Danske Monsido fortsætter international succes med ny kapital

Den danske softwarevirksomhed Monsido har på ganske få år bootstrappet sig vej ind på de store markeder i USA og Australien med deres løsning til vedligeholdelse og optimering af websites. Med et millionbeløb fra Vækstfonden i ryggen gør stifterne nu klar til at sætte yderligere fart på ekspansionen. Og med det øgede internationale fokus på bl.a. compliance, er potentialet stort.

Den danske softwarevirksomhed Monsido har med stor fart bidt sig fast på internationale markeder. Blandt kunderne finder man så forskellige organisationer som BMW i Australien, City of Los Angeles og University of Notre Dame i USA samt International Compliance Association i England. Fælles for dem er, at de alle benytter Monsidos platform til at sikre sig optimering af brugeroplevelsen og sikring af compliance på deres websites.

”Det bliver en stadig mere kompleks opgave, særligt for store organisationer, at sikre både kontinuerlig kvalitetssikring og compliancekontrol på deres websites. De medarbejdere, der er ansvarlige for hjemmesider i dag, er typisk mere fokuserede på kommunikation og indhold end på teknologi, og de har brug for en intuitiv og effektiv løsning, der kan lette arbejdsgangene og hjælpe dem med at prioritere, hvad der er vigtigt at fokusere på. Vi har udviklet en easy-to-use platform, der på få år er blevet trendsættende på området, ” siger Jannik Grøntved, der er administrerende direktør i Monsido.

Sammen med sine tre medstiftere, Jacob Riff, Thomas Lagerbon Christensen og Tim Leth Warberg, har han siden 2015 lagt alle kræfter i udviklingen af platformen, der gennem automatisk scanning af hjemmesider, kan rapportere om både fejl, fx døde links, og om brud på den gældende lovgivning.

Det kan eksempelvis være i forhold til håndtering af personfølsomme data, som er meget i fokus i Europa, eller i forhold til overholdelse af den amerikanske ADA-lovgivning, der sikrer borgere med handicap, såsom nedsat syn, samme muligheder for at tilgå information på internettet som ikke-handicappede.

“Overholdelse af accessibilitystandarderne er i USA blevet lige så vigtigt for organisationerne, som at de overholder regnskabsreglerne. Monsido har et af de bedste tools på markedet til at løfte den opgave,” siger Jacob Riff, som er direktør for Monsidos amerikanske datterselskab.

Millionbeløb til videre ekspansion
I dag har virksomheden kontorer i Danmark, USA og Australien, og med kapitalindsprøjtningen fra VF Venture, Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, er Monsido klar til at sætte yderligere fart på den globale ekspansion i et konkurrencepræget marked.

”Det er lykkedes os at disrupte markedet med en platform, der kombinerer stor brugervenlighed, konkurrencedygtig pris, et effektiv setup omkring support og en klar forretningsmodel. Ved at få VF Venture med ombord kan vi nu skrue yderligere op for aktiviteterne på særligt det amerikanske og australske marked,” siger Jannik Grøntved.

I VF Venture ser partner Jacob Bratting Pedersen stort potentiale i Monsidos platform, og han glæder sig over, at Vækstfonden kan være med til at understøtte internationaliseringen.

”Teamet bag Monsido har på få år formået at skabe en brugervenlig og effektiv platform på en forretningsmodel, der gør dem meget konkurrencedygtige. De har allerede godt fat i flere internationale markeder og kunder, og med den øgede fokus på compliance globalt, er der stort potentiale for yderligere udvikling og international ekspansion,” siger Jacob Bratting Pedersen.

For yderligere information, kontakt:
• Jannik Grøntved, adm. direktør i Monsido, på telefon 22610139 eller jjo@monsido.com
• Nathali Selmeczi Lehmann, seniorkommunikationsrådgiver i Vækstfonden, på telefon 2860 0113 eller nsl@vf.dk

Kort om Monsido
Software as a Service(SaaS)-virksomheden Monsido har udviklet en softwareløsning, som scanner websites og bidrager til at forbedre brugeroplevelsen ved at rapportere eventuelle problemer i forhold til fx compliance, døde links og lignende. Monsido har allerede en lang række store virksomheder, kommuner og universiteter på kundelisten i markeder i Europa, Australien og USA. Monsido har, udover hovedkontoret i Ballerup, kontorer i San Diego og Sydney.
Læs mere på www.monsido.com

Kort om VF Venture, Vækstfonden
VF Venture er Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, som årligt investerer i ca. 10 selskaber. Porteføljen tæller ca. 40 selskaber, og VF Venture hjælper aktivt virksomhederne med bl.a. internationalisering, rekruttering og strategiske tiltag. Vækstfonden er statens finansieringsfond, som medvirker til at skabe flere vækstvirksomheder. Gennem lån, kautioner og egenkapitalinvesteringer har fonden i samarbejde med private investorer siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.300 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 22,5 mia. kr.
Se mere på www.vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.300 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 22,5 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2017 tilsammen mere end 63.500 ansatte.

Lovende dansk startup henter millioner til ny droneteknologi16.1.2019 10:55Pressemeddelelse

Den danske iværksættervirksomhed QuadSAT har udviklet en revolutionerende droneteknologi til sikring af højhastighedsinternet, der er fundamental for satellitkommunikationen i bl.a. sø- og luftfartsindustrierne. Med over 5 mio. kr. i seed-kapital fra Vækstfonden, den engelske venturefond Seraphim Capital og eksisterende investorer kan iværksætterne fortsætte udviklingen af teknologien, der har globalt potentiale.

Fordobling af kapital i business angel matching fonden European Angel Fund Denmark (EAF DK): 800 mio. kr. til investering i danske virksomheder3.10.2018 10:37Pressemeddelelse

Investor Torben Frigaard Rasmussen har som en af fire engle indgået samarbejdsaftale med business angel matching fonden, som Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsfond står bag. Nu fordobler Vækstfonden sit engagement i fonden, og dermed kan danske startup- og vækstvirksomheder se frem til samlet 800 mio. kr. i investeringer via samarbejdet.