Danske forældre i ny undersøgelse: Børn har godt af at få lidt knubs

Danske forældre er ikke curlingforældre. En ny undersøgelse foretaget for Codan Forsikring viser, at langt de fleste danske forældre mener, at det er OK, at deres børn får nogle knubs, og at man ikke skal pakke børnene ind i vat.

Danske forældre: Børn har godt af at få lidt knubs

Hver fjerde (23 pct.) danske forælder har inden for de sidste to år måttet en tur til lægen med et barn, der var kommet til skade. Det viser en ny undersøgelse, som forsikringsselskabet Codan har fået foretaget.

Undersøgelsen viser også, at langt de fleste forældre ser det som en naturlig del af børnenes opvækst, at de lærer at tage sig i agt og ønsker derfor ikke at overbeskytte børnene. Hele 83 pct. af forældrene i Codans undersøgelse erklærer sig nemlig enige i, at ’børnene skal lære af deres egne erfaringer – også selvom de får nogle knubs’.

Ifølge en af Danmarks førende børneforskere, Per Schultz Jørgensen, er det glædeligt, at så mange forældre har den tilgang:

”Vi gør børnene en bjørnetjeneste ved at lægge for mange begrænsninger på dem. Børn skal kunne prøve sig selv af i forhold til virkeligheden. Det er her de finder både deres mod og grænserne for det – og lærer at tackle en vis modgang. Derfor skal vi ikke overbeskytte børn, men give dem rimelige udfordringer i et trygt miljø. Codans undersøgelse viser, at de fleste heldigvis har denne tilgang.”

Børn lærer af de små knubs som livet giver
Også hos Codan, der i øjeblikket gennemfører en kampagne med fokus på børneulykker, er der glæde over resultatet af undersøgelsen. Privatdirektør Camilla Amstrup forklarer:

”Det kan virke bagvendt, at vi som forsikringsselskab ikke anbefaler, at forældre skal gøre alt, hvad de kan for at beskytte deres børn mod ulykker. Ofte er det jo os, der udbetaler erstatningen, hvis børnene kommer ud for en ulykke. Vi skal ikke blande os i børneopdragelsen, men vi tror på, at børn der selv lærer, hvor deres grænser går, bliver bedre til at undgå de større ulykker senere i livet. Leg, eksperimenter, forsøg og fantasi er en del af et godt barneliv. Det bør en forsikring ikke lave om på. Til gengæld er den god at have styr på, hvis det en dag bliver mere alvorligt end småknubs.”

I undersøgelsen har Codan også spurgt de danske forældre, om de betragter sig selv som curlingforældre. Det gør kun tre ud af ti (29 pct.) helt eller delvist. Mødrene er med 34 pct. mest tilbøjelige til at betragte sig selv som curlingforældre, mens andelen af mænd, der ser sig selv som curlingforældre, ligger helt nede på 23 pct.

Ser man på hvilke typer skader børnene får, så står brud øverst på listen (34 pct.) skarpt fulgt af forstuvninger/forvridninger (33 pct.) og tandskader (24 pct.). Mens hver femte (20 pct.) har måttet søge behandling for sår og syv pct. for hjernerystelse.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Epinion for Codan. Der er gennemført 1.256 interview med repræsentativt udvalgte forældre med hjemmeboende børn under 18 år. Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel Interviewene er gennemført i februar 2018.

Danske forældre: Børn har godt af at få lidt knubs
Per Schultz Jørgensen, børneforsker
Camilla Amstrup, Privatdirektør i Codan

Codan Forsikring er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA. Dermed er Codan en del af et af verdens største forsikringsselskaber med 23.000 medarbejdere. Læs mere om Codan på www.codan.dk og specifikt om børneulykkesforsikring på www.codan.dk/barn.

Codan vil hjælpe bekymrede kunder: De kan nu ekstraordinært få dækket aflysning af usikre ferieplaner19.5.2020 06:50:00 CESTPressemeddelelse

Covid-19 påvirker fortsat rejseaktiviteter i hele verden, og et stigende antal kunder i Codan henvender sig med spørgsmål om at ændre eller aflyse sommerplaner. En del skal snart betale for ferier, der muligvis ikke kan eller ønskes at blive gennemført, og flere har allerede indbetalt det første depositum, da de bookede rejsen. Codan har derfor ekstraordinært besluttet at dække refundering af depositum og opfordrer kunder til at kontakte forsikringsselskabet for at høre om deres muligheder. ”Vi vil gerne hjælpe kunder, der er bekymrede for, om de kommer afsted på ferie, da landegrænser er lukkede, og udsigten til, at de åbner, er fortsat usikker. Der er også kunder, som allerede nu ved, at de ikke ønsker at tage af sted på grund af eventuel smitterisiko. Uanset årsagen, er vi klar til at se på, hvordan vi bedst kan hjælpe,” siger Mads Foged, Privatdirektør i Codan. ”Normalt kan afbestillingsforsikringen først benyttes umiddelbart før afrejse. En kunde, der eksempelvis har planlagt en r

Virksomheder risikerer bøder for ulovlige forsikringsforhold: Codan og Salary lancerer løsning14.5.2020 07:20:00 CESTPressemeddelelse

Salary.dk og Codan indgår partnerskab for at automatisere kunders administrative arbejde. Samarbejdet skal reducere de over 1500 bøder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring årligt udsender for manglende arbejdsskadeforsikring. For Salary er det endnu et skridt mod at forenkle virksomheders administration, og Codan vil udbrede over 100 års erfaring med at rådgive erhvervslivet til nye kunder.

Codan og skandinaviske søsterselskaber reducerer CO2-udledningen med 33% på blot et år5.5.2020 14:45:00 CESTPressemeddelelse

I 2019 reducerede Codan og søsterselskaberne i Sverige og Norge virksomhedens samlede CO2-udledning med en tredjedel sammenlignet med 2018, viser en rapport, som netop er offentliggjort. En stor del af forklaringen findes i en ny tilgang til forretningsrejser, og Codan spår, at coronakrisen kommer til at sætte yderligere turbo på CO2-reduktionen, selv efter samfundet åbner igen.

Bilskader er faldet med 30% efter nedlukningen af Danmark: Codan opfordrer til at få justeret bilforsikringen9.4.2020 13:30:00 CESTPressemeddelelse

Som led i en række tiltag for at understøtte samfundet i en krisetid kommer Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, nu med en opfordring til forsikringskunder om at få tjekket deres bilforsikring, da det kan hjælpe en presset økonomi. Hos bilejere, der eksempelvis er hjemsendt, gået ned i arbejdstid eller arbejder hjemmefra som følge af coronavirus, kan kørselsbehovet have ændret sig markant, og derfor kan dækningen og dermed prisen formentlig justeres for mange kunder. For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året er steget eller faldet med over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%. Samtidig har kunder i Codan også mulighed for at gå fra årlig til månedlig betaling af bilforsikringen. ”Vi ser lige nu på, hvordan vi bedst kan hjælpe kunder gennem coronakrisen. Det at få justeret bilforsikringen eller ændret betalingsformen kan for de familier, som står i en svær situation, måske medvi