Dansk Landbrugskapital er forlænget

Siden 2017 har landbrugere kunnet optage lån til investeringsprojekter via Dansk Landbrugskapital. Dansk Landbrugskapital er et offentligt-privat samarbejde, hvor fire pensionskasser og Vækstfonden har skudt en milliard kr. i puljen, der forvaltes af Vækstfonden. Investeringsperioden er nu forlænget med et år og løber til februar 2022.
Lene Gade Hovmøller, Landbrugsdirektør i Vækstfonden

Dansk Landbrugskapital er sat i verden for at understøtte landbrugsvirksomheder over hele Danmark i at realisere deres investeringsprojekter. Nu er investeringsperioden forlænget med et år til februar 2022, så endnu flere landbrugsbedrifter kan få gavn af den ansvarlige lånekapital. Vækstfonden har en vigtig opgave i at få endnu flere penge ud at arbejde i dansk landbrug, fortæller Lene Gade Hovmøller, landbrugsdirektør i Vækstfonden

”Vi har på nuværende tidspunkt udlånt 265 mio. kr. til 43 landbrugsvirksomheder. Det er penge, der er gået til investeringsprojekter rundt omkring på bedrifter i hele Danmark. Og der er brug for de vigtige investeringsprojekter. Dansk Landbrugskapital giver mulighed for, at planen om vækst – ved udvidelse eller køb af ejendom – kan realiseres. Det er også oplagt til bæredygtige projekter, hvor man ønsker at energirenovere stalde, effektivisere dem eller investere i nye stalde m.m.,” fortæller Lene Gade Hovmøller og fortsætter:

”Men vi må også konstatere, at vi på nuværende tidspunkt ikke har udlånt det beløb, som vi havde håbet på. Det skal vi have gjort noget ved, for jeg ved, at der er mange spændende investeringsprojekter derude, hvor Dansk Landbrugskapital er en oplagt mulighed,” tilføjer Lene Gade Hovmøller.

Ud til flere landbrugere
Vækstfonden vil de kommende måneder tage endnu flere snakke med landmænd, banker og rådgivere, for hvem Dansk Landbrugskapital er en oplagt mulighed, fortæller Lene Gade Hovmøller.

”Vi vil gerne ud til endnu flere landbrugere, og det kan tænkes, at der sidder landbrugere derude nu, som ikke kender til de muligheder, Dansk Landbrugskapital giver. Her håber vi fremadrettet på, at bankerne bliver mere opmærksomme på, hvordan Dansk Landbrugskapital kan være en hjælp,” siger Lene Gade Hovmøller og uddyber:

”Renten på et lån fra Dansk Landbrugskapital er en smule højere end typiske lån med sikkerhed, og det afspejler risikoen ved at tage den yderste del af finansieringen uden sikkerhed, og dermed indregnes i bankens soliditetsberegninger. Lånet vil i mange tilfælde være den udslagsgivende faktor, der får finansieringsløsningen til at gå op.”

Med forlængelsen er der også taget beslutning om at nedbringe den samlede investeringspulje med 300 mio. kr. således, at den samlede pulje nu lyder på 700 mio. kr. De penge håber landbrugsdirektøren kommer ud at arbejde i grønne projekter på landbrugsbedrifterne.

”Danmark er en af de dygtigste og mest kvalitetsbevidste fødevareproducenter i verden. Den styrkeposition skal vi blive ved med at fastholde og innovere. Derfor opfordrer vi til, at man endelig skal tage fat i os i Vækstfonden, hvis man har brug for finansiering til sit grønne investeringsprojekt,” siger Lene Gade Hovmøller.

Læs mere om Dansk Landbrugskapital her.

For pressehenvendelser kontakt:
Kommunikationsrådgiver i Vækstfonden, Cecilie Idun Andersen: E-mail: cea@vf.dk eller mobil: 31 93 05 73.

Lene Gade Hovmøller, Landbrugsdirektør i Vækstfonden