Danskerne bager økologisk som aldrig før

Under forårets corona-nedlukning steg salget af økologisk mel og interessen for hjemmebag markant. Tendensen fortsætter, og er du en af dem, som stadig bager, er du ikke den eneste.

Økologisk mel slår alle salgsrekorder. Corona har forvandlet danskerne til hjemmebagere, der foretrækker rene råvarer.

Sandsynligheden for, at der står en surdej i et dansk køleskab, er større end nogensinde før. Det samme er sandsynlighed for, at den er lavet af økologisk mel. For danskerne er blevet sande økologiske hjemmebagere, der kaster sig ud i bageprojekter, som før corona-nedlukningen, kunne virke uoverskuelige.

”Forbrugerne opretholder en stor del af de bagevaner, som de fik under nedlukningen,” siger Christian Bo Larsen, salgsansvarlig hos den økologiske mølle Skærtoft Mølle i Augustenborg.

”Det er især på fuldkornsprodukter som rug, vi har oplevet en stigning. Da danskerne blev sendt hjem, fik de tid og fandt ud af, at det at bage sit eget rugbrød ikke er så besværligt.”

De seneste tilbagemeldinger fra dagligvarehandlen viser, at salget af økologisk mel er steget hele 46 pct. i 1. halvår af 2020 sammenlignet med 1. halvår af 2019. Tallene viser også, at det økologiske mel står for mere end en tredjedel af salget. Også salget af økologiske brødblandinger er steget markant.

”Der er kommet en helt ny forbrugergruppe til, som begynder med brødblandinger og bliver skubbet videre til at bage fra bunden, ” forklarer Christian Bo Larsen.

Også hos Valsemøllen i Esbjerg oplever man, at bagelysten hos danskerne er intakt, selvom mange er tilbage på job igen.

”Danskerne er for alvor gået i køkkenerne og har skruet op for hjemmebag. Vi oplever en lille stigning i hele sortimentet, men særligt kan vi se, at brødblandingerne er populære, nok fordi de gør det nemt at fortsætte med at bage, selvom hverdagen er tilbage. Samtidig ser vi, at danskerne i stigende grad efterspørger økologi med dansk oprindelse og dermed kort vej fra jord til bord,” siger direktør Niels Brinch-Nielsen fra Valsemøllen.

Årsagen til den store stigning på økologisk mel skal dels findes i, at danskerne under corona-nedlukningen fik mere tid til at bage og dels i, at flere forbrugere har fået øjnene op for, at de sparer sig selv for rester af syntetiske pesticider, når de vælger økologisk. Ifølge en undersøgelse fra Fødevarestyrelsen, som er foretaget af DTU Fødevareinstituttet, er hvedemel nummer fire på listen over de fødevarer, som danskerne får flest pesticidrester fra.

”Ønsket om at undgå pesticidrester er den vigtigste årsag til, at danskerne vælger økologisk. De har taget forsigtighedsprincippet til sig frem for at satse på, at stofferne er ufarlige,” siger Helle Bossen, som er chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

”Det store fokus på rene fødevarer går godt i tråd med at bage selv, så man ved, hvad maden indeholder. Corona-krisen har givet os tid til at komme godt i gang med at ændre vaner og dermed øge bevidstheden om de råvarer, vi anvender. Alt det ser ud til at fortsætte fremover.”

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder Økologisk Landsforening
Tlf. 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk

Helle Bossen, chefkonsulent Økologisk Landsforening
Tlf. 31 79 27 00 Mail: hb@okologi.dk

Økologisk Landsforening: Regeringen sender et klart signal om, at økologi er en del af løsningen i den grønne omstilling29.10.2020 09:18:58 CETPressemeddelelse

Regeringen kunne i dag offentliggøre sit udspil til en offentlig indkøbsstrategi, som skal indgå i forhandlingerne om en klimaplan. I udspillet er inkluderet et forslag om at kræve, at alle statslige køkkener fremover har Det Økologiske Spisemærke i sølv, det vil sige 60-90 pct. af deres råvarer er økologiske. Udspillet møder begejstring hos Økologisk Landsforening

Nyt videnscenter skal sætte turbo under den grønne omstilling af vores tallerkener29.9.2020 09:03:57 CESTPressemeddelelse

Økologisk Landsforening (ØL) og Dansk Vegetarisk Forening (DVF) etablerer pr. 1. oktober 2020 et nyt videnscenter: Plantebaseret Videnscenter. Det nye videnscenter bliver en platform for forskningsprojekter, vidensdeling og forsøg i relation til omstillingen mod flere økologiske og plantebaserede fødevarer. Formålet er at styrke vidensgrundlaget for et mere økologisk, plantebaseret fødevaresystem fra jord til bord.