Danske lærlinge i praktik i Texas

Fire industriteknikerlærlinge får en enestående mulighed for læretid hos flyproducenten Lockheed Martin i Texas. I går blev de fire lærlinge præsenteret ved et arrangement i virksomhedens fabrik i Fort Worth sammen med repræsentanter for Dansk Metal og DI.

Billedtekst: "De fire lærlinge bliver vist rundt på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth. Fra venstre: Sofie Nia Nielsen fra Hydraflex, Amalie Høier Majkilde fra Holms Finmekanik, Stefan Dalsgaard Fusager C.C. Jensen A/S og Thomas Dichmann Lauritsen fra Multicut A/S."

En erhvervsuddannelse kan føre til meget. Men et praktikophold hos verdens største forsvarsleverandør Lockheed Martin i Texas var nok mere end fire industriteknikerlærlinge på forhånd havde forestillet dig. Lockheed Martin producerer blandt andet de 27 nye F-35 jagerfly til Danmark.

Lockheed har efter to tidligere læreplads-forløb udtrykt stor begejstring for de danske lærlinges kompetencer og deres evne til at finde løsninger på konkrete praktiske problemer.

- Et praktikophold i Texas hos verdens største forsvarsleverandør er en fantastisk mulighed, og jeg er stolt over for fjerde gang at sende fire unge afsted. Og jeg er også stolt over det skulderklap sådan et projekt giver til den høje faglighed hos danske lærlinge. Danske faglærte er simpelthen nogle af de bedste i verden, og de bliver taget rigtig godt imod her hos Lockheed, siger forbundssekretær i Dansk Metal Kasper Palm.

Praktikopholdet er kommet i stand gennem et samarbejde mellem Dansk Metal, Dansk Industri, virksomheden Multicut samt Lockheed Martin. Det er tredje gang elever sendes til Lockheed Martin med projektet. De fire lærlinge er Amalie Høier Majkilde fra Holms Finmekanik, Thomas Dichmann Lauritsen fra Multicut A/S, Stefan Dalsgaard Fusager C.C. Jensen A/S og Sofie Nia Nielsen fra Hydraflex.

Industriteknikere er en vigtig medarbejdergruppe blandt andet for de danske virksomheder, der er underleverandører til Lockheed Martin og andre store amerikanske producenter af højteknologiske produkter.

- Udsendelsen af industriteknikerlærlingene sætter fokus på de mange spændende muligheder i en erhvervsuddannelse til industritekniker. Og det fortæller, at man med en industriteknikeruddannelse har mulighed for at tage praktiktid i udlandet, for danske faglærte kompetencer er eftertragtede over alt i verden. Det fortæller ikke mindst Lockheed Martins tilfredshed med og vedvarende interesse for nye danske lærlinge alt om, siger underdirektør og chef for DI Erhvervs- og Arbejdsmarkedsuddannelser Signe Tychsen Philip.

De fire lærlinges ophold ved Lockheed Martin strækker sig fra 28. april til 1. juni. Under opholdet vil de få indsigt i hele produktionen af F35-jagerflyene.

Besøget hos Lockheed Martin beværtes af Randy Howard, Vice President of Global Pursuits ved Lockheed Martin.

Vedhæftede fotos:

Billedtekst 1: "Underdirektør og chef for DI Erhvervs- og Arbjedsmarkedsuddannelser Signe Tychsen Philip og forbundssekretær i Dansk Metal Kasper Palm i Lockheed Martins-fabrikshal i Texas."

Billedtekst 2: "De fire lærlinge foran Lockheed Martin i Texas. Fra venstre: Amalie Høier Majkilde fra Holms Finmekanik, Thomas Dichmann Lauritsen fra Multicut A/S, Stefan Dalsgaard Fusager C.C. Jensen A/S og Sofie Nia Nielsen fra Hydraflex."

Pressechef Dansk Metal Rasmus Thye Lynghøj, 30 76 71 27, raly@danskmetal.dk
Pressekoordinator DI Lars Bøgeskov, 22363138, larb@di.dk

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.