Danske techiværksættere henter trecifret millioninvestering: ”Nu skal vi have fokus på vækst og skalering”

Den danske softwarevirksomhed Monsido har netop hentet 114 mio. kr. Hovedinvestoren er den amerikanske fond Level Equity, der for første gang investerer i en dansk virksomhed. Vækstfonden, der investerede i Monsido i 2018, har ligeledes deltaget i runden. Nu gælder det om at sætte fart på salgsindsatsen på især det europæiske marked.

Techvirksomheden Monsido har netop landet en investering på 114 mio. kr. med den amerikanske megafond Level Equity som hovedinvestor. Vækstfondens venturearm VF Venture har også deltaget og dermed fulgt op på deres første investering fra 2018.

”Vi har udviklet et stærkt produkt, som har bevist sit værd for kunderne. Derfor er vi glade for den nye kapital fra Level Equity og VF Venture, så vi kan indtage nye markeder som det europæiske med fuld kraft og videreudvikle det amerikanske og australske marked,” fortæller Jannik Grøntved, der er administrerende direktør i Monsido:

”Level Equity og Vækstfonden er stærke strategiske partnere i udvidelsen af ​​Monsidos aktiviteter. Den nye kapital skal bruges til at opnå vores mission om at give vores kunder den viden og de værktøjer, som er nødvendige for at opnå et perfekt optimeret og tilgængeligt website.”

Monsido begyndte usædvanligt tidligt at fokusere kræfterne i USA og virksomhedens overvældende success på netop dét marked har banet vejen for en stor investering fra en af de ledende amerikanske equityfonde.

“Monsidos industriledende handikaptilgængelighedsmodul har gjort det muligt at opnå en solid tilstedeværelse på det amerikanske marked hvor et kraftigt fokus på accessibility viser hvor EU og resten af verden er på vej hen i de kommende år,” siger Jacob Riff som er COO for Monsido og direktør i Monsidos amerikanske selskab.

Monsidos abonnementsløsning hjælper virksomheder med at gennemgå deres hjemmesider for fejl og tilgængelighedsproblemer og hjælper med at sikre, at indholdskvaliteten er i top, samt at der f.eks. ikke findes døde links og stavefejl på websiderne. Derudover hjælper Monsidos platform med at overholde interne brand- og indholdsretningslinjer på en let og overskuelig måde.

”Forbrugerne i dag kræver en hurtig, fejlfri og let tilgængelig weboplevelse. Efterhånden som det digitale landskab bliver stadig mere kompliceret, søger virksomheder at gøre deres websted tilgængeligt for et bredere publikum, herunder brugere med forskellige udfordringer såsom farveblindhed eller motoriske problemer. Virksomheder er i stigende grad afhængige af automatiserede værktøjer som Monsido for at imødekomme de krav, brugerne stiller, og her skaber vi enorm værdi for vores kunder,” forklarer Jannik Grøntved.

Vækstfonden brobygger til udenlandsk kapital
Allerede i 2016 ydede Vækstfonden et lån til Monsido og i 2018 investerede Vækstfondens VF Venture. Den kapital har medvirket til at bane vejen for denne serie A-runde. Hos Vækstfonden er man glade for samarbejdet og ser frem til at følge Monsidos rejse:

”Monsido har skabt et stærkt softwareprodukt og har fra et tidligt stadie sat sit præg på det internationale marked med kontorer i San Diego og Sydney og i Danmark. Vi ser frem til sammen med Level Equity at understøtte den fortsatte ekspansion både i Europa, USA og Australien. Efterspørgslen på det europæiske marked har hidtil haltet lidt efter de andre markeder, men vi ser nu en tydeligt stigende interesse som gør, at Monsido kan skalere den europæiske salgsorganisation kraftigt med base i Danmark. Og så er det glædeligt at kunne tiltrække amerikanske penge til dansk teknologi,” siger Jacob Bratting Pedersen, der er partner i Vækstfondens investeringsarm VF Venture og investeringsansvarlig for Monsido.

Også hos Level Equity er man begejstrede for investeringen, fortæller Sarah Sommer, Partner hos Level Equity:

”Monsido har et innovativt produkt kombineret med et stærkt team. En fejlfri og lettilgængelig weboplevelse bliver mere og mere efterspurgt af både private og offentlige organisationer. Derfor mener vi, at Monsidos platform har et vidtrækkende potentiale i USA og Europa. Vi er glade for at samarbejde med dem i den næste fase af deres vækstrejse.”

Om Monsido

Software as a Service(SaaS)-virksomheden Monsido har udviklet en softwareløsning, som scanner websites og bidrager til at forbedre brugeroplevelsen ved at rapportere eventuelle problemer i forhold til fx compliance, døde links og lignende. Monsido har allerede en lang række store virksomheder, kommuner og universiteter på kundelisten i markeder i Europa, Australien og USA. Monsido har, ud over hovedkontoret i Ballerup, kontorer i San Diego og Sydney.

Om Level Equity

Med base i New York og San Francisco arbejder Level Equity med at sikre kapital til hurtigt voksende software- og techvirksomheder. Level Equity forvalter over 1,7 milliarder dollars på tværs af en række investeringspartnerskaber. Læs mere om Level Equity på levelequity.com

Cecilie Idun Andersen, kommunikationsrådgiver i Vækstfonden, tlf. 31 93 05 73, mail cea@vf.dk

Jacob Riif, COO
Jannik Grøntved, CEO

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.