Danske boligejere er ikke forberedte på vejrskader

Er du i tvivl om, hvordan forsikringen dækker, hvis boligen rammes af stormskader? Så er du ikke alene. Mange danske boligejere tror ikke, vejrskader rammer dem, og hver tredje ved ikke, hvordan forsikringen dækker. Men det er der god grund til at få styr på, da en vejrskade kan koste tusindvis af kroner, og DMI's forskningschef forudser mere ekstremt vejr i fremtiden.

Vinteren byder ofte på kraftige regnskyl, og uheldige boligejere kan se vandet sive ind ad kælderruden.

Sidste år blev der indberettet 62 procent flere vejrrelaterede skader blandt Codans kunder sammenlignet med gennemsnittet for årene 2015-2018.

Og er du ikke forsikret, kan en vandskade koste flere tusinde kroner.

Alligevel ved 1 ud af 3 danske boligejere ikke, hvordan deres forsikring dækker mod en fremtidig vejrskade, mens 8 ud af 10 ikke forventer, at det vilde vejr vil gå udover netop deres hjem.

Det viser en befolkningsundersøgelse foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af Codan.

Konklusionen undrer ikke Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

”Vi sidder altid klar til at hjælpe og mærker derfor tydeligt et voksende antal spørgsmål om, hvad man skal stille op, når der pludselig kommer vand i kælderen, eller hvis der trænger regn ind gennem samlinger og kviste på huset,” siger Henrik Bundgaard.

”Vi har over de seneste år set en stigning i antallet af anmeldte skader, der er forårsaget af vildt vejr. Særligt i år 2019 forårsagede ekstraordinært mange lokale skybrud skader i hele Danmark, og vi forventer desværre, at det bliver normalen i fremtiden," siger han.

DMI forudser vildere vejr i fremtiden
Også hos DMI forventes der vildt vejr i fremtiden. DMI er regeringens klimavidenskabelige rådgiver, og de overvåger det danske klima. Ifølge DMI’s forskningschef Kristine Skovgaard Madsen skal vi forberede os på vildere vejr i form af stormfloder og kraftig nedbør.

”Et gradvist varmere klima medfører en række udfordringer for samfundet, især på grund af større mængder vand fra flere sider. Havniveauet stiger, udfordringerne med stormfloder øges, og der kommer mere nedbør om vinteren samt flere skybrud om sommeren,” siger Kristine Skovgaard Madsen, forskningschef hos DMI.

”Hvor store ændringerne bliver, afhænger af den globale udledning af drivhusgasser. Hvis udledningen fortsætter som hidtil, forventer vi 70 procent flere skybrud frem mod slutningen af århundredet. Og årets vådeste døgn vil byde på ca. 40 mm nedbør, sammenlignet med ca. 33 mm i nutidens klima. Derudover vil den stormflod, der i dag statistisk forekommer hvert 20. år, blive en hændelse der kan ske hvert eller hvert andet år," siger hun.

Skybrudsskader kan koste op til 250.000 kroner
Der er heldigvis hjælp og vejledning at hente, hvis boligejere vil være ekstra opmærksom på, hvordan det vilde vejr kan ramme boligen.

”Vi forventer, at mange flere boligejere vil opleve oversvømmede kloaker og vand i kælderen. Derfor er det afgørende, at man får overblik over, hvordan ens forsikring dækker mod skader på indbo eller på boligen, og endnu vigtigere hvordan man kan undgå skaderne, før regnen skyller ind over dørtrinnet. Det hjælper vi naturligvis gerne med at skabe overblik over,” siger Henrik Bundgaard.

Ifølge Codan kan det kan gå hen og blive en dyr affære at blive ramt af en skade, hvis man ikke er forsikret ordentligt.

Skadesager afslører prisen på nogle af de typiske skader, der kan ramme din bolig i forbindelse med skybrud:

• Vand, der kommer op igennem afløb i bryggers og resulterer i et oversvømmet bryggers, vand i køkken med klinker og vand i stue med tæppe: 50-60.000 kr. inklusive udkald og affugtning.

• Vand i kælder, der kommer op igennem gulvafløb og rammer et område på 100 m2 med klinkegulve og støbte vægge: 15-20.000 kr. inklusive udkald, affugtning og rengøring og eksklusive efterreparation.

• Vand i kælder op, der kommer op igennem gulvafløb og rammer et areal på 55 m2 med vægge og gulv af organiske materialer: 100.000 – 120.000 kr. inklusive udkald, affugtning og rengøring.

• Udvidet vandskadedækning/skybrud i form af vandindtrængning ved altandør på første sal og vandskader på 1. sal, i stuen og i kælder: 200.000 – 250.000 kr.

Er du i tvivl om, hvordan din forsikring dækker dit indbo og din bolig, så kan du ringe til dit forsikringsselskab. De vil kunne guide dig til den rette forsikring på baggrund af risikoen for vejrrelaterede skader netop i dit område.

Vejranalyse fra DMI

Link til Klimaatlas: https://www.dmi.dk/klimaatlas/

Nøgletal fra Codans befolkningsundersøgelse

• En tredjedel (34 procent) ved ikke, hvordan deres forsikringen dækker, hvis de får en vejrrelateret skade på deres indbo eller bolig
  • Kun 19 procent af de danske boligejere tror, det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de får en vejrrelateret skade inden for de næste tre år

Om undersøgelsen

Radius har gennemført en befolkningsundersøgelse på vegne af Codan for at undersøge danskernes holdning til vejr og bolig. Analysen baserer sig på 2023 webinterviews af danske boligejere over 18 år. Data er indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 17. april – 11. maj 2020. Data er indsamlet således at den samlede stikprøve af danskere er repræsentativ for den danske befolkning over 18 år på køn, alder, uddannelse og region. Ud af denne stikprøve er det kun den del, der er boligejere som har besvaret spørgsmålene.

Knap 9 ud af 10 bestyrelsesmedlemmer lever livet farligt uden forsikring: Codan og BOARD OFFICE går sammen og lancerer løsning22.3.2021 15:07:39 CET | Pressemeddelelse

Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, og BOARD OFFICE, en af Skandinaviens stærkeste leverandører af platforme, produkter og rådgivning til bestyrelser, er gået sammen i et partnerskab med et fælles løfte til danske virksomheder og organisationer: Bestyrelsesarbejdet skal professionaliseres og digitaliseres yderligere. Det indebærer blandt andet, at nuværende og fremtidige bestyrelsesmedlemmer, der benytter BOARD OFFICE, nu automatisk er dækket af en bestyrelsesansvarsforsikring hos Codan. En uforsikret bestyrelse kan nemlig i sidste ende stå med personlige erstatningssager på millionbeløb. En ny undersøgelse blandt BOARD OFFICEs flere end 15.000 kunder viser, at 87% af bestyrelserne i danske virksomheder ikke er forsikret eller slet ikke ved, om de har én, og hvordan den dækker. Det skal ses i lyset af, at medlemmer af ledelsen - det vil sige bestyrelse, direktion og øverste ledelsesorgan - i danske virksomheder ifølge Selskabsloven har et professionelt ansvar over for der

Ny strategi, stigende kundetilfredshed og forbedret lønsomhed: Codan er kommet styrket ud af 202026.2.2021 08:06:07 CET | Pressemeddelelse

Med et samlet, positivt afkast på forsikringsdriften på 520 millioner DKK, en solid COR på 89 pct. og en stigende kundetilfredshed kan Codan Danmark kigge tilbage på et tilfredsstillende 2020, som på mange måder har været et definerende år for selskabets fremtid. Et år, hvor der blandt andet blev gennemført en stærk turn-around på hele erhvervsområdet, indgået en banebrydende forsikringsalliance med Nykredit, SparNord og Lokale Pengeinstitutter (LOPI) samt indgået rekordstore aftaler inden for forsikring af vedvarende energi. Alt sammen i lyset af COVID-19, hvor Codans medarbejdere arbejdede i døgndrift hjemmefra for at hjælpe kunder med råd og vejledning i en svær og uvis tid.

Forsikringsalliance vokser: To fynske lokalbanker indtræder i Privatsikringssamarbejdet10.2.2021 08:50:00 CET | Pressemeddelelse

Privatsikring har netop underskrevet samarbejdsaftaler med både Frørup Andelskasse og Rise Sparekasse. Fremover vil kunder i de to fynske pengeinstitutter blive præsenteret for rådgivning samt koncepter og skræddersyede forsikringer fra Privatsikring. Privatsikring er datterselskab af Codan, og dermed indtræder de nye samarbejdspartnere i den nyligt indgåede alliance mellem Codan og Nykredit, Spar Nord og over 30 lokalbanker organiseret i Lokale Pengeinstitutter (LOPI). Den fælles ambition er at skabe landets stærkeste bankassurancemodel. De nye fynske kunder vil få glæde af de produkter, koncepter og digitale løsninger, som Privatsikring udvikler sammen med alliancepartnerne. Planen er, at Privatsikring skal fordoble sin størrelse de kommende år gennem vækst på både privatmarkedet og blandt erhvervskunder. Forsikringsselskabet rundede sidste år en porteføljestørrelse på over 800 millioner kroner, som er drevet af år med vækstrater på mellem 7-9% siden år 2000, hvor selskabet blev grun

Fem gode råd: Sådan undgår du uheld på kælkebakken29.1.2021 12:55:07 CET | Pressemeddelelse

Der bliver formentlig travlt på kælkebakkerne her i den sidste weekend af januar, da DMI spår frostgrader og snevejr i store dele af landet. Der kan også blive travlt på landets skadestuer, hvis man ikke passer på. På kælkebakken er det ikke ualmindeligt, at alt fra bobslæder, kælke, snowracers og tilmed plastikposer eller gamle madrasser kolliderer og ender med uheld og personskader. ”Vinterens udstyr kan være vanskeligt at kontrollere, da det er langt tid siden, det har været fremme, og kombinationen af sne og stejle bakker betyder ofte høj hastighed, hvor det er svært at bremse," siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan. "Vi ved også, at det ikke kun er børn, der kommer til skade på kælkebakken. Forældre kan også komme galt afsted, når de kører afsted sammen med deres børn. Det handler om at gøre rutscheturen både sjov og sikker,” siger han. Husk hjelmen og gå op ad bakken Heldigvis kan skader på kælkebakken forebygges. ”Det handler blandt andet om at lære børn at være opmærkso