Dansk økonomi skal finde en historisk svær balance

Med den højeste inflation i over 40 år er det altafgørende, at finansloven for 2023 ikke puster yderligere til dansk økonomi. Samtidig viser regeringens Økonomiske Redegørelse og 2030-forløb, at udfordringerne på velfærdsområdet, grøn omstilling og forsvaret lægger et massivt pres på det økonomiske råderum, som vil kræve nytænkning og samarbejde på tværs, mener F&P.

- Det er en historisk svær balancekunst for dansk økonomi, hvor det er helt afgørende, at de offentlige finanser ikke puster yderligere til inflationen. Det er den helt centrale opgave for næste års finanslov, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

F&P ser positivt på, at regeringen lægger op til en flerårig aftale for skattevæsnet.

- Det er så grundlæggende for det danske samfund, at vi har et stærkt og velfungerende skattevæsen, så det er en vigtig prioritet. Her bør man også tænke indfasningen af digitale kasseapparater ind, fordi de er et vigtig våben i kampen mod svindel og skattesnyd, siger Kent Damsgaard.

Han hæfter sig ved, at den Økonomiske Redegørelse og regeringens 2030-forløb samtidig tegner nogle tydelige udfordringer med en aldrende og mere plejekrævende befolkning og et fortsat massivt behov for investeringer i den grønne udfordring.

- Regeringens fremskrivninger viser, at Danmark står med nogle kæmpemæssige udfordringer de kommende år og et stærkt begrænset råderum til at løse dem – også selv om der i finansloven afsættes en reserve til vores sundhed og psykiatrien, siger Kent Damsgaard og fortsætter:

- Jeg håber virkelig, at regeringen og hele Folketinget er indstillet på at tænke i nye løsninger på tværs, for det bliver der brug for. Vi står i forsikrings- og pensionsbranchen klar til at bidrage, så vi sammen kan finde nogle af svarene, siger Kent Damsgaard.

Pressetelefonen: 41 91 91 01
Nicolai Schacke

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring17.11.2022 10:49:43 CET | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis man ikke holder huset tilstrækkeligt opvarmet? Hvad man skal tænke over, hvis man oplader fx telefon om natten? Og hvordan ejerskifteforsikringen dækker, hvis man opdager en skade, mens man er i gang med at renovere?

Ny fremskrivning: Brug for 32.000 flere plejeansatte i 203017.11.2022 08:17:17 CET | Pressemeddelelse

Mens partierne i regeringsforhandlingerne drøfter et muligt mål om at hæve arbejdsudbuddet med i alt 50.000 personer, så viser en ny fremskrivning fra Forsikrings- og pensionsbranchen, at der alene i plejesektoren bliver brug for 32.000 flere plejeansatte i 2030, hvis de plejekrævende ældre skal have samme hjælp som i dag, og hjælpen løses på samme måde som i dag. Det skyldes, at der bliver markant flere plejekrævende ældre i de kommende år.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring14.10.2022 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvilken forsikring der dækker, hvis man får stjålet sit brænde fra carporten? Hvordan man gør sin båd klar til vinteren og om der er forsikringsdækning, hvis båden ligger i vandet hele året? Og hvordan man er stillet, hvis forsikringsselskabet ikke kan skaffe de reservedele der er nødvendige?