Dansk minkfarm ramt af Covid-19: Dyreværnsorganisation kræver permanent nedlukning

Mink på en nordjysk farm er smittet med Covid-19. Det bekræfter Fødevarestyrelsen. Spredning af viruset på minkfarme udgør en trussel mod menneskers såvel som dyrs sundhed, og dyreværnsorganisationen Anima opfordrer derfor til en permanent nedlukning af alle minkfarme.

I sidste uge kom det frem, at en person med tilknytning til en minkfarm i Vendsyssel var testet positiv for Covid-19, og at Fødevarestyrelsen derfor havde valgt at undersøge farmen for coronasmitte. Nu er det netop blevet bekræftet, at minkene på farmen er smittet med corona, og at den smittede minkbesætning skal aflives.

Det er ikke første gang, at minkfarme er ramt af coronasmitte. Siden april er der konstateret Covid-19 blandt mink på i alt tretten hollandske minkfarme.  Den hollandske regering beordrede derfor i forrige uge tusindvis af mink aflivet.

Eksperter påpeger, at inficerede farme kan fungere som reservoirer for viruset og holde det i cirkulation i lang tid. To hollandske medarbejdere på minkfarme er blevet testet positiv, og den hollandske minister for landbrug har udtalt, at det er ekstremt sandsynligt, at smitten er overført fra mink. Det fik dyreværnsorganisationer i hele verden, heriblandt den danske dyreværnsforening Anima til at kræve et forbud mod minkfarme.

Dyreværnsorganisation kræver totalforbud
Nu hvor der også er konstateret coronasmitte på en dansk minkfarm, gentager organisationen sin opfordring til en permanent nedlukning.

“På danske minkfarme lever tusindvis af mink i små bure under uhygiejniske, stressende og unaturlige forhold. Ud over den grusomme behandling af dyrene er risikoen for spredning af zoonotiske sygdomme, og for at minkfarme fungerer som reservoirer for coronavirus, endnu en virkelig god grund til at lukke pelsfarme i Danmark – såvel som alle andre pelsproducerende lande - permanent”, siger Joh Vinding, direktør for Anima.

Pelsbranchen oplever i disse år en stærk økonomisk krise. Samtidig har stadig flere lande udfaset industrien helt af hensyn til dyrevelfærd. Det gælder bl.a. vores naboer i Norge og Tyskland. Derfor vil en lukning af minkfarmene ikke ligefrem udgøre et tab, mener Anima:

“Der er ingen tvivl om at fremtiden er pelsfri, og derfor er det kun et spørgsmål om tid, før minkfarmene lukker, frivilligt eller ej. Derfor bør man fra politisk hold forbyde pelsavl i stedet for at trække pinen ud ved at holde hånden under et døende erhverv”, udtaler Joh Vinding, direktør for Anima.

Baggrund

Covid-19 er ikke den første sygdom, som rammer danske minkavlere. Ifølge Sundhedsstyrelsens vejledning om forebyggelse af spredning af MRSA findes MRSA blandt mink, og det er derfor en risikofaktor at arbejde på en minkfarm eller være i husstand med én, der gør.

Ifølge DTU var ⅓ af danske minkfarme inficeret med MRSA i 2018.

I Europa har femten lande indført forbud mod al pelsdyravl, herunder Norge, Belgien, England og Holland (med udfasning frem mod 2024): https://www.furfreealliance.com/fur-bans/

I Danmark er ræve- og mårhundefarme forbudt, ligesom det er forbudt at handle med hunde- og kattepels.