Dansk Retursystem: Tysk virksomhed skal levere internt logistiksystem til ny, dansk pantfabrik

Volker Nicolai, Director International Sales i Gebhradt Fördertechnik GmbH (til venstre) og Lars Krejberg Petersen, Administrerende direktør i Dansk Retursystem (til højre)

Tyske Gebhardt Fördertechnik GmbH skal levere det interne logistiksystem til Dansk Retursystems nye fabrik i Høje Taastrup . Administrerende direktør i Dansk Retursystem, Lars Krejberg Petersen, ser frem til samarbejdet med den erfarne virksomhed, som leverer logistiksystemer til fabrikker over hele verden.

Når Dansk Retursystems nye fabrik i Høje Taastrup slår dørene op næste år, skal de danske flasker og dåser med pant transporteres gennem fabrikken af systemer udviklet af den tyske virksomhed Gebhardt Fördertechnik GmbH. De to virksomheder har netop underskrevet kontrakt, efter opgaven har været sendt i EU-udbud.

Eksperter i interne logistiksystemer

Gebhardt Fördertechniks interne logistiksystemer skal håndtere de danske flasker og dåser med pant, fra de kommer ud af lastbilerne, til de bliver optalt, og flasker og dåser kan sendes til genanvendelse. Det omfattende interne logistiksystem består bl.a. af AGV'er (førerløse trucks), internt lagersystem, kassevasker og adskillige transportbånd, der automatisk fragter kar og poser med flasker og dåser gennem fabrikken.

Gebhardt Fördertechnik er eksperter på området og leverer avancerede, interne logistiksystemer i høj kvalitet til fabrikker i hele verden. Samtidig har virksomheden arbejdet med bæredygtighed i forhold til både eksterne og interne processer.

"Vi er glade for at få en erfaren samarbejdspartner til vores nye fabrik. Interne logistiksystemer er Gebhardts kernekompetence, og vi ser frem til at få deres kvalitetsudstyr og teknologi til vores fabrik. Det bidrager tilvores ambition om at skabe en mere effektiv og automatiseret fabrik," siger Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen.

Gebhardt: Forbilledligt, dansk system

Gebhradt Fördertechnik glæder sig over at skulle stå for de interne logistiksystemer i Dansk Retursystems nye fabrik.

"Vi er glade for at være valgt som leverandør til Dansk Retursystems nye fabrik. Vi ser frem til at bidrage til det fælles projekt ved at levere effektive og miljøvenlige transport- og produktionsprocesser, og således gøre det forbilledlige, danske genanvendelsessystem endnu mere bæredygtigt fremover", siger Volker Nicolai, Director International Sales i Gebhradt Fördertechnik GmbH.

Ny fabrik tilpasset det udvidede pantsystem

Dansk Retursystems nye fabrik i Høje Taastrup bliver bygget, fordi Dansk Retursystem efter 16 år med stigende mængder flasker og dåser, der kommer retur fra danskerne, er vokset ud af sine nuværende rammer. Den nye fabrik skal fremover håndtere den østdanske del af de 3,8 millioner tomme emballager, der kommer ind om dagen. Emballagerne indsamles og sorteres inden de sendes til genanvendelse - til gavn for miljøet og klimaet. Samtidig har den nye fabrik kapacitet til også at håndtere genanvendelige flasker og dåser med saft, juice, most og smoothies, som blev en del af pantsystemet 1. juli.

Den nye fabrik skal stå endelig færdig i november 2020.

Dansk Retursystem er en non-profit miljøvirksomhed, som driver det danske pantsystem. Hver dag henter virksomheden 3,5 millioner flasker og dåser, som tælles, sorteres og sendes til genanvendelse.

Verdensmestrene i pant skal huske juice, saft og smoothies-flasker23.6.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Pant på juice- og saftprodukter har nu været en del af pantsystemet i et år, og danskerne har sendt masser af de nye pantflasker og dåser til genanvendelse. Men selvom vi allerede kan kalde os verdensmestre i at pante, skal vi blive bedre. Især til at huske også at returnere flasker og dåser med juice, smoothies og saft. Derfor dyster otte danske sportsstjerner nu i en ny kampagne om titlen som vinder af Pant Cup 2020. Kampagnen skal hjælpe med at få 125 millioner flasker og dåser mere ind i pantsystemet.