Dansk Metal indgår aftale om overenskomst med Malta Air

Dansk Metal har indgået aftale om overenskomst med Malta Air, som er et af Ryanairs datterselskaber. De ansatte kan se frem til markante lønstigninger.

Efter lange og svære forhandlinger er det lykkedes Dansk Metal at indgå aftale med Malta Air om overenskomst for selskabets flyvende personale. Selskabet har hidtil fløjet fra Billund uden overenskomst i Danmark.

”Det er en stor sejr for fagbevægelsen i Danmark, at det er lykkedes at lave en overenskomst med Ryanairs datterselskab. De har hidtil fløjet uden overenskomst. Nu får de ansatte ordnede forhold, og vi løfter deres lønninger markant,” siger Keld Bækkelund Hansen, der er forhandlingschef i Dansk Metal.

Der er både lavet aftaler for piloter og for kabinepersonalet. Overenskomsten med piloterne er helt på plads. Den overordnede aftale (på engelsk kaldet ”corner stone agreement”) for kabinepersonalet er også på plads og underskrevet – det er kun den sidste tekst, der mangler.

”Vores opgave som fagforening er at sikre alle vores medlemmer gode løn- og arbejdsvilkår. Det gør vi nu i Ryanair. Det er klassisk fagforeningsarbejde, der har gjort det muligt at indgå en overenskomst. Det er den danske model, når den er bedst,” siger Keld Bækkelund Hansen.

Overenskomsten løber frem til den 1. april 2026 for piloterne og den 1. april 2025 for kabinepersonalet.