Danskerne er splittede omkring shoppedage
Næsten alle danskere kender til den amerikanske shoppedag, Black Friday (98%), som dog ifølge betalingsselskabet Nets ikke fik lige så mange til at svinge betalingskortet i år. Der blev solgt for 1,94 milliarder kroner på Black Friday. Det er otte procent mindre end sidste år.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Halvdelen af danskerne (46%) benyttede sig dog af et Black Friday-tilbud i år, og mange fik måske købt årets første julegaver. Hver fjerde synes i hvert fald, at Black Friday er en god anledning til at købe julegaver. Det er især kvinder (50% mod 42% af mændene), der har benyttet sig af et Black Friday-tilbud og de 18-29 årige (59% mod 35% i alderen 60+).
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Shoppedagen splitter dog danskerne, og næsten halvdelen (44%) bryder sig ikke om, at Black Friday giver anledning til at forbruge mere. Hver fjerde (23%) mener til gengæld, at det er en god måde at spare penge på.
Singles Day er måske på vej til slå igennem i Danmark
YouGov har også undersøgt, hvor mange danskere der kender det kinesisk udsalgsfænomen Singles Days (11/11), som er Kinas modsvar til Black Friday. I modsætning til Black Friday, som varsler begyndelsen på julesalget, handler Single Day om selvforkælelse, men det budskab er ikke nået ud til de danske forbrugere i samme omfang. Hver anden dansker har dog hørt om Singles Day, og 5% har benyttet sig af et Singles Day-tilbud.
En analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel viser, at 13 % af de danske netbutikker i år hoppede med på Singles Day, hvilket var en markant stigning i forhold til sidste år, hvor blot 2,9% af netbutikkerne kørte med Singles Day-tilbud. Noget tyder altså på, at Single Day er kommet for at blive, og at kendskabet og interessen vil vokse de kommende år.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen om Single Days er baseret på 1045 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. november til 14. november 2018.
Undersøgelsen om Black Friday er baseret på 1018 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 24. november til 26. november 2018.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 5 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum