Dansk Metal: Første skridt i genopretningen af arbejdsmiljøindsatsen

Regeringen har i et forlig med samtlige partier undtaget Enhedslisten, taget et vigtigt skridt i genopretningen af Arbejdstilsynet. Dansk Metal roser aftalen, men mener også det kun er første skridt på vejen.
Peter Poulsen, forbundssekretær og ansvarlig for arbejdsmiljø i Dansk Metal.

Sent i går aftes blev et bredt flertal enige om at styrke arbejdsmiljøindsatsen, heriblandt at tilføre 460 mio. kr. frem mod 2022. Dansk Metal roser partierne for stadig at være i arbejdstøjet så tæt på valget:

”Det var en absolut bunden opgave at blive enige om dette enormt vigtige område. Arbejdsmiljøindsatsen er i en lang årrække fuldstændig blive pillet fra hinanden, og det er altså gået ud over helt almindelige lønmodtageres sikkerhed, når de er gået på arbejde. Derfor glæder det os, at der bliver tilføjet ressourcer til Arbejdstilsynet”, siger Peter Poulsen, forbundssekretær og ansvarlig for arbejdsmiljø i Dansk Metal.

Dansk Metal opfordrer forligspartierne til at arbejde målrettet med at sikre arbejdsmiljøindsatsen for de næste 10 år. De initiativer der bliver sat i gang nu, kan ikke nå at komme til at virke indenfor de næste 3 år, og der skal naturligvis være penge til at Arbejdstilsynet kan følge initiativerne helt til dørs. Dansk Metal ser dog stadig kun aftalen som et første skridt, men er tilfredse med det er en bred aftale:

”Vi er tilfredse med, at det er en bred aftale der er landet. På den måde er der skabt en vis ro om Arbejdstilsynets arbejde efter et valg. Vi mener dog, at dette kun er et første skridt på vejen for at sikre, at der ikke er nogen danskere der skal være bange for at gå på arbejde. Det hører ikke til sig i 2019, og derfor forventer vi også at et kommende Folketing vil fortsætte retningen fra dette forlig”, siger Peter Poulsen, forbundssekretær og ansvarlig for arbejdsmiljø i Dansk Metal.

Samtidig peger Dansk Metal på, at hovedorganisationerne (Fagbevægelsens Hovedorganisation og Dansk Arbejdsgiverforening) i fællesskab har opfordret regeringen og folketinget til at afsætte yderligere 100 mio. kr. til en særlig rådgivningsordning til mindre virksomheder, som ikke selv har den nødvendige viden om arbejdsmiljø. Den opfordring bør forligspartierne tage yders alvorlig. De mindre virksomheder, har ikke en chance for at finde de kræfter der skal til, hvis der slet ikke er styr på arbejdsmiljøet.

En tredje torn i aftalen er, at få forligspartierne til at blive enige om at tilbageføre de 50 mio. kr. årligt til parternes fælles arbejdsmiljøindsats. Det er penge som forsikringsselskaberne på arbejdsskadeområdet betaler til den forebyggende arbejdsmiljøindsats – den såkaldte arbejdsskadeafgift. Det er på tide at de finder tilbage til arbejdsmiljøindsatsen, som hovedorganisationerne har opfordret til utallige gange og nu senest i forbindelse med anbefalingerne fra ekspertudvalget.

Peter Poulsen, forbundssekretær og ansvarlig for arbejdsmiljø i Dansk Metal.