Sund & Bælt

Dansk viden sikrer italienske broers sundhed

Del

Ny aftale mellem danske Sund & Bælt og italiensk teknologivirksomhed skal øge levetiden og sikkerheden på 400 italienske motorvejsbroer. Samarbejdet bygger på mere end 20 års opsamlet ingeniørviden fra Storebæltsbroen

Sund & Bælt har netop indgået aftale om et udviklingssamarbejde med den italienske teknologivirksomhed Sacertis. Intelligente sensorer og nøjeregnende algoritmer skal holde øje med tilstanden på over 400 motorvejsbroer i Italien. En overvågning som kan sikre den rette vedligeholdelse af broerne og forlænge levetiden. Og vigtigst. Giver besked, før noget udvikler sig kritisk.

Inde i kernen af samarbejdet ligger knowhow fra Storebæltsbroen. Solid dansk viden om brodrift- og vedligehold skal være med til at forhindre tragiske kollaps på vital infrastruktur, som det der ramte den Norditalienske by Genova for blot to år siden.

”Samarbejdet giver os mulighed for at dele vores erfaringer. Vi kan være stolte af, at viden fra Storebæltsbroen kan gøre en forskel og være med til at sikre infrastruktur internationalt,” siger Bjarne Jørgensen, Executive Director i Sund & Bælt.

For den italienske teknologivirksomhed har det været helt centralt i udviklingsarbejdet at forstærke løsningen med global ekspertise.

”Danmark er kendt for en høj kvalitet af vedligehold på broer og tunneler. Så det har stor værdi for os, at udvikle værktøjet med en partner som Sund & Bælt, der har solid erfaring og allerede i dag udnytter digitale teknologier til at arbejde smartere og mere sikkert,” siger Andrea Cuomo, direktør og grundlægger af Sacertis.

Fra risikovurdering til fornyet ungdom
Initiativet er allerede gået sat i gang. Hver uger installeres der sensorer på yderligere to broer i det italienske vejnet. Men det egentlige værktøj udmøntes i en applikation. Et stykke overvågningssoftware, der omsætter data fra sensorerne til en visuel oversigt over, hvornår der er behov for vedligehold.

I kombination med IBM’s Watson har Sacertis’ og Sund & Bælts ekspertiser skabt en løsning, der kan strukturere vedligeholdelse af en bro, så fokus flyttes, fra blot at kunne reagere i tide på en nedslidt bro, til fremover at sikre løbende vedligehold. Det forhindrer farlige situationer og forlænger samtidig broers levetid.

“Det er i virkeligheden der, det bliver interessant. Vores egen Storebæltsbro er bygget til en levetid på 100 år, men ved brug af data og digitale løsninger forventer vi at broens levetid kan forlænges med 50-100 år,” siger Bjarne Jørgensen, Executive Director i Sund & Bælt.

Det nye samarbejde er indledningsvis målrettet helbredet på de italienske broer. Men med tiden vil den omfatte infrastruktur i hele Europa og senere på verdensplan

Fakta

  • Den nye digitale monitoreringsløsning hedder CEA – Civil Engineering Assistent og skal, som navnet fortæller, bistå ingeniører i at vurdere den akutelle tilstand på broer, tunneller og lignende.
  • Sund & Bælt offentliggjorde i foråret et digitalt samarbejde med IBM om udviklingen af et avanceret Internet of Things-baseret system målrettet drift og vedligehold – Maximo for Civil Infrastructure. Den nye app CEA er designet, så den også ’taler’ sammen med Maximo og på den måde løfter og specialiserer brugen af begge værktøjer.
  • Teknologien understøtter også nye og forbedrede regler for vejsikkerhed, som der arbejdes med i EU, og som kommer til at gælde for samtlige motorveje og andre primære veje i EU.
  • Sacertis er en italiensk teknologivirksom, som har specialiseret sig i overvågning og risikostyring af infrastruktur ved at kombinere data science, avanceret matematik og sensor teknologi. Som en vigtig del af strategien samarbejder de med førende ekspert på globalt plan.

Kontakter

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab BroBizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg13.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Der er sket meget, siden betalingsanlægget blev indviet for godt 20 år siden. Dengang kom den enorme interesse for broen bag på selskabet, og det skabte trafikale udfordringer. Det nye betalingsanlæg vil fremover sikre, at kunderne kan komme hurtigere over broen – også selvom trafikken ventes at stige i fremtiden. Trafikken på Storebælt stiger år for år. I dag kører mere end fire gange så mange biler over broen, som da den åbnede i 1998. Selvom Storebæltsbroen i dag er en trafikal succes, så er det vigtigt, at Storebælt også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor er teknologien i betalingsanlægget nu skiftet. - Det nye betalingsanlæg giver nogle særlige fordele til vores kunder, der betaler med automatisk betaling såsom BroBizz og nummerpladen. Det er et bevidst valg fra vores side, da automatisk betaling gør det muligt at få endnu flere kunder igennem betalingsanlægget på kortere tid og derved reducere ventetiden for dem. Det er med til at fremtidssikre anlægget, f

Nyt betalingsanlæg på Storebælt8.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Fra på mandag, den 13. januar, kan trafikanter, der betaler med nummerpladen, komme hurtigere over broen i de nye, grønne Ekspres-baner. Implementeringen af det nye betalingsanlæg har dog givet nogle begyndervanskeligheder. Efter mere end 20 års tro tjeneste er det blevet tid til at opgradere Storebæltsbroens betalingsanlæg med ny teknologi, så det bliver både hurtigere og nemmere at komme over broen. Særligt PayByPlate-kunder, som betaler med nummerpladen på Storebælt, vil opnå fordele fra på mandag. - Tidligere har PayByPlate-kunder været nødt til at anvende de blå Kort-baner. Det behøver de ikke længere. Den nye teknologi i betalingsanlægget betyder, at de mere end 400.000 kunder med PayByPlate fra på mandag kan komme hurtigere over broen gennem de grønne Ekspres-baner ligesom dem, der betaler med BroBizz, fortæller Palle Nygaard, Driftsleder for Storebælts betalingsanlæg. Der er også penge at spare i de grønne baner. For udover at komme hurtigere over broen sparer kunder, som betal

Sådan kommer juletrafikken til at se ud på Storebæltsbroen19.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

Julen nærmer sig, og det betyder travlhed på vejene, når de danske trafikanter pakker bilen og krydser landet. Godt 230.000 biler ventes at køre over Storebælt fra den 22. til 27. december. Her kan du se, hvordan trafikken fordeler sig i juledagene. Dagene omkring juleaften er traditionelt nogle af årets travleste rejsedage på broen. Sund & Bælt forventer, at de to største udrejsedage bliver den 22. og 23. december, hvor flest trafikanter kører fra Sjælland mod Fyn/Jylland. Den helt store hjemrejsedag bliver den 26. december. Travl jul på broen I gennemsnit kører godt 37.000 køretøjer over Storebæltsbroen om dagen, men søndag den 22. december forventes trafikken at runde hele 44.000 biler, og den 26. december kommer mere end 48.000 biler til at krydse bæltet. - Traditionen tro bliver der travlt i Storebælts betalingsanlæg i juledagene, men du kan roligt køre hjemmefra, når det passer familien. Vi bemander betalingsanlægget efter trafikprognoserne, så vi er altid klar til at tage imod j

Priser på Storebælt i 202016.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

Trafikanter, der benytter automatisk betaling, eksempelvis BroBizz eller PayByPlate, til at betale for turen over Storebælt, kan glæde sig over uændrede priser fra 1. januar. For turen over broen med en personbil sparer man minimum 50 kr. pr. tur. Priserne i 2020 afspejler aftalen om prisnedsættelsen fra 1. januar 2018, hvor det blev 15 pct. billigere at passere Storebæltsbroen i personbil, lastbil og bus. Her blev det samtidig besluttet kun at give den lave pris til trafikanter, der benytter automatisk betaling, for at sikre en fortsat effektiv trafikafvikling og undgå kø i betalingsanlægget. Prisen for personbil og personbil med anhænger, der betaler med kort eller kontanter, reguleres årligt ud fra forbrugerprisindekset. I 2020 betyder det en stigning på 5 kr. for personbil med anhænger, mens en personbil fortsat betaler 245 kr. I dag benytter tre ud af fire trafikanter automatisk betaling til turen over Storebælt, og knap 400.000 har tilmeldt sig betaling med nummerplade. Fra midte

Storebælt månedstrafik: Fortsat fald i trafikken på broen12.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

For tredje måned i træk falder trafikken på Storebæltsbroen. Faldet afspejler en generel europæisk tendens. August satte trafikrekord på Storebæltsbroen med næsten 1,3 mio. køretøjer. Lige siden har trafikken været dalende. I alt kørte godt 1 mio. køretøjer over Storebæltsbroen i november, hvilket er 0,6 pct. færre end november sidste år. Dermed er det tredje måned i træk med fald i trafikken på broen, idet september og oktober bød på et fald på hhv. 0,3 og 0,2 pct. En tendens i Europa Personbiltrafikken faldt med hhv. 0,8 pct. i september og 0,3 pct. i både oktober og november, sammenlignet med samme periode 2018. - Faldet i personbiltrafikken på Storebælt afspejler en tendens, vi ser flere steder i Europa dette efterår, siger Camilla Riff Brems, Analysechef i Sund & Bælt. Også faldet i bustrafikken, som har været markant gennem det meste af 2019, fortsætter i november med 11 færre busser over broen i døgnet, hvilket svarer til et fald på godt 9 pct. En ekstra weekenddag påvirker last

Godt resultat trods faldende trafik28.11.2019 16:44:33 CETPressemeddelelse

Trafikvæksten har været vigende i den sidste del af perioden, men et fortsat lavt inflationsniveau betyder, at forventningerne til årets resultat fastholdes. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.236 mio. kr. og steg med 2,1 pct. i forhold til samme periode sidste år Det skyldes primært en stigning i den samlede trafik på 2,4 pct. Personbiltrafikken steg med 2,4 pct., mens lastbiltrafikken voksede med 2,5 pct. I gennemsnit passerede godt 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet. I september faldt trafikken dog samlet 0,3 pct., og denne tendens er fortsat i oktober med et fald på 0,2 pct. Væksten for personbiler har i de to måneder været negativ, mens væksten for lastbiler fortsat er positiv, men markant aftagende. Samtidig var der et fald i indtægterne fra jernbanerne over Storebælt og Øresund på 14 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. Faldet skyldes primært færre passagerer over Storebælt på grund af omfattende sporarbejder ved Ringsted og også i påsken på Storebælts jernbane

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum