Vækstfonden

Danske techiværksættere henter trecifret millioninvestering: ”Nu skal vi have fokus på vækst og skalering”

Den danske softwarevirksomhed Monsido har netop hentet 114 mio. kr. Hovedinvestoren er den amerikanske fond Level Equity, der for første gang investerer i en dansk virksomhed. Vækstfonden, der investerede i Monsido i 2018, har ligeledes deltaget i runden. Nu gælder det om at sætte fart på salgsindsatsen på især det europæiske marked.

Techvirksomheden Monsido har netop landet en investering på 114 mio. kr. med den amerikanske megafond Level Equity som hovedinvestor. Vækstfondens venturearm VF Venture har også deltaget og dermed fulgt op på deres første investering fra 2018.

”Vi har udviklet et stærkt produkt, som har bevist sit værd for kunderne. Derfor er vi glade for den nye kapital fra Level Equity og VF Venture, så vi kan indtage nye markeder som det europæiske med fuld kraft og videreudvikle det amerikanske og australske marked,” fortæller Jannik Grøntved, der er administrerende direktør i Monsido:

”Level Equity og Vækstfonden er stærke strategiske partnere i udvidelsen af ​​Monsidos aktiviteter. Den nye kapital skal bruges til at opnå vores mission om at give vores kunder den viden og de værktøjer, som er nødvendige for at opnå et perfekt optimeret og tilgængeligt website.”

Monsido begyndte usædvanligt tidligt at fokusere kræfterne i USA og virksomhedens overvældende success på netop dét marked har banet vejen for en stor investering fra en af de ledende amerikanske equityfonde.

“Monsidos industriledende handikaptilgængelighedsmodul har gjort det muligt at opnå en solid tilstedeværelse på det amerikanske marked hvor et kraftigt fokus på accessibility viser hvor EU og resten af verden er på vej hen i de kommende år,” siger Jacob Riff som er COO for Monsido og direktør i Monsidos amerikanske selskab.

Monsidos abonnementsløsning hjælper virksomheder med at gennemgå deres hjemmesider for fejl og tilgængelighedsproblemer og hjælper med at sikre, at indholdskvaliteten er i top, samt at der f.eks. ikke findes døde links og stavefejl på websiderne. Derudover hjælper Monsidos platform med at overholde interne brand- og indholdsretningslinjer på en let og overskuelig måde.

”Forbrugerne i dag kræver en hurtig, fejlfri og let tilgængelig weboplevelse. Efterhånden som det digitale landskab bliver stadig mere kompliceret, søger virksomheder at gøre deres websted tilgængeligt for et bredere publikum, herunder brugere med forskellige udfordringer såsom farveblindhed eller motoriske problemer. Virksomheder er i stigende grad afhængige af automatiserede værktøjer som Monsido for at imødekomme de krav, brugerne stiller, og her skaber vi enorm værdi for vores kunder,” forklarer Jannik Grøntved.

Vækstfonden brobygger til udenlandsk kapital
Allerede i 2016 ydede Vækstfonden et lån til Monsido og i 2018 investerede Vækstfondens VF Venture. Den kapital har medvirket til at bane vejen for denne serie A-runde. Hos Vækstfonden er man glade for samarbejdet og ser frem til at følge Monsidos rejse:

”Monsido har skabt et stærkt softwareprodukt og har fra et tidligt stadie sat sit præg på det internationale marked med kontorer i San Diego og Sydney og i Danmark. Vi ser frem til sammen med Level Equity at understøtte den fortsatte ekspansion både i Europa, USA og Australien. Efterspørgslen på det europæiske marked har hidtil haltet lidt efter de andre markeder, men vi ser nu en tydeligt stigende interesse som gør, at Monsido kan skalere den europæiske salgsorganisation kraftigt med base i Danmark. Og så er det glædeligt at kunne tiltrække amerikanske penge til dansk teknologi,” siger Jacob Bratting Pedersen, der er partner i Vækstfondens investeringsarm VF Venture og investeringsansvarlig for Monsido.

Også hos Level Equity er man begejstrede for investeringen, fortæller Sarah Sommer, Partner hos Level Equity:

”Monsido har et innovativt produkt kombineret med et stærkt team. En fejlfri og lettilgængelig weboplevelse bliver mere og mere efterspurgt af både private og offentlige organisationer. Derfor mener vi, at Monsidos platform har et vidtrækkende potentiale i USA og Europa. Vi er glade for at samarbejde med dem i den næste fase af deres vækstrejse.”

Om Monsido

Software as a Service(SaaS)-virksomheden Monsido har udviklet en softwareløsning, som scanner websites og bidrager til at forbedre brugeroplevelsen ved at rapportere eventuelle problemer i forhold til fx compliance, døde links og lignende. Monsido har allerede en lang række store virksomheder, kommuner og universiteter på kundelisten i markeder i Europa, Australien og USA. Monsido har, ud over hovedkontoret i Ballerup, kontorer i San Diego og Sydney.

Om Level Equity

Med base i New York og San Francisco arbejder Level Equity med at sikre kapital til hurtigt voksende software- og techvirksomheder. Level Equity forvalter over 1,7 milliarder dollars på tværs af en række investeringspartnerskaber. Læs mere om Level Equity på levelequity.com

Cecilie Idun Andersen, kommunikationsrådgiver i Vækstfonden, tlf. 31 93 05 73, mail cea@vf.dk

Jacob Riif, COO
Jannik Grøntved, CEO

Information om Vækstfonden

Vækstfonden
Strandvejen 104B

35 29 86 00http://www.vf.dk/

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 10.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 38 mia. kr.

Følg pressemeddelelser fra Vækstfonden

Flere pressemeddelelser fra Vækstfonden

Tre statslige fonde bliver til én: Nyudpeget bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond bydes velkommen27.8.2022 13:22:54 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget en bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der er en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Direktørerne i de tre nuværende fonde byder bestyrelsen velkommen og ser frem til samarbejdet om at gøre Danmark rigere og verden grønnere.