Plastic ChangePlastic Change

Dansk NGO og ny start-up vil skabe et nyt retursystem for emballage

Den danske miljøorganisation Plastic Change og den nystartede danske virksomhed Cirqle har indgået et partnerskab og vil gøre op med engangskulturen for emballage: ”I samarbejde med Plastic Change vil vi give danskerne et bæredygtigt alternativ til engangsemballager”, udtaler Jan Weber, adm. direktør for Cirqle

En stigende andel af danskerne letter hverdagen ved at bestille mad udefra. Enten ved bestilling af Take-away eller i form af måltidskasser med færdiglavede retter. Både med Take-away og med måltidskasser følger dog også enorme mængder emballager, som fylder op i husholdningsaffaldet. Plastik, pap, bioplast, bionedbrydelige materialer – emballagerne kommer i mange afskygninger, men fælles for dem alle er, at der er tale om engangsemballager, som bliver til affald straks efter måltidet er indtaget.

Den danske miljøorganisation Plastic Change har i flere år arbejdet for at knække kurven for danskernes enorme forbrug af engangsprodukter og engangsemballager, som både fører til forurening af vores natur og negativ klimapåvirkning. Netop derfor er det med lige dele begejstring og spændt forventning, at Plastic Change har indgået et samarbejde med den nye danske start-up Cirqle, som melder sig på banen til at levere genbrugsemballager til danskerne, som kan vaskes og bruges igen og igen.

I Plastic Change har vi rådgivet fra sidelinjen, og det er en stor glæde for os, at Cirqle nu er så langt, at deres første genbrugsemballage – en vaskbar måltidskasse – er ude på det danske marked. Ikke mindst fordi vi ved, at mange forbrugere savner grønne alternativer til engangsemballagerne.”, udtaler Louise Lerche-Gredal, adm. direktør i Plastic Change

Cirqle står bag den genbrugelige måltidskasse, som er lanceret af virksomheden Simple Feast, der leverer plantebaserede måltider til tusindvis af danskere. Derudover er endnu en ny isoleret genbrugs-kølekasse på vej, som tilbydes til resten af måltidskasse-markedet i både Danmark og Sverige. Men Cirqle er langt mere end endnu en emballagevirksomhed. Cirqle er derimod en servicevirksomhed, der via teknologi og stærke partnerskaber vil gøre det nemt for deres kunder at genbruge.

”Vores vision i Cirqle er at skabe et system, hvor vi med veldesignet emballage, moderne teknologi og en effektiv infrastruktur kan tilbyde et grønt og konkurrencedygtigt alternativ til engangsemballage. Et alternativ, som også er attraktivt for deres kunder, fordi vi alle må bidrage til en grønnere verden”, udtaler Jan Weber, adm. direktør for Cirqle.

Genbrugsemballager, som kan vaskes og bruges mange gange, er både sund fornuft og et bæredygtigt alternativ til engangsemballage. Det viser en ny rapport udarbejdet af Nordic Sustainability og Planmiljø for Danmarks Naturfredning. Eksempelvis vil Cirqles måltidskasse kunne spare 90% CO2 i forhold til den traditionelle engangspapkasse efter 100 rotationer, hvilket svarer til 250 kg CO2 eller ca. 200 kg pap.

Mens Cirqle i den kommende tid vil arbejde på at udvide sortimentet af genbrugsemballager og porteføljen af kunder, vil Plastic Change fortsætte med at gøde jorden for genbrugstanken blandt danskerne og danske politikere. Tidligere har Plastic Change blandt andet sammen med Danmarks Naturfredningsforening, Oceana, Rådet for Grøn Omstilling og WWF Verdensnaturfonden anbefalet et ambitiøst nationalt mål om, at 80 pct. af alle drikke- og fødevarebeholdere skal være genbrugelige i 2030.

Samarbejdet mellem miljøorganisationen Plastic Change og Cirqle er udtryk for en ny tendens, hvor grønne virksomheder, som er født ud af en bæredygtig ide, sammen med NGO’erne gør de grønne visioner håndgribelige og driver markedet i en grønnere retning.

Farlige kemikalier, der forbindes med fødevareemballage, fundet i mennesker – Ny europæisk forskning kræver handling3.12.2020 10:06:12 CET | Pressemeddelelse

Coca-Cola Company, PepsiCo og Nestlé topper for tredje år i træk verdens mest plastforurenende producenter2.12.2020 12:53:11 CET | Pressemeddelelse

Ny undersøgelse afslører: De største plastikforurenende mærker i Danmark er Stimorol, Prince og Kinder2.12.2020 09:33:11 CET | Pressemeddelelse