Danske boligejere ser frem mod et godt 2021

2020 har været et ganske specielt år i hele landet, og det har budt på nogle særlige udfordringer og muligheder for danske boligejere. Når boligen skal vedligeholdes eller forbedres, er det væsentligt at have de rigtige planer for arbejdsprojekterne, såvel som det rigtige værktøj, og danskerne er blevet bedre til at sørge for begge dele. Der har været mere tid til gør-det-selv-projekterne, og det betyder at almindelig vedligeholdelse også har fået lidt mere opmærksomhed fra boligejerne i det forgangne år. Den tendens tyder alt på også vil fortsætte i det nye år.

Rene terrasser hen over nytår

Et af de vedligeholdelsesprojekter, der især arbejdes på i de sidste dage af 2020 og de første dage af det nye år, er at sørge for, at husets terrasse ser godt ud. Boligejere prioriterer ofte, at nedfaldne blade og grene fra efterårets blæsevejr skal ryddes af vejen inden et nyt år kan begynde, og det ses oftere end nogensinde før, at de henter mekanisk hjælp til opgaven. En elektrisk løvblæser er således nærmest blevet standardudstyr for en dansk boligejer med terrasse, og det er velkendt, at det er en maskine, som kan nedsætte arbejdstiden på terrasserydningen betydeligt. Både i forhold til dagligt vedligehold og en eventuel salgsværdi er det væsentligt, at terrassen præsenterer sig godt, og løvblæseren er i stigende grad blevet et vigtigt værktøj, når boligejerne tager kampen op mod de sidste rester af efteråret. Flere og flere kombinerer også løvblæseren med en kompostkværn som man kan putte bladene i bagefter.

Fokus på detaljerne

Danskerne er stadig et gør-det-selv-begejstret folk, og Corona-pandemien har bestemt ikke ændret på det. Således har byggemarkeder landet over oplevet kronede dage under nedlukningerne, og derude blandt danske gør-det-selv-håndværkere er kvalitetsniveauet steget med mængden af arbejde og øvelse inden for de forskellige istandsættelsesprojekter. Øvelse gør som bekendt mester, og det er en af de faktorer, der har givet øget fokus på de små detaljer for danske hobbyhåndværkere, blandt andet når den helt rigtige finish skal tilføjes til de hjemmebyggede projekter. Til at få træværket til at se helt professionelt ud foretrækker mange et fræsejern, som kan give den rigtige kant på en dørkarm, en loftsliste eller billedramme, og dermed give håndværksprojektet endnu mere værdi i hjemmet. Et øget fokus på sådanne detaljer er på denne måde en indirekte konsekvens af, at danskerne i forbindelse med Corona-nedlukningerne har haft mere tid til at blive dygtigere til håndværksprojekterne.

Optimisme frem mod 2021

Uanset hvilke projekter man sætter i gang omkring boligen, er der almindelig enighed blandt danske boligejere om, at 2021 bliver et godt år, både for boligen og for familien. Efter mere tid til istandsættelser i 2020 fremstår mange danskeres huse i endnu bedre stand end før Coronaen ramte landet, og både for de boligejere, der går med salg i tankerne, og for dem, der har kig på yderligere forbedringer af boligen, er der derfor en klar optimisme at spore frem mod det nye år. En bolig i bedre stand betyder mere harmoni omkring familien, og det er stadig en af de vigtigste værdier blandt danskerne på vej ind i 2021.