Danskerne fordobler økologien i 2020

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.
Økologien er blevet hverdagskost i Danmark. Coop modtog prisen Organic Retailer of the Year på Nordic Organic Food Fair onsdag aften. På scenen modtog Helle Andersen, Jens Visholm og Thomas Roland fra Coop prisen. Foto: Jens Panduro.

”I dag køber stort set alle danskere økologiske varer i løbet af et år, og hele 52% af danskerne køber økologiske varer hver eneste uge. Økologien er blevet hvermandseje – ikke mindst fordi Coop tog en ambitiøs beslutning for fem år siden,” siger Henrik Hindborg, der er markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

I 2020 vil danskerne købe økologiske varer for mellem 19 og 20 mia. kr. svarende til 3400 kr. i gennemsnit pr. dansker. Det er væsentlig mere end en fordobling i forhold til 2014, hvor der blev solgt økologiske varer for otte mia. kr. økologisk - 1400 kr. pr. dansker.

Den store stigning i salget af økologiske varer skyldes ikke mindst, at Coop Danmark i efteråret 2014 satte en ambitiøs målsætning om at fordoble økologien i Danmark frem til 2020. Kampagner som ”Sammen om mere Økologi” og ”Vi vil gøre økologi til hvermandseje” arbejdede aktivt på at gøre danske forbrugere mere bevidste om økologiske varer.

Onsdag aften blev Coop Danmark således præmieret med Organic Retailer of The Year på messen Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark desuden var udnævnt til årets land på grund af vores verdensmesterskab i økologi.

”Vi er meget stolte og taknemmelige for at modtage denne anerkendelse. Men vi vil dele æren med vores medlemmer og kunder og de mange leverandører. Uden deres brændende engagement var vi ikke nået dertil, hvor Danmark er førende i verden på økologi. Vi glæder os til at fortsætte rejsen, hvor vi de seneste fem år har øget vores salg af økologi med over 300 millioner kr. om året. For de kommende fem år er det vores mål at øge salget med over 400 millioner kr. om året,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Tilbage i januar 2015 startede Coop fx med at sænke priserne på udvalgte økologiske varer, samtidig med at det økologiske sortiment blev udvidet i alle Coops kæder.

Henrik Hindborg, markedschef detail, Økologisk Landsforening
T: 51 55 84 82