Danske Medier: Fortsat høj tillid til danske nyhedsmedier er gode nyheder i en tid med alvorlige udfordringer
Siden 2012 har RUC med Danskernes Brug af Nyhedsmedier hvert år gjort os klogere på danskernes medievaner og nyhedsbrug.
I år lanceres undersøgelsen sammen med Danske Medier, og spørger man adm. direktør Mads Brandstrup, giver særligt én nyhed grund til optimisme:
”I 2021 var den generelle tillid til danske nyhedsmedier 59 procent, som var det højeste i fem år. I år ligger det tal på 58 procent, og det er værd at fremhæve som rigtig positivt. Selvom Covid-19 ikke længere er en samfundskritisk sygdom som i 2021, så er 2022 mildest talt ikke et år med færre problemer,” siger direktøren og uddyber:
”Vi har en energikrise, krigen i Ukraine og omfattende klimaforandringer. Det er opløftende, at danskerne på trods af disse omstændigheder, har så høj tillid til frie og publicistiske nyhedsmedier. En høj tillid til medier afspejler også en tillid til demokratiske institutioner, og det er afgørende for at løse de udfordringer, vi står i som samfund. Samtidig gør den digitale udvikling, at mis- og desinformation florerer langt mere og hurtigere end tidligere på grund af sociale medier. Derfor er det vigtigt, at danskerne fortsat har høj tillid til, at redaktionelle medier bringer troværdige nyheder. Alt sammen viser os, at medierne er en afgørende del af vores demokratiske infrastruktur, som er en stor del af danskernes hverdag.”
Flere sociale medieplatforme bruges til nyheder og podcast er de unges medie
Rapporten sætter også lys på andre fund om danskernes brug af medier. Her peger Mads Brandstrup på sociale medier samt unges medievaner og deres holdning til journalistik.
”Hvor Facebook tidligere var det mest dominerende sociale medie i forhold til nyheder, ser vi i år et mere differentieret billede, hvor danskerne får nyheder fra flere forskellige sociale medieplatforme. Her får de unge mellem 18-24 år i højere grad nyheder via sociale medier end danskere i andre aldersgrupper, der i højere grad går direkte til et nyhedsmedie. Samtidig er podcast et medie i vækst. Her adskiller de unge sig også fra andre, da seks ud af ti unge lytter til podcasts månedligt,” siger den adm. direktør.
En stor del af unge mellem 18-34 år ønsker mere klimaaktivistisk nyhedsjournalistik
Et nyt perspektiv i undersøgelsen er danskernes holdning til mediernes neutralitet i forbindelse med klimaforandringer. Her er unge mere tilbøjelige til at give køb på det journalistiske ideal om upartiskhed. 40 procent af de unge mener, at nyhedsmedierne skal tage klart stilling til fordel for klimahandling. Kun 20 procent af danskere over 35 år er enige i dette.
Mads Brandstrup ser nogle interessante tendenser i tallene:
”Det er påfaldende, at så mange unge mellem 18-34 år ønsker, at medierne tager mere aktivt stilling til klimaspørgsmålet. Det fortæller os, at de virkelig bekymrer sig om klimaet, og de ønsker et højere niveau af klimaaktivisme fra mediernes side. På den måde adskiller de sig igen fra de ældre målgrupper. De ældre generationer mener i højere grad, at medierne bør reflektere forskellige synspunkter og holde sig fra en mere aktivistisk nyhedsjournalistik.”
Betalingsvillighed og undgåelse af nyheder
Et andet centralt tema er betalingsvillighed. Her er der ifølge forsker og medforfatter på rapporten Kim Schrøder, endnu en grund til at kigge nærmere på de unge.
”Mens danskernes villighed til at betale for nyheder på nettet er på 19 procent, som ikke er overvældende stor, er det opmuntrende, at unge er blandt de mest betalingsvillige. Aldersgrupperne 18-24 og 25-34 udviser større vilje til at tegne mere end ét nyhedsabonnement og er mere indstillet på at oprette en profil til gengæld for adgang til indhold,” understreger Kim Schrøder.
Samtidig påpeger Kim Schrøder, at mediebranchen bør kigge mere alvorligt på særligt et emne: ”Selv om danskerne fortsat er blandt de mest loyale over for nyhedsmedierne, er der en stigende tendens til at fravælge nyheder, og det bør på få branchens alarmklokker til at ringe. De hyppigste grunde til at undgå nyheder er, at der er for mange nyheder om politik og coronasituationen, at de kan have en negativ indvirkning på humøret, og at man bliver udmattet af mængden af nyheder.”
Hent rapporten her: Danskernes brug af nyhedsmedier 2022 (RUC)
Nøgleord
Kontakter
Mads BrandstrupAdm. direktør i Danske Medier
Tlf:92 82 32 84mab@danskemedier.dkBilleder
Links
Information om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Hvem skal vinde årets Anders Bording Priser 2024?2.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Du kan nu indstille dit bidrag til Anders Bording Priserne 2024. Bording-priserne er Danske Mediers hæderspris for fag- og specialmedier, som uddeles hvert år. I år afholdes prisuddelingen torsdag den 12. september 2024 i Altingets gård.
Ny adm. direktør ser AI-anbefalinger som springbræt til effektiv tech-regulering7.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Udviklingen indenfor AI buldrer afsted, og det er afgørende at sikre effektiv regulering og sunde vilkår i forhold til kunstig intelligens, der er i fuld gang med at omforme vores samfund. Det slår Dicle Duran Nielsen, der er nytiltrådt adm. direktør i Danske Medier, fast.
Danske Medier ansætter Dicle Duran Nielsen som ny administrerende direktør10.1.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske Medier har fra 1. marts ansat Dicle Duran Nielsen som ny administrerende direktør.
Mediebranchen er klar med nye presseetiske retningslinjer, som har særligt fokus på omtale af selvmord og gidselsituationer samt live-dækning19.12.2023 11:33:36 CET | Pressemeddelelse
Medier og journalister skal være ekstra opmærksomme, når de skriver om selvmord og gidselsituationer eller dækker begivenheder live, som fx Fields-skyderiet. Det er hovedpunkterne i de opdaterede retningslinjer for god presseskik, som Dansk Journalistforbund og Danske Medier netop har færdiggjort.
Danske Medier lancerer tiltag, der skal styrke medier overfor AI-udviklingen7.12.2023 10:04:17 CET | Pressemeddelelse
Ophavsretten og bedre transparens i træning af AI-værktøjer skal sikres. Det er nogle af hovedpunkterne i en række tiltag fra Danske Medier, der skal styrke frie mediers vilkår i en verden med kunstig intelligens.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum