Danske elever vinder særpris til stor europæisk iværksætterkonkurrence

Tre elever fra Herning har været oppe mod 350.000 andre elever fra hele Europa med deres ide, der skal gøre livet bedre for ældre på landets plejehjem. De tre elever bag virksomheden Wilma Care her netop vundet en flot særpris ved Company of the Year Competition, som er EM i entreprenørskab for elever på ungdomsuddannelser.

Benjamin Lytorp Henriksen, Morten Moesgaard og Christian Riis Gaardsted Petersen fra Herningsholm Erhvervsgymnasium har knoklet med deres ide Wilma Care i et år. Faktisk opstod de første tanker om Wilma Care allerede da Benjamin Lytorp Henriksen gik i 8. klasse, men blev først vakt til live, da eleverne skulle være med i entreprenørskabsforløbet Company Programme i år.

Wilma Care er en kommunikations- og koordineringsplatform til ældres pårørende, som er udviklet til plejehjem. Platformen skal sikre større inddragelse af pårørende, lette presset blandt personalet og skabe et samfund omkring de ældre. Wilma Cares mission er at sørge for, at ingen i den danske ældrepleje oplever omsorgssvigt.

For virkeliggørelsen af den ide vandt de i april 2021 DM i Entreprenørskab, afholdt af Fonden for Entreprenørskab, og det gav dem en billet til EM.

At deltage i så stor en europæisk konkurrence, og så samtidig komme af sted med en sejr i en af særpriserne, kan vi vist ikke være utilfredse med – den største sejr er dog alt det, vi har lært ved at deltage. Det er ikke mange forundt.” Citat fra Wilma Care.

Wilma Care vandt særprisen Citi Foundation Client Focus Award, som belønner det hold, der skaber særlig værdi for deres kunder og gør en ekstra indsats for at forstå dem og deres verden.

God tradition for vindere i Herning
Sidste års danske vindere Bubbles, som også kommer fra Herning, har efterfølgende klaret sig fantastisk og vandt EM i 2020. Som europæiske vindere kvalificerede de sig også til det allerførste globale mesterskab, som blev afholdt online i begyndelsen af juni 2021. Og her sejrede de danske mestre også.

Og nu har Wilma Care vundet en særpris, hvilket viser, at Herning producerer dygtige iværksætterspirer, som imponerer både danske og europæiske dommere fra erhvervslivet.

Der skal også lyde en stor tak til alle, der har – og er – en del af projektet. Det havde ikke været muligt uden jer,” lyder takken fra Wilma Care.

Company of the Year Competiton, som er EM I Entreprenørskab, er I år en del af en stor online entreprenørskabsfestival kaldet Gen-E, som JA Europe står bag. Læs mere her https://gen-e.eu/

Kontakt:

Wilma Care: Benjamin Lytorp Henriksen (tlf: 81754511), Morten Moesgaard og Christian Riis Gaardsted Petersen

Sigurd Scho Madsen, presse- og kommunikationschef ved Fonden for Entreprenørskab, tlf: 91373110 eller sigurd@ffefonden.dk

Se mere på:

Flere kvinder stifter virksomhed i Syddanmark14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men i Region Syddanmarkser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn,uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Syddanmark er én af to regioner, hvor andelen af kvindelige hovedstiftere stiger i Danmark.

Flere kvinder stifter virksomhed i Hovedstadsområdet end i resten af landet14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men særligt i Region Hovedstaden ser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn, uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Hovedstaden har den højeste andel af kvindelige hovedstiftere i Danmark.

Danske gymnasielever vinder global entreprenørskabskonkurrence med innovativ opfindelse til ADHD-børn7.6.2021 21:08:49 CEST | Pressemeddelelse

Det var med tilbageholdt åndedræt og store øjne, da spændingen blev udløst, og vinderen af det allerførste globale mesterskab i entreprenørskab, De La Vega Global Entrepreneurship Award, skulle findes mandag aften. Seks hold fra hele verden havde kvalificeret sig, men prisen gik til danske Bubbles, som har udviklet lydtætte læringsbobler til børn, der har svært ved at bevare fokus i undervisningen.

UCN vinder ny diversitetspris for kæmpe arbejde med at fremme diversitet27.5.2021 17:27:15 CEST | Pressemeddelelse

På UCN arbejder de målrettet med diversitet på tværs af uddannelser, projekter og aktiviteter. De har et strategisk fokus på at fremme entreprenørskab blandt deres kvindelige studerende og støtter mangfoldighed på tværs af deres entreprenørskabsaktiviteter. Derfor blev de torsdag den 27. maj de allerførste vindere af Diversitetsprisen, som uddeles af Fonden for Entreprenørskab.

Ung kvinde vinder DM i Entreprenørskab med mission om social ansvarlighed27.5.2021 17:06:27 CEST | Pressemeddelelse

”Det værste man kan gøre, er ikke at gøre noget”. Det mantra lever 26-årige Gry Pedersen fra Hadsund i den grad op til. I december 2020 fik hun ideen til en virksomhed, der skal hjælpe mennesker i arbejde, og i dag har virksomheden 12 ansatte. Grys innovative tilgang, ihærdighed og dedikation blev torsdag den 27. maj belønnet, da hun og virksomheden Pakkeriet Hadsund vandt DM i Entreprenørskab for studerende, en billet til EM og 50.000 kr. i startkapital. Der var også priser til studerende fra Odense og Aarhus.