Dansk mode-eksport vokser til tæt på 30 milliarder
Mens tøj, sko og røde løbere i disse dage gøres klar på Modeugen i København, står det klart, at den positive udvikling for eksport af dansk modetøj er fortsat i 2017. Det viser Deloittes Modeanalyse 2018.
Salget af modetøj, sko og smykker til udlandet er i 2017 vokset til 29,2 milliarder kroner, hvilket er en vækst på 6,4 pct. eller 1,75 milliarder kroner. På fire år er eksporten dermed vokset 18 pct. svarende til 4,4 milliarder kroner.
”Igen ser vi flot fremgang for Danmarks femtestørste eksporterhverv trukket frem af de store danske modehuse. Udlandet er vilde med dansk tøj, sko og smykker. Det gælder Tyskland, men også Frankrig, Belgien og Holland køber mere dansk mode,” siger Morten Gade Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Tyskland øgede i 2017 importen med 11 procent eller 900 millioner kroner til i alt 9,1 milliarder kroner. De traditionelt største markeder næstefter Tyskland er Sverige, Holland, Norge og England. Men i både Norge, Sverige og England var salgskurven vandret i 2017.
Eksporten ser imidlertid ud til at opleve et mindre gennembrud i USA, som har aftaget næsten 25 procent mere dansk mode i 2017 og nu køber for 185 millioner kroner.
”Det er stadig små tal i det samlede billede, men det amerikanske marked er historisk meget svært at få hul på og har stået højt på ønskelisten i de danske modehuse. Det tyder på, at nogle af modehusene er begyndt at få bedre fat derovre,” siger Morten Gade Steinmetz.
Godt for indtjeningen
Det giver gode vilkår for indtjeningen hos de danske producenter og grossister, hvor overskudsgraden er svagt stigende, og indtjeningen i form af det primære resultat stiger markant og nærmer sig 400.000 kr. pr. medarbejder. Igen er den udvikling drevet af især af de største virksomheder.
Men ude i detailhandlen ser billedet fortsat meget anderledes ud. Detailhandlen præges af en faldende overskudsgrad, og mere end hver tredje detailforretning kører med underskud. På trods af en svagt stigende omsætning pr. medarbejder, så falder den gennemsnitlige indtjening en smule til cirka 42.000 kr. pr. medarbejder.
Vigtige strategiske beslutninger
Ifølge Morten Steinmetz står den danske modebranche overfor en række store strategiske beslutninger i disse år.
”Vi ved, at Amazon er på vej ind på det nordiske marked, så en række modevirksomheder skal beslutte, om de vil være til stede på Amazon eller ej. Vi er også midt i en transition mod mere bæredygtighed, og det kræver også strategiske beslutninger, hvor meget man skal investere i en bevægelse, hvor selv de store globale brands såsom Adidas går med,” siger han.
Men også den stigende digitalisering og nethandel kræver strategiske beslutninger i de danske modevirksomheder.
”Den eksplosive vækst i nethandlen betyder, at tøjmærkerne i mindre grad kan overlade det til detailhandlen at markedsføre og synliggøre deres produkter. Mange tøjmærker skal tage mere ejerskab og investere langt mere i markedsføring fremover, hvor de henvender sig direkte til slutbrugerne. Det handler i høj grad om at få kunderne i tale på nettet og på den vis understøtte det fysiske salg i butikkerne, for den fysiske butik spiller stadig en stor rolle for salget og relationen til kunderne,” siger Morten Gade Steinmetz.
Modeanalysen 2018:
Deloittes Modeanalyse 2018 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter.
NB: Modeanalysen 2018 er vedhæftet
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25, mloendahl@deloitte.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum