Danskere forsøgt lænset for millioner af kroner
22.000 danskere har udleveret kortoplysninger til fremmede i en svindelkampagne, som kriminelle skød i gang op til jul. Nets har på bankernes vegne forhindret betalinger for godt 8 mio. kr.
”Vi har desværre været nødt til at tilbageholde pakken.”
Sådan en besked modtog mange danskere per mail eller sms midt i den travle julehandel.
Det var naturligvis muligt at løse problemet, hvis modtageren indtastede oplysningerne på sit betalingskort, så pakkens manglende porto kunne blive betalt.
Men desværre var det hele fup og en del af en kæmpe svindelkampagne, som mange danskere hoppede på. Nets har trawlet igennem svindlernes mønstre, og det viser sig, at cirka 22.000 danskere hen over 30 dage har udleveret deres kortoplysninger til de kriminelle bagmænd.
”Det er et skræmmende højt tal, og det er selvfølgelig nemt at sige ’hold da op, hvor er folk dumme’. Men det her kan ske for hvem som helst. Der er travlt i julen, mange er pressede, og mange venter på en pakke. Her ringer alarmklokken nogle gange først hos offeret i minutterne efter, at oplysningerne er indtastet – og så kan det være for sent,” siger Sune Gabelgård, der er chef for svindelbekæmpelse i Nets.
Stoppet svindel for 8 mio. kr.
Nets yder beskyttelse på vegne af en lang række danske banker, og Nets’ it-systemer og specialiserede medarbejdere har blokeret transaktioner til en værdi af cirka 8 mio. kr. fordelt på de betalingskort, som er blevet forsøgt misbrugt.
”Der er tale om et organiseret og professionelt angreb, som helt sikkert også har været dyrt at sætte op. Eksempelvis har bagmændene oprettet en stribe falske netbutikker, som har stået for at trække beløbene på ofrenes betalingskort. Alle webbutikkerne er baseret i udlandet,” siger Sune Gabelgård.
I forbindelse med svindelkampagnen har Nets identificeret over 200 falske webshops, reelt set blot forretningsnumre, som har forsøgt at trække beløb fra ofrene for kampagnen.
”Vi har at gøre med et våbenkapløb, hvor vi hele tiden skal optimere vores systemer, så vi kan beskytte både forbrugerne og bankerne imod de kriminelles forsøg på stjæle kortoplysninger,” siger han.
Samlet set svarer de 8 mio. kr., som Nets har forhindret overført til de kriminelle, til mere end 95 pct. af de beløb, som bagmændene har forsøgt at tilrane sig.
”Indledningsvis vil der ved de første transaktioner ofte ryge lidt igennem, inden man kan spotte et decideret mønster og sætte ind, men herefter bliver det svært for dem, og det er tvivlsomt, om de reelt set har fået et udbytte, i og med deres setup har været så dyrt,” forklarer Sune Gabelgård.
Kampagnen ændrede karakter efter julen, hvor pakkebeskederne i stedet kom til at omhandle konkurrencer.
”Vi vælger at fortælle om omfanget af svindelkampagnen for at skabe mere bevidsthed om, hvad det er, vi har med at gøre. Det er professionelle kriminelle. Samtidig også for at opfordre til, at vi alle lige tænker os om en ekstra gang, inden vi videregiver noget så fortroligt som kortoplysninger,” siger han.
Fakta om svindelkampagnen
- Svindelkampagnen begyndte 15. december 2019
- Cirka 22.000 danskere, der har modtaget beskeder, har udleveret deres kortoplysninger
- Enkelte kan have udleveret oplysninger om flere af deres betalingskort og dermed tælle flere gange blandt de 22.000
- Nets har forhindret misbrugsforsøg for cirka 8 mio. kr., hvilket svarer til mere end 95 pct. af forsøgene
Information om Nets
Følg pressemeddelelser fra Nets
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nets
Ny rapport fra Nets: Dansk e-handel fortsætter positiv udvikling i 202111.4.2022 12:35:56 CEST | Pressemeddelelse
2021 blev et godt år for dansk e-handel. Rejsebranchen fik vendt nedturen og de øvrige kategorier fortsatte væksten fra det foregående år. Ny e-handelsrapport fra Nets viser, at dansk e-handel samlet set gik frem med 11 procent. Corona-pandemien har dog ændret vores online købsmønstre på flere måder.
Nets lancerer Softpay sammen med Salling Group og Softpay.io2.3.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nets lancerer nu Softpay, en europæisk SoftPOS-løsning, som forvandler en mobiltelefon med Android-styresystem eller andre Android-enheder til en kontaktløs (NFC) betalingsterminal med pinkode. I Danmark lanceres løsningen i Aarhus hos landets største detail-virksomhed, Salling Group, sammen med det danske betalingsselskab, Softpay.io.
Danmark i top med kontaktløse kortbetalinger3.2.2022 09:55:02 CET | Pressemeddelelse
I 2021 bidrog Corona-pandemien til yderligere at øge brugen af kontaktløse kortbetalinger i Nor-den. Danmark fastholder sin position allerforrest i feltet.
Status fra Nets: Black Friday er på tilbagetog, Black Week vinder frem27.11.2021 08:28:25 CET | Pressemeddelelse
Nethandlen faldt under Black Friday, som i år spillede en mindre rolle i det samlede salg under Black Week. Det er dog stadig ugens ubestridt største handelsdag. Samlet set ligger handelsaktiviteten for Black Week på niveau med sidste år. Det viser en frisk analyse fra Nets af aktiviteten hos de 100 største webshops.
UnionPay, verdens største kreditkort, udvider markant i hele Norden23.11.2021 08:57:39 CET | Pressemeddelelse
Kinesiske UnionPay, der står bag kreditkortet med flest kortholdere i hele verden, har indgået en ny markant partneraftale med Nets på tværs af Norden, der bl.a. muliggør kontanthævning, og det kan få afgørende betydning for dansk detailhandel at tage imod kortet, beretter førende dansk luksusbutik: “Da vi ser, at internationale rejser begynder at normalisere sig, vil Norden igen blive en vigtig destination for kinesiske besøgende i Europa”, lyder det fra UnionPays vicedirektør i Europa.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum