PwC

Danske familieejede virksomheder klarer sig bedre gennem pandemien end de globale

Del
Danske familieejede virksomheder har vist sig robuste i en krisetid, og de har høje forventninger til vækst allerede i 2021 og 2022. Samtidig tager 6 ud af 10 ansvar for at bekæmpe klimaforandringerne, men kun en tredjedel har en klar strategi for bæredygtighed. Det viser PwC’s Family Business Survey 2021 med svar fra 2.801 familieejede virksomheder.
Karina Hejlsen Jensen, partner i PwC
Karina Hejlsen Jensen, partner i PwC

PwC’s Family Business Survey 2021 viser, at de danske familieejede virksomheder har klaret sig bedre gennem krisen end de globale familieejede virksomheder. Globalt har næsten halvdelen oplevet et fald i omsætningen i 2020, mens det kun gælder en tredjedel af de danske familieejede virksomheder. I Danmark oplevede 4 ud af 10 endda en stigning i omsætningen i 2020.

“Undersøgelsen viser, at de familieejede virksomheder, ikke mindst i Danmark, har vist sig modstandsdygtige over for krisen under COVID-19. Det skyldes bl.a., at de står på et stærkt fundament efter en årrække med vækst, inden krisen ramte,” fortæller partner i PwC Karina Hejlesen Jensen. Hun henviser desuden til, at kun 11 % af de danske familieejede virksomheder havde behov for tilførsel af kapital i 2020 som følge af COVID-19 mod det dobbelte (21 %) globalt. 

Høje forventninger til vækst efter krisen 
Undersøgelsen viser desuden, at andelen af de familieejede virksomhederne, der forventer vækst i de kommende år, ligger højere end globalt. Hele 70 % af de danske familievirksomheder forventer vækst allerede i 2021, mens næsten 87 % har en forventning om vækst i 2022. Til sammenligning gælder det henholdsvis 64 % og 86 % globalt.

“De danske familieejede virksomheder har været dygtige til at omstille sig under COVID-19, og de har formået at handle hurtigt og tilpasse sig en ny virkelighed, bl.a. ved øget brug af digitale løsninger. Det giver dem et stærkt afsæt de kommende år, hvor et stort flertal forventer vækst, ligesom der vil være fokus på fortsat at forbedre de digitale kompetencer,” forklarer Karina Hejlesen Jensen. 

Ifølge PwC’s Family Business Survey 2021 ligger en forbedring af de digitale kompetencer således helt i top på listen over de danske familieejede virksomheders prioriteter for de kommende to år (valgt af 62 %). Samtidig svarer knap halvdelen af de familieejede virksomheder, at de har stærke digitale kompetencer i dag, hvilket er over det globale niveau på 39 %. 

Klimaansvar højt på dagsorden 
PwC’s Family Business Survey 2021 viser desuden, at klimaansvar er på agendaen for størstedelen af de danske familievirksomheder. Knap 6 ud af 10 dansk familievirksomheder svarer således, at de tager ansvar for at bekæmpe klimaforandringerne. Til sammenligning svarer 5 ud af 10 blandt de globale familieejede virksomheder det samme. 

“Klimaforandringerne ligger højt på agendaen hos mange af de danske familieejede virksomheder. Det er dog kun fire ud af ti familieejede danske virksomheder, der har bæredygtighed på tværs af alle deres aktiviteter, mens det gælder for halvdelen blandt de globale, så her er der mulighed for udvikling,” fortæller Karina Hejlesen Jensen. 

De danske familievirksomheder ønsker desuden at tillægge bæredygtighed større betydning fremover. Således svarer knap halvdelen, at deres forretning skal yde en større indsats for klima og samfund for at få succes fremover. Det er dog kun en tredjedel af de danske familievirksomheder, som allerede har en formaliseret og nedskrevet strategi for bæredygtighed på nuværende tidspunkt, hvilket er på niveau med de globale.

“Mange danske familieejede virksomheder arbejder allerede strategisk med bæredygtighed, men der er plads til forbedringer. Specifikke, målbare og tidsbegrænsede mål for bæredygtighed fremmer fælles prioriteter og skaber dermed resultater og værdi på tværs af virksomheden, og derfor er en klar strategi helt afgørende,” slutter Karina Hejlesen Jensen.  

Om undersøgelsen
Analysen er baseret på 2.801 interviews med ledere fra familieejede virksomheder fra 87 forskellige lande mellem den 5. oktober og 11. december 2020. Læs mere her.

Nøgleord

Billeder

Karina Hejlsen Jensen, partner i PwC
Karina Hejlsen Jensen, partner i PwC
Download

Information om PwC

PwC
PwC
Strandvejen 44
2900 Hellerup

51332378https://www.pwc.dk/

Følg pressemeddelelser fra PwC

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra PwC

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye