Danskerne fordobler økologien i 2020

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.

Økologien er blevet hverdagskost i Danmark. Coop modtog prisen Organic Retailer of the Year på Nordic Organic Food Fair onsdag aften. På scenen modtog Helle Andersen, Jens Visholm og Thomas Roland fra Coop prisen. Foto: Jens Panduro.

”I dag køber stort set alle danskere økologiske varer i løbet af et år, og hele 52% af danskerne køber økologiske varer hver eneste uge. Økologien er blevet hvermandseje – ikke mindst fordi Coop tog en ambitiøs beslutning for fem år siden,” siger Henrik Hindborg, der er markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

I 2020 vil danskerne købe økologiske varer for mellem 19 og 20 mia. kr. svarende til 3400 kr. i gennemsnit pr. dansker. Det er væsentlig mere end en fordobling i forhold til 2014, hvor der blev solgt økologiske varer for otte mia. kr. økologisk - 1400 kr. pr. dansker.

Den store stigning i salget af økologiske varer skyldes ikke mindst, at Coop Danmark i efteråret 2014 satte en ambitiøs målsætning om at fordoble økologien i Danmark frem til 2020. Kampagner som ”Sammen om mere Økologi” og ”Vi vil gøre økologi til hvermandseje” arbejdede aktivt på at gøre danske forbrugere mere bevidste om økologiske varer.

Onsdag aften blev Coop Danmark således præmieret med Organic Retailer of The Year på messen Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark desuden var udnævnt til årets land på grund af vores verdensmesterskab i økologi.

”Vi er meget stolte og taknemmelige for at modtage denne anerkendelse. Men vi vil dele æren med vores medlemmer og kunder og de mange leverandører. Uden deres brændende engagement var vi ikke nået dertil, hvor Danmark er førende i verden på økologi. Vi glæder os til at fortsætte rejsen, hvor vi de seneste fem år har øget vores salg af økologi med over 300 millioner kr. om året. For de kommende fem år er det vores mål at øge salget med over 400 millioner kr. om året,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Tilbage i januar 2015 startede Coop fx med at sænke priserne på udvalgte økologiske varer, samtidig med at det økologiske sortiment blev udvidet i alle Coops kæder.

Henrik Hindborg, markedschef detail, Økologisk Landsforening
T: 51 55 84 82
M: hh@okologi.dk

CSR-chef Thomas Roland, Coop
T: 30 91 92 42
M: Thomas.roland@coop.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
T: 25 42 93 02
M: vk@okologi.dk

Danskerne fordobler økologien i 2020.  Foto: Økologisk Landsforening
Danskerne fordobler økologien i 2020. Foto: Økologisk Landsforening

Ny rapport: Pesticidrester i mere end halvdelen af ikke-økologisk frugt og grønt4.12.2019 09:29:54 CETPressemeddelelse

Økologi er langt det sikreste valg, hvis man vil undgå rester af pesticider i sin mad. Det fastslår Fødevarestyrelsens netop offentliggjorte årlige pesticidrapport, som igen viser, at der i gennemsnit er rester af pesticider i mere end halvdelen af de ikke-økologiske frugter og grøntsager i butikkerne. Det er forståeligt, at stadig flere danskere handler ud fra et forsigtighedsprincip og vælger økologi fremfor at satse på, at pesticidrester er uskadelige, mener formand for Økologisk Landsforening.

Aftale om vandmiljø sikrer investeringer i økologi25.11.2019 12:42:16 CETPressemeddelelse

Økologisk Landsforening ser positivt på de nye investeringer i økologisk landbrug og markedsudvikling, der er medtaget i den kvælstofaftale, som regeringen netop har indgået med Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet. Aftalen, som skal sikre en styrket indsats mod kvælstofforurening, indeholder midler til økologisk markedsudvikling, samt støtte til nye investeringer i økologiske kvægstalde og andre forbedringer for klima, dyrevelfærd og konkurrencedygtighed.

Nyt klimapartnerskab skal sætte turbo på klimaindsatsen i landbruget13.11.2019 15:11:05 CETPressemeddelelse

Regeringen lancerer i dag 13 nye klimapartnerskaber. Økologisk Landsforening er med i Klimapartnerskabet for fødevare- og landbrugssektoren. Samtidig offentliggør foreningen 15 politiske forslag, som den vil søge partnerskabets opbakning til. Økologisk Landsforening roser regeringens initiativ og forventer, at partnerskabet vil udklække markante nye klima initiativer fra branchen og et ambitiøst klimapolitisk katalog til regeringen.