Hus Forbi

Danske Bank og Hus Forbi samarbejder om betalingskort til hjemløse og udsatte

Aftale indebærer, at Hus Forbi kan administrere betalingskort til Danske Bank. Hus Forbis sekretariatsleder understreger, at det kun en en delløsning, og at politikere og myndigheder må på banen.

I takt med at flere og flere banker lukker ned for kontantkasser i deres filialer stiger behovet for, at der tages ansvar for, at ingen, heller ikke hjemløse, frarøves deres mulighed for at kunne betale for for eksempel mad eller livsvigtig medicin.

I Hus Forbi ser vi hver dag mennesker, der desperat møder lukkede døre i banker og hos offentlige myndigheder, og selv om regeringen har nedsat en arbejdsgruppe, der skal finde en løsning, er der ikke tid til at vente mere.

- Når samfundets store institutioner svigter, er vi nødt til at reagere. Det her handler om mennesker – ikke om systemer eller om at placere et ansvar. Vi er forpligtet til at handle, siger Jimmy Rohde fra Hus Forbi.

- De her mennesker har ikke altid netbank eller adgang til en computer, og hvis de skal i banken for at bestille et nyt hævekort, skal de først vente på, at en kommunal medarbejder kan følge dem og bekræfte, at de ikke ”bare” for sjov siger, at de er hjemløse. Selv om det lykkes, er trængslerne sjældent forbi. At få tilsendt et bankkort og en kode er slet ikke lige til, hvis du for eksempel er hjemløs, tilføjer han.

Derfor har Hus Forbi og Danske Bank indgået et samarbejde, som viser, hvordan man kan sikre, at hjemløse let kan få et betalingskort til deres konto. Løsningen indebærer, at betalingskortene bestilles til og administreres af Hus Forbi. Hus Forbi og Danske Bank håber, at løsningen kan inspirere andre til glæde for flere socialt udsatte borgere, som ikke har adgang til services i det digitale samfund.

Foreningen Hus Forbi har længe forsøgt at få politikernes opmærksomhed rettet mod den sociale ulighed og de problemer, herunder adgang til egne penge, som opstår i kølvandet på digitale betalingsløsninger og et i stigende omfang kontantløst samfund. Foreningen Hus Forbi har i april måned stillet et borgerforslag, som netop handler om adgang til og retten til at anvende egne penge. Forslaget er stillet på vegne af de mange hjemløse, som ikke kan få udstedt et betalingskort eller anvende kontanter i det voksende kontantløse samfund.

- Det er desværre slet ikke første gang, at vi oplever, at forandringer i samfundet til gavn for mange skaber flere problemer for få, det gælder især gruppen af hjemløse og udsatte. Digitalisering af betalingsformer og velfærdsydelser kræver, at nogen tager ansvar og er villig til at yde en ekstra indsats for, at vi ikke skaber endnu større ulighed i vores samfund, siger sekretariatsleder i Hus Forbi Rasmus Wexøe Kristensen.

Hus Forbi er kritiske og bekymrede, når sektoren lukker kasser i bankerne. Hus Forbi er kritiske og bekymrede, når politikerne ikke tager det alvorligt, når vi og andre sociale organisationer forsøger at gøre opmærksom på, at de har et ansvar for at give handlemuligheder, således at særlige løsninger til udsatte grupper ikke umuligøres.

Samarbejdet med Danske Bank viser, at der er vilje tilstede, og Hus Forbi er meget tilfredse med, at vi i fællesskab kan vise, hvordan betalingskort og koder kan gøres langt mere tilgængelige for hjemløse og udsatte, så de kan få  adgang til deres egne penge på deres egen konto.

- Samarbejdet mellem Hus Forbi og Danske Bank er et godt eksempel på, hvor nødvendigt det er, at civilsamfundsorganisationer og erhvervsliv udvikler løsninger i fællesskab. Vi har lignende erfaringer med Danske Bank omkring MobilePay-betaling til vores sælgere, og med andre partnere om medicinordninger og tandpleje til hjemløse. Men det er samtidig også vigtigt at understrege vigtigheden af, at sådanne initiativer kun er midlertidige og del-løsninger. Vi kommer ikke uden om, at myndigheder og central administrationer skal involveres langt hurtigere for at udbrede løsninger til flere udsatte grupper, siger Rasmus Wexøe Kristensen.

Som landets største bank er Danske Bank med til at udvikle og indføre innovative digitale løsninger, men banken er også meget bevidst om, at den har et samfundsansvar, som blandt andet indebærer at hjælpe alle befolkningsgrupper.

- Digitale betalingsformer gør hverdagen lettere for de fleste, men det kan desværre også give udfordringer for nogle, eksempelvis hjemløse. Udsatte borgere skal selvfølgelig ikke lades i stikken, og derfor vil vi i Danske Bank gerne bidrage til løsninger som denne med Hus Forbi, så vi hjælper alle borgere med at få adgang til deres penge på en nem og sikker måde, siger Mark Wraa-Hansen, direktør i Danske Bank med ansvar for privatkunder.

Du kan få mere information om samarbejdet mellem Hus Forbi og Danske Bank ved at kontakte:

Sekretartiatsleder i Hus forbi
Rasmus Wexøe Kristensen
rasmus@husforbi.dk

Danske Banks presseafdeling

Information om Hus Forbi

Hus Forbi
Jernbane Allé 68
2720 Vanløse

8993 7474https://husforbi.dk/

Hus Forbi udkom første gang i august 1996. Anledningen var FN’s internationale fattigdomsår, og at København var europæisk kulturby ’96.

Hus Forbi tjener et dobbelt formål:

1. At være med til at skabe debat og dialog om og med hjemløse og socialt udstødte, som typisk ikke kommer til orde i medierne.Hus Forbi er med andre ord deres talerør og skal sætte deres holdninger, behov og ønsker på dagsordenen over for politikere, myndigheder og resten af danskerne i al almindelighed.
  2. At give de hjemløse sælgere mulighed for at tjene deres egne penge og have noget at stå op til. For mange er det at sælge Hus Forbi et værdigt alternativ til tiggeri eller kriminalitet, fordi de her tjener penge på lovlig vis ved at sælge et produkt – avisen – som de kan stå inde for.

Følg pressemeddelelser fra Hus Forbi

Flere pressemeddelelser fra Hus Forbi

Hjemløse kommer IKKE frem i køen, men de burde20.1.2021 09:07:13 CET | Pressemeddelelse

Nogle medier skriver, at hjemløse nu kommer 'frem i køen' til vacciner mod COVID19. Det passer ikke. Det er en fejlfortolkning af en pressemeddelelse fra Socialministeriet, siger ansvarshavende redaktør for Hus Forbi, Poul Struve Nielsen. Han konstaterer, at der står det, som der altid har stået i Sundhedsstyrelsens retningslinjer under kategori 5. - Socialministeriet har fundet det nødvendigt at fortælle, det også gælder hjemløse. Det svarer til at sige: Vi behandler alle, som brækker et ben i en trafikulykke. Også selv om de er hjemløse. Det er tjekket med Sundhedsstyrelsen, og der er desværre ikke ændret på nogen rækkefølge eller på, hvornår hjemløse vaccineres. Det er blot bekræftet, at vi ikke har lighed i sundhed, siger han og tilføjer: - Flere læger, som arbejder med rusmiddelbehandling, giver over for Hus Forbi udtryk for, at de mener, hjemløse og udsatte bør vaccineres først, og de giver også udtryk for, at de sagtens kan klare den opgave. Så kom dog i gang. Det er vel dokumen