Dansk Ungdoms Fællesråd har valgt nye ungdomsdelegater

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd har valgt et hold af nye ungdomsdelegater. DUF udvidede i samarbejde med udviklingsministeren ungdomsdelegatprogrammet med tematikken ’Faglært Uddannelse og Jobskabelse’ fra 2021. Derfor har DUFs styrelse ikke kun skulle vælge tre, men hele fem ungdomsdelegater.

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd har valgt et hold af nye ungdomsdelegater.

De nye ungdomsdelegater er:

• Demokrati og partnerskaber: Frida Ravn Rosling, indstillet af Operation Dagsværk – valgt på et toårigt mandat (2021-2022)
  • Klima og miljø: Emma Turkki, indstillet af Den Grønne Studenterbevægelse og valgt på et toårigt mandat (2021-2022)
  • Ligestilling og SRSR: Anne Sophie Lyskjær Noer, indstillet af Silba – valgt på et toårigt mandat (2021-2022)
  • Faglært uddannelse og jobskabelse: Morten Ryom, indstillet af Erhvervskolernes ElevOrganisation – valgt på et toårigt mandat (2021-2022), samt Nicklas Hakmann Petersen, indstillet af Alternativets Unge – valgt på et etårigt mandat (2021)

Sammen med ungdomsdelegaterne Malene Bentsen Laursen (Demokrati og Partnerskaber), Nadia Gullestrup Christensen (Klima og Miljø) og Stine Bang Larsen (Ligestilling og SRSR) skal de nye ungdomsdelegater være med til at repræsentere ungdommen i verden på vegne af Danmark.

DUF sender fra 2021 årligt otte ungdomsdelegater til FN og andre multilaterale fora. Delegaterne er repræsentanter fra danske børne- og ungdomsorganisationer, som skal give unge en stemme i internationale beslutningsprocesser. FN ungdomsdelegaterne bidrager også til formidling og forankring af globale dagsordner blandt danske unge gennem oplysningsaktiviteter.

Formand for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, Chris Preuss, udtaler:

”Ungdomsdelegaterne er værdifulde for ungdommens indflydelse i resten af verden. Vores delegater arbejder med tematikker, der har en stor indflydelse for de næste generationer, og af samme årsag er det også afgørende, at der sidder ungdomsdelegater med ved det bord, hvor der træffes beslutninger i internationalt regi. Derfor er jeg også glad for, at DUF har valgt fem nye dygtige delegater, der slår sig til de tre nuværende. Jeg glæder mig til at følge deres arbejde”

Fakta om ungdomsdelegatprogrammet:

Danmark har hvert år siden 1972, med undtagelse af en pause fra 2008-2014, haft en ung repræsentant som en del af den officielle danske delegation under FN’s generalforsamling.

Ungdomsdelegatprogrammet indgår i DUFs samlede Globale Ungeprogram, hvor DUF fra 2018 har koordineret de danske ungdomsdelegaters deltagelse i FN og andre fora. Fra 2021 udvider vi ungdomsdelegatprogrammet fra seks til otte delegater fordelt på fire tematikker:

1. Ligestilling og SRSR
  2. Klima og miljø
  3. Demokrati og partnerskaber
  4. Faglært uddannelse og jobskabelse

For mere information om ungdomsdelegatprogrammet:

Chris Borup Preuss
Formand for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd