Danskerne glemmer rejseforsikring ved ferie i Danmark

NY UNDERSØGELSE: I en tid hvor langt de fleste forventes at holde ferie i Danmark viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for GF Forsikring, at mange danskere ikke ved, hvordan rejseforsikringen dækker, når der ferieres inden for egne grænser. Det kan ende som en dyr og ubehagelig overraskelse.
INDLANDSFERIE: For mange danskere bliver den store udlandsferie i år skiftet ud med sommerhus, camping og hjemlig hygge i Danmark. Men det kan alligevel godt betale sig at have styr på rejseforsikringen, fortæller GF Forsikring. (Foto: Stock, GF-arkiv)

Udsigten over Toscanas berusende vidder eller shopping på Barcelonas La Rambla bliver ikke blandt ferieminderne i år. Langt størstedelen af danskerne forbereder sig lige nu på at holde ferie herhjemme.

Men en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for det kundeejede forsikringsselskab GF Forsikring, viser, at 46 % af danskerne ikke er klar over, at rejseforsikringen også kan dække ferier i Danmark. Det kan blive en både dyr og ærgerlig affære og ramme ekstraordinært mange i år.

- Hos GF Forsikring har vi selvsagt fået utrolig mange henvendelser om rejseforsikringens dækning de seneste par måneder, og nu ringer vores kunder også og spørger i forhold til dækning i Danmark, fx hvis det bliver nødvendigt at afbestille et sommerhus, fortæller skade- og policedirektør i GF Forsikring, Per Haulund.

Dyr forglemmelse
Hos mange danske forsikringsselskaber kan rejseforsikringen dække både i Danmark og i udlandet. Det gælder også GF’s nyeste rejseforsikring, der dækker erstatningsferie, ødelagte rejsedøgn og tab af ferie for husstanden, hvis ferien må afbestilles. Ved ferier i Danmark gælder det, så længe man har booket mere end tre overnatninger.

Det betyder, at hvis du kommer til skade eller bliver syg og må droppe resten af ferien i lejet sommerhus eller i lejet campinghytte/-vogn, så kan du få dækket ødelagte feriedøgn og tab af ferie for husstanden. Eller hvis du helt må aflyse og slet ikke kan tage afsted på ferie, fx pga. sygdom i nærmeste familie, eller fordi du bliver syg af covid-19, så kan du afbestille og få en erstatningsferie.

- Det er som om, at danskerne instinktivt tænker rejseforsikring i forbindelse med udenlandet, men ikke i relation til at holde ferie herhjemme – også selvom en eller flere ugers ferie i Danmark nemt kan løbe op i samme pris som en udenlandsferie. Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis man bliver nødt til at aflyse ferien i Danmark på grund af sygdom og ikke ved, at man kan få erstatning fra sin rejseforsikring. Så vores anbefaling er helt klart, at man skal kontakte sit forsikringsselskab, hvis man er i tvivl om dækning i Danmark, slutter skade- og policedirektøren fra GF Forsikring.

Fakta om undersøgelsen:
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for GF Forsikring. Der er i alt gennemført 1.018 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 8.-12. april 2020.

Udvalgte fakta fra undersøgelse af corona og sommerferie:

Hvor forventer du at holde sommerferie i år? (du kan markere flere svar):
Danmark:  63 %
Norden (eksklusive Danmark): 5 %
Tyskland: 4 %
Øvrige Europa (ekskl. Norden & Tyskland): 9 %
Øvrige verden: 3 %
Jeg holder ikke sommerferie i år: 17 %
Ved ikke: 7 %

Vidste du, at nogle rejseforsikringer også giver dig/din husstand dækning ved ferier i Danmark? Med dækning menes der i dette tilfælde, eks. erstatningsrejse, kompensation for ødelagte rejsedøgn og afbestillingsforsikring.

46% svarede nej.
54% svarede ja.