Danske Bank-fyringer øger ressourcepres

Som led i Danske Banks besparelsesplaner er 257 medarbejdere på koncernniveau - heraf omkring 150 i Danmark - i dag blevet afskediget. At skille sige af med flere medarbejdere i den nuværende situation nærmer sig det absurde, mener Finansforbundet

Danske Bank proklamerede ved halvårsregnskabsaflæggelsen i sommer en omfattende besparelsesplan i banken. Efter at have lanceret tilbud om frivillige fratrædelser i oktober, som 250 ansatte tog imod, har banken i dag afskediget 257 medarbejdere på koncernniveau - heraf omkring 150 i Danmark.

’Både beslutning og timing er meget vanskelig at forstå. Besparelser i en sektor som den finansielle, hvor der de senere år er skåret voldsomt meget ind til benet, er generelt ikke nogen specielt fornuftig vej frem, og i det konkrete tilfælde nærmer det sig det absurde. Danske Banks medarbejdere har stået i skudlinjen i rigtig mange sager om banken, og det er jo dybt paradoksalt, at man så også vælger at afskedige medarbejdere midt i en helt aktuel sag, hvor problemerne i meget høj grad lader til at have en væsentlig forklaring i ressourcepres’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Det er særligt på retail-området, at de konkrete afskedigelser finder sted.

’Det er på mange måder en dybt trist dag for medarbejderne i Danske Bank, fordi vi skal sige farvel til gode kolleger, der har passet deres arbejde og gjort en forskel for kunderne og banken. I en tid, hvor banken er så ombrust af skandaler og rod, der skal ryddes op i, har vi brug for hænder for at genrejse banken, så jeg havde foretrukket mere langsigtede investeringer i at redde Danske Bank frem for de kortsigtede økonomiske gevinster, der er i at fyre folk. Vi forsøger nu så godt som muligt at tage hånd om medarbejderne – uanset om de skal videre i deres arbejdsliv eller har brug for at tale med nogen om de store forandringer og den usikkerhed, der præger hverdagen i Danske Bank lige nu’, siger Kirsten Ebbe Brich, formand for Finansforbundet i Danske Bank.

Markant ja til ny overenskomst i finanssektoren31.3.2020 13:28:21 CESTPressemeddelelse

Med 94 pct. af stemmerne har Finansforbundets medlemmer sagt markant ja til ny overenskomst ved den netop afsluttede urafstemning, hvor lige under 71 pct. af de stemmeberettigede benyttede sig af muligheden for at stemme. Dermed er overenskomsten på plads i finanssektoren pr. 1. april. ’Jeg er meget glad for, at så mange har bakket op om resultatet og givet deres mening til kende i en helt ekstraordinær tid’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.