Danskerne er klar til at ændre elvaner

Hvis vi skal effektivisere vores elforbrug og reducere elregningen mest muligt, er der brug for at vi ændrer vores vaner og dagligdag. Noget, danskerne også er parate til at gøre. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Vil du være klar til at omlægge/tilpasse dit strømforbrug, hvis elprisen blev halveret om natten?

Der er brug for at ændre den måde, vi bruger elektricitet på i dagligdagen, hvis danskernes elforbrug skal effektiviseres og på den måde være med til at hjælpe den grønne omstilling videre – især i takt med at en stadig større del af elproduktionen kommer fra vedvarende energikilder som vindmøller og solceller.

Det kan bl.a. betyde, at du kan spare penge ved at lade opvaskemaskinen køre om natten, hvor elprisen så også vil være lavere end i dagtimerne. Og det er danskerne også klar til. Det er en af konklusionerne i en ny befolkningsundersøgelse, som YouGov har lavet for TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Den viser, at 60 procent af de 2.000 adspurgte i større eller nogen grad synes, det er attraktivt at omlægge eller tilpasse en del af deres nuværende strømforbrug, hvis elprisen halveres mellem kl. 0:00 og 06:00.

”Det er positivt, at danskerne ikke udtrykker mere indgroede elvaner og melder klar til at ændre forbrugsmønstre, hvis de kan se en økonomisk fordel i det. I takt med at mere af vores el kommer fra vedvarende energikilder, bliver det en god forretning at flytte forbruget væk fra de traditionelle spidsbelastninger i løbet af dagen,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Undersøgelsen viser dog også, at 33 procent af danskerne slet ikke eller kun i mindre grad er klar til at ændre elvaner.

”Det understreger, at der fortsat er brug for en oplysningsindsats, når vi skal trænge igennem med budskabet om, hvor vigtigt det er at ændre vores forbrugsvaner. Elektrificeringen og den måde, vi bruger energi i vores bygninger på, er en central del af den grønne omstilling, og skal vi i mål med regeringens ambitioner om at reducere CO2-udledningen med 70 procent, så stiller det også krav til den enkelte forbruger,” siger Simon O. Rasmussen og uddyber:

”Vi ser ind i en fremtid, hvor smarte installationer bliver helt centrale i de fleste hjem. Det betyder bl.a. at batterier og intelligent styring af opvarmningen vil blive brugt til at optimere energiforbruget. På den måde oplever man det ikke som en ekstra byrde som forbruger, at ens energiforbrug bliver fleksibelt. Derfor forventer vi, at modstanden mod at ændre på forbrugsmønstre relativt hurtigt forsvinder, når først det opleves i praksis,” siger Simon O. Rasmussen.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 60 69 88 91

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.