Danske erhvervsorganisationer markerer Børnenes Kampdag

I dag fejres det over hele verden, at FN’s konvention om børns rettigheder for 33 år siden så dagens lys. Herhjemme har UNICEF Danmark for andet år i træk omdøbt børnekonventions fødselsdag til Børnenes Kampdag. Og for at markere kampdagen lyser de store danske erhvervsorganisationer Dansk Erhverv og Dansk Industri op i blåt for verdens børn.
Børstårnet lyser op i blåt i dag, hvor UNICEF markerer Børnenes Kampdag.

Det er efterhånden blevet en tradition, at bygninger, monumenter og landemærker, i forbindelse med fejringen af børnekonventionens fødselsdag. lyser op i UNICEFs blå farve for at sætte fokus på børns rettigheder og de forhold, som verdens børn lever under.

Men på grund af den globale klima- og energikrise lyder opfordringen i år, at virksomheder og offentlige institutioner i stedet er mørklagt hele dagen – på nær 15 minutter fra kl. 18.00. I dette kvarter vil københavnere og byens gæster kunne opleve, hvordan blandt andet Rådhuspladsen og Knippels bro vil blive badet i blåt lys. Her har henholdsvis Dansk Erhverv og Dansk Industri nemlig til huse, og de er blandt nogle af dem, der bakker op om UNICEFs ‘Go Blue’-initiativ:

”Vores børn og unge er verdens fremtid, og vi har en fælles og stor opgave i at sikre, at alle får de bedste muligheder og forudsætninger for at blive de mennesker, de drømmer om. I tider med krig og kriser er det vigtigere end nogensinde, at vi på tværs af landegrænser og sektorer samarbejder om dette. I erhvervslivet er vi parate til at være med til at skabe en bedre fremtid for børn og unge, og dertil er samarbejdet med UNICEF helt afgørende”, siger Kinga Szabo Christensen, rådgivningsdirektør i Dansk Industri.

I Dansk Erhverv bakker man også op omkring Børnenes Kampdag ved blandt andet at lyse Børstårnet op:

”Erhvervslivet har en enormt stor betydning for, hvordan verden og dens borgere udvikler sig. Det er et ansvar, som vi skal være os bevidste og tage alvorligt,” siger Brian Mikkelsen, der er direktør i Dansk Erhverv.

Foruden de blå bygninger markerer også flere af UNICEF Danmarks partnere som LEGO Foundation, Novo Nordisk, Pandora, Hempel Fonden og Saxo.com også Børnenes Kampdag ved i dag at bruge deres sociale medier til at fortælle om deres engagement i arbejdet for verdens børn:

”Jeg er glad for, at dansk erhvervsliv anerkender, hvor vigtige verdens børn og deres rettigheder her. Det er helt afgørende, at vi har erhvervslivet med, hvis vi skal sikre, at alle verdens børn overlever, udvikler sig og trives,” siger Susanne Dahl, der er generalsekretær i UNICEF Danmark.

Det er ikke kun i Danmark, at der lyses op for verdens børn. I 2021 valgte verdenskendte bygninger og monumenter som Akropolis i Athen, Empire State Building i New York og Petra i Jordan også at lade sig bade i blåt.

FAKTA OM BØRNENES KAMPDAG:

-      Den 20. november 1989 blev FN’s konvention om børns rettigheder underskrevet. For andet år i træk omdøber UNICEF Danmark børnekonventionens fødselsdag til Børnenes Kampdag for at sætte fokus på de problemer, børn mener, er de vigtigste at kæmpe for.

-      Elever fra UNICEFs rettighedsskoler har de seneste uger dekoreret og fragtet en klimastafet gennem landet. I dag på Børnenes Kampdag når den sin endestation Aalborg, hvor den overleveres til borgmesteren og efterfølgende udstilles på kulturcenteret Nordkraft.

-      I dag annoncerer UNICEF Danmark modtageren af den årlige UNICEF-pris, der går til en person, organisation eller virksomhed, der gennem flere år har ydet en særlig bemærkelsesværdig indsats for børn i Danmark eller internationalt.

-      I dag på Børnenes Kampdag certificeres Aalborg som Børnevenlig By. Programmet Børnevenlig By er et globalt UNICEF-initiativ, hvis formål er at integrere børns rettigheder i lokalpolitiske vedtægter, beslutninger og projekter. Aalborg har været gennem en tre år lang proces frem mod certificeringen den 20. november.

Børstårnet lyser op i blåt i dag, hvor UNICEF markerer Børnenes Kampdag.
Industriens hus lyser op i blåt i dag, hvor UNICEF markerer Børnenes Kampdag.