Dansk mode-eksport vokser til tæt på 30 milliarder

Mens tøj, sko og røde løbere i disse dage gøres klar på Modeugen i København, står det klart, at den positive udvikling for eksport af dansk modetøj er fortsat i 2017. Det viser Deloittes Modeanalyse 2018.
Salget af modetøj, sko og smykker til udlandet er i 2017 vokset til 29,2 milliarder kroner, hvilket er en vækst på 6,4 pct. eller 1,75 milliarder kroner. På fire år er eksporten dermed vokset 18 pct. svarende til 4,4 milliarder kroner.
”Igen ser vi flot fremgang for Danmarks femtestørste eksporterhverv trukket frem af de store danske modehuse. Udlandet er vilde med dansk tøj, sko og smykker. Det gælder Tyskland, men også Frankrig, Belgien og Holland køber mere dansk mode,” siger Morten Gade Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Tyskland øgede i 2017 importen med 11 procent eller 900 millioner kroner til i alt 9,1 milliarder kroner. De traditionelt største markeder næstefter Tyskland er Sverige, Holland, Norge og England. Men i både Norge, Sverige og England var salgskurven vandret i 2017.
Eksporten ser imidlertid ud til at opleve et mindre gennembrud i USA, som har aftaget næsten 25 procent mere dansk mode i 2017 og nu køber for 185 millioner kroner.
”Det er stadig små tal i det samlede billede, men det amerikanske marked er historisk meget svært at få hul på og har stået højt på ønskelisten i de danske modehuse. Det tyder på, at nogle af modehusene er begyndt at få bedre fat derovre,” siger Morten Gade Steinmetz.
Godt for indtjeningen
Det giver gode vilkår for indtjeningen hos de danske producenter og grossister, hvor overskudsgraden er svagt stigende, og indtjeningen i form af det primære resultat stiger markant og nærmer sig 400.000 kr. pr. medarbejder. Igen er den udvikling drevet af især af de største virksomheder.
Men ude i detailhandlen ser billedet fortsat meget anderledes ud. Detailhandlen præges af en faldende overskudsgrad, og mere end hver tredje detailforretning kører med underskud. På trods af en svagt stigende omsætning pr. medarbejder, så falder den gennemsnitlige indtjening en smule til cirka 42.000 kr. pr. medarbejder.
Vigtige strategiske beslutninger
Ifølge Morten Steinmetz står den danske modebranche overfor en række store strategiske beslutninger i disse år.
”Vi ved, at Amazon er på vej ind på det nordiske marked, så en række modevirksomheder skal beslutte, om de vil være til stede på Amazon eller ej. Vi er også midt i en transition mod mere bæredygtighed, og det kræver også strategiske beslutninger, hvor meget man skal investere i en bevægelse, hvor selv de store globale brands såsom Adidas går med,” siger han.
Men også den stigende digitalisering og nethandel kræver strategiske beslutninger i de danske modevirksomheder.
”Den eksplosive vækst i nethandlen betyder, at tøjmærkerne i mindre grad kan overlade det til detailhandlen at markedsføre og synliggøre deres produkter. Mange tøjmærker skal tage mere ejerskab og investere langt mere i markedsføring fremover, hvor de henvender sig direkte til slutbrugerne. Det handler i høj grad om at få kunderne i tale på nettet og på den vis understøtte det fysiske salg i butikkerne, for den fysiske butik spiller stadig en stor rolle for salget og relationen til kunderne,” siger Morten Gade Steinmetz.
Modeanalysen 2018:
Deloittes Modeanalyse 2018 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter.
NB: Modeanalysen 2018 er vedhæftet
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25, mloendahl@deloitte.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Danske og nordiske virksomheder investerer massivt i AI, men sakker bagud på realisering af værdi4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nordiske virksomheder afsætter en lige så stor andel af deres budget til kunstig intelligens som virksomheder i resten af Europa. Alligevel oplever de en markant langsommere realisering af forretningsværdi, viser en ny undersøgelse fra Deloitte.
Sammenhængskraft bliver superlimen i den kommende tids oprustning26.11.2025 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Ved at prioritere sammenhængskraft og alliancer kan Danmark og Europa stå stærkere i en forandret verdensorden. Det er hovedbudskabet i en ny rapport om oprustning, som rådgivnings- og revisionshuset Deloitte og tænketanken Kraka udgiver i dag.
Deloitte lander rekordomsætning i udfordrende finansår28.10.2025 08:55:17 CET | Pressemeddelelse
Som det mest værdifulde brand inden for revisions- og rådgivningsbranchen står Deloitte et stærkt sted og kommer ud af finansåret 2024/25 med en tilfredsstillende vækst på 3 procent.
Ny Deloitte-rapport peger på særlig gruppe virksomheder som Danmarks næste vækstmotor7.10.2025 11:22:40 CEST | Pressemeddelelse
En ny rapport fra Deloitte kaster lys på en hidtil overset gruppe virksomheder i Danmark: De såkaldt "etablerede scalers" med mindst 100 ansatte og en årlig vækst på mindst 10 procent over fem år. De er en afgørende drivkraft for Danmarks fremtidige vækst og konkurrenceevne. Men indtil nu har de manglet bevågenhed og politisk fokus.
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



