Dansk mode-eksport vokser til tæt på 30 milliarder

I 2017 voksede eksporten af dansk mode med 6,4 pct., hvilket giver en vækst på 18 pct. over fire år. Især de store virksomheder har succes i udlandet. Som noget nyt er der brudt hul på det amerikanske marked.

Mens tøj, sko og røde løbere i disse dage gøres klar på Modeugen i København, står det klart, at den positive udvikling for eksport af dansk modetøj er fortsat i 2017. Det viser Deloittes Modeanalyse 2018.

Salget af modetøj, sko og smykker til udlandet er i 2017 vokset til 29,2 milliarder kroner, hvilket er en vækst på 6,4 pct. eller 1,75 milliarder kroner. På fire år er eksporten dermed vokset 18 pct. svarende til 4,4 milliarder kroner.

”Igen ser vi flot fremgang for Danmarks femtestørste eksporterhverv trukket frem af de store danske modehuse. Udlandet er vilde med dansk tøj, sko og smykker. Det gælder Tyskland, men også Frankrig, Belgien og Holland køber mere dansk mode,” siger Morten Gade Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.

Tyskland øgede i 2017 importen med 11 procent eller 900 millioner kroner til i alt 9,1 milliarder kroner. De traditionelt største markeder næstefter Tyskland er Sverige, Holland, Norge og England. Men i både Norge, Sverige og England var salgskurven vandret i 2017.

Eksporten ser imidlertid ud til at opleve et mindre gennembrud i USA, som har aftaget næsten 25 procent mere dansk mode i 2017 og nu køber for 185 millioner kroner.

”Det er stadig små tal i det samlede billede, men det amerikanske marked er historisk meget svært at få hul på og har stået højt på ønskelisten i de danske modehuse. Det tyder på, at nogle af modehusene er begyndt at få bedre fat derovre,” siger Morten Gade Steinmetz.

Godt for indtjeningen
Det giver gode vilkår for indtjeningen hos de danske producenter og grossister, hvor overskudsgraden er svagt stigende, og indtjeningen i form af det primære resultat stiger markant og nærmer sig 400.000 kr. pr. medarbejder. Igen er den udvikling drevet af især af de største virksomheder.

Men ude i detailhandlen ser billedet fortsat meget anderledes ud. Detailhandlen præges af en faldende overskudsgrad, og mere end hver tredje detailforretning kører med underskud. På trods af en svagt stigende omsætning pr. medarbejder, så falder den gennemsnitlige indtjening en smule til cirka 42.000 kr. pr. medarbejder.

Vigtige strategiske beslutninger
Ifølge Morten Steinmetz står den danske modebranche overfor en række store strategiske beslutninger i disse år.

”Vi ved, at Amazon er på vej ind på det nordiske marked, så en række modevirksomheder skal beslutte, om de vil være til stede på Amazon eller ej. Vi er også midt i en transition mod mere bæredygtighed, og det kræver også strategiske beslutninger, hvor meget man skal investere i en bevægelse, hvor selv de store globale brands såsom Adidas går med,” siger han.

Men også den stigende digitalisering og nethandel kræver strategiske beslutninger i de danske modevirksomheder.

”Den eksplosive vækst i nethandlen betyder, at tøjmærkerne i mindre grad kan overlade det til detailhandlen at markedsføre og synliggøre deres produkter. Mange tøjmærker skal tage mere ejerskab og investere langt mere i markedsføring fremover, hvor de henvender sig direkte til slutbrugerne. Det handler i høj grad om at få kunderne i tale på nettet og på den vis understøtte det fysiske salg i butikkerne, for den fysiske butik spiller stadig en stor rolle for salget og relationen til kunderne,” siger Morten Gade Steinmetz.

Modeanalysen 2018:
Deloittes Modeanalyse 2018 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter.

NB: Modeanalysen 2018 er vedhæftet

Morten Steinmetz, partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen, tlf. 23 61 98 04, msteinmetz@deloitte.dk
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25, mloendahl@deloitte.dk

Morten Steinmetz