Danske unge mener, det er for sent at redde klimaet – men de belønner virksomheder for grønne tiltag
Trods energiøer, brintfabrikker og genanvendelse af affald har mange danske unge mistet håbet på, at vi ved hjælp af grøn omstilling kan redde klimaet. Det viser Deloittes 9. årlige Millennial Survey, som undersøger millennial-generationen og generation z’s holdninger til verden, økonomi, virksomheder og trivsel.
Ifølge undersøgelsen mener 41 procent af de danske unge mellem 26 og 37, at den menneskeskabte globale opvarmning har skadet klimaet i en sådan grad, at det er for sent at rette op. Samtidigt falder andelen af millennials, der tror på, at grønne tiltag har en positiv effekt, markant, fra 34 procent sidste år til 21 procent i år.
”De unges manglende tro på, at vi kan vende udviklingen og gennemføre en effektiv grøn omstilling, som planeten gisper efter, er bekymrende. Det vidner om, hvor enorm klimaudfordringen er for hele vores samfund,” siger Camilla Kruse, people & purpose leader i Deloitte.
Unge ønsker den grønne kurs
Ifølge undersøgelsen fylder klimaforandringer og klodens velbefindende generelt meget hos danske millennials. Klimaforandringer er de unges største bekymring, efterfulgt af frygten for terrorisme og immigration, ligesom de unge først og fremmest ser på virksomhedernes miljøprofil, når de beslutter, hvorvidt de vil have noget med dem at gøre eller ej.
Således svarer 37 procent af de danske millennials, at de har indledt en relation til virksomheder, hvis produkter eller ydelser har en positiv miljøpåvirkning. Omvendt svarer næsten hver tredje, at de har vendt en virksomhed ryggen, såfremt deres miljøaftryk har været mere sort end grønt.
”Når det kommer til at tiltrække de største yngre talenter, så spiller bæredygtighed også en stadig større rolle. Der er god forretning i en bæredygtig strategi. Og vores undersøgelse understreger de unges krav om grønne produkter, og at hele samfundet slår helhjertet ind på en grøn kurs,” siger Camilla Kruse.
De unges tiltro til, at erhvervslivet har en positiv indflydelse på samfundet, har taget et dyk. Andelen falder til 47 procent i år fra 56 procent sidste år. Det store fald sker efter en lille stigning fra ’18 til ’19. Ifølge de danske millennials er det hovedsageligt NGO’erne, som påvirker samfundet positivt.
Deloittes danske millennial-undersøgelse er baseret på 300 interviews med millennials og den lidt yngre generation z. Undersøgelsen er en del af Deloittes globale Millennial Survey 2020 med 18.400 respondenter i 42 lande.
Nøgleord
Kontakter
Camilla Kruse, people & purpose leader, 30935385 / ckruse@deloitte.dk
Johannes Nørgaard, presseansvarlig, 60863444 / jonoergaard@deloitte.dk
Billeder
Links
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum