskæden for fisk og skaldyr. MSC-miljømærket og certificeringsprogrammet anerkender og belønner bæredygtig fiskeripraksis og er med til at skabe et mere bæredygtigt marked for fisk og skaldyr.  Det er den eneste wild-capture fiskeri certificering og miljømærkning program, der opfylder best practice krav, der er fastsat af både FN's Fødevare-og Landbrugsorganisation (UNFAO) og ISEAL, den globale medlemskab forening for bæredygtighed standarder. For mere information besøg msc.org