Danske unge mener, det er for sent at redde klimaet – men de belønner virksomheder for grønne tiltag

Klimaforandringer bekymrer danske unge mere end noget andet, og en stor del mener, at klimaet allerede har lidt uoprettelig skade. Det viser ny undersøgelse fra Deloitte. Samtidig falder tiltroen til, at virksomhederne har en positiv indflydelse på samfundet.
Millennial Survey 2020

Trods energiøer, brintfabrikker og genanvendelse af affald har mange danske unge mistet håbet på, at vi ved hjælp af grøn omstilling kan redde klimaet. Det viser Deloittes 9. årlige Millennial Survey, som undersøger millennial-generationen og generation z’s holdninger til verden, økonomi, virksomheder og trivsel.

Ifølge undersøgelsen mener 41 procent af de danske unge mellem 26 og 37, at den menneskeskabte globale opvarmning har skadet klimaet i en sådan grad, at det er for sent at rette op. Samtidigt falder andelen af millennials, der tror på, at grønne tiltag har en positiv effekt, markant, fra 34 procent sidste år til 21 procent i år.

”De unges manglende tro på, at vi kan vende udviklingen og gennemføre en effektiv grøn omstilling, som planeten gisper efter, er bekymrende. Det vidner om, hvor enorm klimaudfordringen er for hele vores samfund,” siger Camilla Kruse, people & purpose leader i Deloitte.

Unge ønsker den grønne kurs

Ifølge undersøgelsen fylder klimaforandringer og klodens velbefindende generelt meget hos danske millennials. Klimaforandringer er de unges største bekymring, efterfulgt af frygten for terrorisme og immigration, ligesom de unge først og fremmest ser på virksomhedernes miljøprofil, når de beslutter, hvorvidt de vil have noget med dem at gøre eller ej.

Således svarer 37 procent af de danske millennials, at de har indledt en relation til virksomheder, hvis produkter eller ydelser har en positiv miljøpåvirkning. Omvendt svarer næsten hver tredje, at de har vendt en virksomhed ryggen, såfremt deres miljøaftryk har været mere sort end grønt.

”Når det kommer til at tiltrække de største yngre talenter, så spiller bæredygtighed også en stadig større rolle. Der er god forretning i en bæredygtig strategi. Og vores undersøgelse understreger de unges krav om grønne produkter, og at hele samfundet slår helhjertet ind på en grøn kurs,” siger Camilla Kruse.

De unges tiltro til, at erhvervslivet har en positiv indflydelse på samfundet, har taget et dyk. Andelen falder til 47 procent i år fra 56 procent sidste år. Det store fald sker efter en lille stigning fra ’18 til ’19. Ifølge de danske millennials er det hovedsageligt NGO’erne, som påvirker samfundet positivt.

Deloittes danske millennial-undersøgelse er baseret på 300 interviews med millennials og den lidt yngre generation z. Undersøgelsen er en del af Deloittes globale Millennial Survey 2020 med 18.400 respondenter i 42 lande.

Camilla Kruse, people & purpose leader, 30935385 / ckruse@deloitte.dk
Johannes Nørgaard, presseansvarlig, 60863444 / jonoergaard@deloitte.dk