Dansk Metal: Trepartsaftale skal give flere lærlinge

Dansk Metals formand er tilfreds med trepartsaftalen om lærlinge og elever, der forhåbentlig forhindrer at vi taber en hel generation faglærte på gulvet.

Dansk Metal har i den seneste tid været med i forhandlingerne om en trepartsaftale vedrørende lærlinge og elever. Dansk Metals formand, Claus Jensen, er tilfreds med aftalen, der blandt giver mere i pension til lærlinge og elever og gør det endnu mere attraktivt at fastholde og ansætte nye lærlinge og elever:

”Selv inden coronakrisen tog virksomhederne ikke nok lærlinge, og i den seneste tid er det mange steder gået helt i stå. Derfor er jeg også tilfreds med, at vi har lavet en trepartsaftale, der skal holde hånden under lærlinge, og sikre at vi ikke taber en hel generation af faglærte på gulvet,” siger Claus Jensen, formand i Dansk Metal.

Pengene kommer fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), der i de senere år har haft en ophobning af midler. De penge kommer nu ud og arbejde til gavn for lærlinge og elever:

”Trepartsaftalen her gør det endnu mere attraktivt at blive lærling eller elev, og samtidig har virksomhederne ikke længere nogen undskyldning for ikke at tage en lærling eller elev – også i en coronatid,” slutter Claus Jensen.