Dansk Metal: Bred grøn skattereform balancerer arbejdspladser og grøn omstilling

Dansk Metal roser den brede aftale om en grøn skattereform, der både sætter arbejdet med en ensartet CO2e-afgift på skinner, og balancerer hensynet til arbejdspladser og den grønne omstilling.
Claus Jensen, formand, Dansk Metal

Hos fagforeningen Dansk Metal, der blandt andet organiserer faglærte inden for industrien, vækker det glæde, at der nu er indgået en bred aftale om en grøn skattereform:

”Vi når ingen vegne med den grønne omstilling, hvis ikke vi får alle brancher og alle virksomheder med. De skal både have en hjælpende hånd og et kærligt skub i den rigtige retning, men altså ikke hårdere end de stadig kan stå på fødderne. Lige præcis den svære balance, synes jeg, man har fundet med den grønne skattereform, hvor man både tvinger virksomhederne til en omstilling og samtidig understøtter virksomhedernes konkurrenceevne og deres omstilling ved for eksempel at lave et investeringsvindue og en grøn tilskudspulje,” siger Claus Jensen, formand i Dansk Metal.

Dansk Metal støtter målsætningen om 70 procent-reduktion af udledningen inden 2030. Derfor har Dansk Metal også været fortaler for en ensartet CO2e-afgift. Her har man ønsket en ekspertgruppe, der skulle se på den konkrete indførelse, da denne beslutning indeholder store dilemmaer om blandt andet risiko for tab af arbejdspladser. Derfor er Claus Jensen også glad for, at der netop bliver nedsat sådan en ekspertgruppe:

”Man har bind for øjnene, hvis man ikke kan se de mange dilemmaer, der er med bare at indføre en skyhøj ensartet CO2e-afgift. Der skal tages hensyn til klimaet, arbejdspladser, retfærdighed og samtidig skal virksomhederne have en reel mulighed for at omstille sig. Det bliver ikke et nemt arbejde for ekspertgruppen, men jeg tror på, det kan lykkes at få indført en ensartet CO2e-afgift, der sikrer den nødvendige grønne omstilling og samtidig tager hensyn til konkurrencekraft og arbejdspladser,” siger Claus Jensen.

Han lægger desuden vægt på, at der er indgået en bred aftale:

”Det er et stærkt signal, at et bredt udsnit af Folketingets partier tager ansvar for den grønne omstilling og det giver samtidig virksomhederne ro. Nu er rammerne ved at være på plads, og virksomhederne har med de tiltag, der er besluttet i aftalen, gode muligheder for at foretage investeringer i ny og grøn teknologi i de kommende år. Hvis vi skal vise omverdenen, at det er det helt rigtige med en ambitiøs grøn omstilling, så skal vi bevise, at man på samme tid kan lave klimafremskridt, skabe arbejdspladser og have en befolkning og virksomheder der er med på vognen. Den her aftale er et godt skridt på vejen,” slutter Claus Jensen, formand i Dansk Metal.

Claus Jensen, formand, Dansk Metal