Danske kvinders top 10

Rema 1000 topper for andet år i træk kvindernes rangliste over varemærker, mens Rejsekort, som i mange år har været udskældt, er årets højdespringer.

Hvilke varemærker har danske kvinder det bedste indtryk af? YouGov BrandIndex lancerer dette års rangliste over varemærker blandt danske kvinder.

Rema 1000 topper for andet år i træk listen over varemærker, som danske kvinder har det bedste indtryk af med en score på 59,5, mens Søstrene Grene, som kom ind på kvindernes liste sidste år, indtager andenpladsen en score på 55,5.

Ifølge YouGov Profiles* er det især kvinder, der handler hos Søstrene Grene og særligt de unge (18-29 år) i de store byer. Søstrene Grenes kunder er også mere interesserede i indretningsdesign, skønhed samt mad og drikke end gennemsnittet, og de er prisbeviste og altid på jagt efter gode tilbud.

MobilePay tager tredjepladsen, mens Lego, som i flere år har siddet på tronen må nøjes med en fjerdeplads.

Højdespringere

Rejsekort kan glæde sig over for tredje år i træk at være højdespringer blandt danske kvinder. Trods en kaotisk opstart er rejsekort blevet en del af danskernes hverdag, og Rejsekort har i år forbedret sin score med 6,3 point til en samlet score på 17,7 blandt kvinder.

McDonald’s er den anden højdespringer blandt danske kvinder med et løft på 6,2 point i overordnet impression-score. Det er ifølge YouGov Profiles især de unge kvinder på 18-29 år, der har en positiv opfattelse af McDonald’s (33% mod 20% i generelle voksne befolkning). De forbinder også i højere grad McDonald’s med god værdi for pengene sammenlignet med den generelle voksne befolkning (32% mod 9%).

Se flere rankings her

Om rankingen

BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af 380 varemærker. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Impression-scoren beregnes ved, at man spørger, hvilke varemærker man har et overordnet positivt indtryk af, og hvilke man har et negativt indtryk af. Netscoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser fra 1. februar 2019 til 31. januar 2020.

Oversigten over varemærkerne med den største stigning i impression-score blandt kvinder viser udviklingen fra 1. februar 2019 til 31. januar 2020 sammenlignet med samme periode året før.

*YouGov Profiles er vores segmenteringsværktøj, som skaber unikke muligheder for at kortlægge og udforske en befolkningsgruppe og sammenligne forskellige befolkningsgrupper i detaljen.

Download

Vi forbinder data og giver dig muligheder

YouGovs Plan & Track-værktøjer hjælper vores kunder med at identificere og forstå deres kernekundesegmenter og følge effekten af reklame-, markedsførings- og PR-strategier og kampagner og løbende måle varemærkeopfattelsen.

BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af 380 varemærker. Der måles på  inden for flere sektorer, så som kunde på BrandIndex får du ikke bare et real-tids billede af dit eget varemærke, men også sundhedstilstanden på dine konkurrenter og sektoren som helhed.

BrandIndex gennemføres både på nationalt og internationalt plan. Du kan overvåge dit varemærke i et enkelt land, sammenligne på tværs af lande eller overvåge det samlede billede.