DANSK METAL: MEGET POSITIVT OPKVALIFICERINGSUDSPIL FRA REGERINGEN

Dansk Metal er meget tilfredse med regeringens opkvalificeringsudspil, som skal gøre det mere attraktivt for ledige at efteruddanne sig.

Regeringen har netop præsenteret deres opkvalificeringsudspil, der skal hjælpe flere ledige tilbage i job. Dansk Metal støtter regeringens ambition om at gøre det lettere og mere attraktivt for ledige at gå i gang med opkvalificering:

”Regeringen viser med udspillet, at de ønsker at fjerne nogle af de mange benspænd, der i dag forhindrer en effektiv og hurtig opkvalificeringsindsats. Vi er helt enige med regeringen i, at vi skal benytte coronakrisen til at sætte gang i et løft af arbejdsstyrken, og det her er et virkelig godt og vigtigt skridt på vejen. Det glæder mig også, at regeringen vil tage yderligere tiltag efter sommer med inddragelse af arbejdsmarkedets parter i trepartsforhandlinger,” siger Torben Poulsen, hovedkasserer i Dansk Metal.

Regeringen foreslår konkret at bløde op for nogle af de krav, der i dag betyder, at man skal have været ledig i en længere periode, før man kan gå i gang med opkvalificering. Regeringen vil ændre kravet om 6 måneders ledighed til 3 måneders ledighed for faglærte, som ønsker at blive voksenlærling. Regeringen vil også fjerne karensperioden på de nuværende 5 uger for 100 kurser under 6 ugers jobrettet uddannelse.

Samtidig vil regeringen give ledige ret til at tage et løft fra ufaglært til faglært på 110 pct. af den højeste dagpengesats:

”Vi kommer helt entydigt til at mangle faglært arbejdskraft i fremtiden, hvis vi skal kunne fastholde industriarbejdspladser i Danmark og sikre virksomhedernes konkurrenceevne. Og det skal vi. Det er derfor meget positivt, at det nu bliver mere attraktivt for ufaglærte ledige at gå i gang med eksempelvis uddannelsen til industritekniker,” sigerTorben Poulsen, hovedkasserer i Dansk Metal.

I Dansk Metal er man også meget tilfreds med, at regeringen vil imødekomme overenskomstparternes ønske om at styrke mulighederne for efteruddannelse for opsagte medarbejdere:

”Det har været en helt unødvendig forhindring, at opsagte medarbejdere ikke har kunne benytte sig af kompetencefondene efter opsigelsesvarslet udløb. Det er derfor meget positivt, at regeringen nu vil ændre reglerne. Den øgede fleksibilitet vil være afgørende for, at opsagte medlemmer får langt bedre mulighed for hurtigt at komme i gang med opkvalificering,” slutterTorben Poulsen, hovedkasserer i Dansk Metal.