Dansk Økonomi, forår 2021

Akademikernes kommentarer på baggrund af udgivelsen af De Økonomiske Råds "Dansk Økonomi, forår 2021".

Efteruddannelse er vigtig - for alle uddannelsesgrupper

I Dansk Økonomi, forår 2021 opfordrer Formandskabet for De Økonomiske Råd til at det nuværende efteruddannelsessystem gennemgås, så det sikres at arbejdskraften nemmere kan omstille sig til de skiftende behov, der vil være på arbejdsmarkedet i fremtiden.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

Vi bakker op om et bredt eftersyn af efteruddannelsessystemet. I dag bidrager efteruddannelsessystemet ikke til at sikre alles employability gennem livslang læring. Om du er maskintekniker, pædagog eller biokemiker, så er det nødvendigt at dygtiggøre sig gennem hele arbejdslivet, så vi kan følge med de skiftende krav, der følger af et arbejdsmarked i hastig forandring. Efteruddannelse er vigtigt for alle.”

Dagpengesystemet skal moderniseres

Vismændene anbefaler også i lyset af Coronakrisen, at dagpengesystemet gøres konjunkturafhængigt, og hertil udtaler Lars Qvistgaard:

I Akademikerne mener vi det nuværende dagpengesystem er udfordret på flere fronter, og det bliver mindre og mindre attraktivt for kernegrupperne. Ja, vi frygter faktisk at de stærkeste medlemmer overvejer deres fremtid i systemet. Akademikerne ønsker, at dagpengesystemet fremtidssikres, da det er et væsentligt element i et fleksibelt arbejdsmarked, som fremmer en generel høj beskæftigelse”.

Nye løsninger for seniorer trænger sig på

Rapporten evaluerer også tilbagetrækningsreformerne, og peger på at selvom de har styrket beskæftigelsesudviklingen, så er det ikke sket i samme omfang som forventet, hertil udtaler Lars Qvistgaard

Skal vi sikre finansieringen af morgendagens velfærdssamfund er det en bunden opgave at få velfærdsaftalerne til at virke. Finansministeriets lange fremskrivninger viser, at i fremtiden vil knap hver anden have forladt arbejdsmarkedet inden de når folkepensionsalderen. Således er der et stort potentiale i at fastholde seniorer længere tid i beskæftigelse, både før og efter folkepensionsalderen.”

Lars Qvistgaard fortsætter:

”Skal seniorernes arbejdsliv forlænges, så mener vi at der skal sikres en højere grad af fleksibilitet i tilrettelæggelsen af arbejdslivet, og at der for seniorer skal være fokus på at skabe en egentlig senkarriere. Her vil efteruddannelse af seniorer være vigtigt for at sikre de nødvendige kompetencer. Endvidere er det vigtigt at løfte indsatsen for at forebygge den fysiske og psykiske nedslidning.”

Mere information

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne 21472686

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.

Socialdemokratiets generationstyveri er dybt skuffende7.9.2021 10:34:54 CEST | Pressemeddelelse

Det er under al kritik, at socialdemokraterne, trods løfter om det modsatte, nu foreslår forringelser af dimittendernes dagpenge. Hvis Socialdemokratiets forslag går igennem, kommer det til at have alvorlige konsekvenser for både de nyuddannede og det solidariske dagpengesystem. Det er helt uacceptabelt, at regningen sendes til de unge. Det mener Lars Qvistgaard, der er formand for hovedorganisationen Akademikerne.

Akademikerne om høje ansøgertal: Historisk fejltagelse at lukke uddannelsespladser i byerne5.7.2021 13:40:24 CEST | Pressemeddelelse

Med et ansøgertal på 93.388, ser det ud til, at de høje ansøgertal til de videregående uddannelser er ved at bide sige fast, efter Corona sidste år gav ansøgertallet et boost. Det er ifølge hovedorganisationen Akademikerne meget positivt, at de unge vælger at uddanne sig, men hovedorganisationen påpeger, at det i lyset af de høje ansøgertal er en historisk fejltagelse, at regeringen og et bredt flertal af folketingets partier for nyligt besluttede at lukke tusindvis af uddannelsespladser i de større byer.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”