Dansk Økonomi, forår 2021

Akademikernes kommentarer på baggrund af udgivelsen af De Økonomiske Råds "Dansk Økonomi, forår 2021".

Efteruddannelse er vigtig - for alle uddannelsesgrupper

I Dansk Økonomi, forår 2021 opfordrer Formandskabet for De Økonomiske Råd til at det nuværende efteruddannelsessystem gennemgås, så det sikres at arbejdskraften nemmere kan omstille sig til de skiftende behov, der vil være på arbejdsmarkedet i fremtiden.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

Vi bakker op om et bredt eftersyn af efteruddannelsessystemet. I dag bidrager efteruddannelsessystemet ikke til at sikre alles employability gennem livslang læring. Om du er maskintekniker, pædagog eller biokemiker, så er det nødvendigt at dygtiggøre sig gennem hele arbejdslivet, så vi kan følge med de skiftende krav, der følger af et arbejdsmarked i hastig forandring. Efteruddannelse er vigtigt for alle.”

Dagpengesystemet skal moderniseres

Vismændene anbefaler også i lyset af Coronakrisen, at dagpengesystemet gøres konjunkturafhængigt, og hertil udtaler Lars Qvistgaard:

I Akademikerne mener vi det nuværende dagpengesystem er udfordret på flere fronter, og det bliver mindre og mindre attraktivt for kernegrupperne. Ja, vi frygter faktisk at de stærkeste medlemmer overvejer deres fremtid i systemet. Akademikerne ønsker, at dagpengesystemet fremtidssikres, da det er et væsentligt element i et fleksibelt arbejdsmarked, som fremmer en generel høj beskæftigelse”.

Nye løsninger for seniorer trænger sig på

Rapporten evaluerer også tilbagetrækningsreformerne, og peger på at selvom de har styrket beskæftigelsesudviklingen, så er det ikke sket i samme omfang som forventet, hertil udtaler Lars Qvistgaard

Skal vi sikre finansieringen af morgendagens velfærdssamfund er det en bunden opgave at få velfærdsaftalerne til at virke. Finansministeriets lange fremskrivninger viser, at i fremtiden vil knap hver anden have forladt arbejdsmarkedet inden de når folkepensionsalderen. Således er der et stort potentiale i at fastholde seniorer længere tid i beskæftigelse, både før og efter folkepensionsalderen.”

Lars Qvistgaard fortsætter:

”Skal seniorernes arbejdsliv forlænges, så mener vi at der skal sikres en højere grad af fleksibilitet i tilrettelæggelsen af arbejdslivet, og at der for seniorer skal være fokus på at skabe en egentlig senkarriere. Her vil efteruddannelse af seniorer være vigtigt for at sikre de nødvendige kompetencer. Endvidere er det vigtigt at løfte indsatsen for at forebygge den fysiske og psykiske nedslidning.”

Mere information

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne 21472686

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”

Akademikerne vil have en fagligretlig bedømmelse af kritiseret brug af Coronarelaterede vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen31.5.2021 09:32:58 CEST | Pressemeddelelse

Akademikerne har netop indklaget den statslige arbejdsgiver for en faglig voldgiftsret for at stoppe omgåelsen af overenskomsten og forhindre misbruget af vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen. Akademikerne indbringer samtidig vikarbureauet Moment for Arbejdsretten. Dermed kommer nu en juridisk afklaring af statens muligheder for at benytte vikaransættelser udenfor overenskomsten.

SMV-fokus skal hjælpe ledige akademikere i job29.4.2021 14:24:44 CEST | Pressemeddelelse

Torsdag mødtes beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med fire jobsøgende. En af dem var Louise Nygaard Meissner, der stod overfor, at skulle tilbage til jobmarkedet, efter at have arbejdet som lektor. I den proces oplevede hun flere udfordringer med et rigidt beskæftigelsessystem. Nu efterlyser hun et system, der giver ledige akademikere bedre redskaber og muligheder for at få foden indenfor i de mindre virksomheder. Hovedorganisationen Akademikerne, stemmer i, og formand Lars Qvistgaard peger på et kæmpe uforløst potentiale i at hjælpe akademikere ud i SMV’erne.