Dansk Landbrugskapital er forlænget

Siden 2017 har landbrugere kunnet optage lån til investeringsprojekter via Dansk Landbrugskapital. Dansk Landbrugskapital er et offentligt-privat samarbejde, hvor fire pensionskasser og Vækstfonden har skudt en milliard kr. i puljen, der forvaltes af Vækstfonden. Investeringsperioden er nu forlænget med et år og løber til februar 2022.

Lene Gade Hovmøller, Landbrugsdirektør i Vækstfonden

Dansk Landbrugskapital er sat i verden for at understøtte landbrugsvirksomheder over hele Danmark i at realisere deres investeringsprojekter. Nu er investeringsperioden forlænget med et år til februar 2022, så endnu flere landbrugsbedrifter kan få gavn af den ansvarlige lånekapital. Vækstfonden har en vigtig opgave i at få endnu flere penge ud at arbejde i dansk landbrug, fortæller Lene Gade Hovmøller, landbrugsdirektør i Vækstfonden

”Vi har på nuværende tidspunkt udlånt 265 mio. kr. til 43 landbrugsvirksomheder. Det er penge, der er gået til investeringsprojekter rundt omkring på bedrifter i hele Danmark. Og der er brug for de vigtige investeringsprojekter. Dansk Landbrugskapital giver mulighed for, at planen om vækst – ved udvidelse eller køb af ejendom – kan realiseres. Det er også oplagt til bæredygtige projekter, hvor man ønsker at energirenovere stalde, effektivisere dem eller investere i nye stalde m.m.,” fortæller Lene Gade Hovmøller og fortsætter:

”Men vi må også konstatere, at vi på nuværende tidspunkt ikke har udlånt det beløb, som vi havde håbet på. Det skal vi have gjort noget ved, for jeg ved, at der er mange spændende investeringsprojekter derude, hvor Dansk Landbrugskapital er en oplagt mulighed,” tilføjer Lene Gade Hovmøller.

Ud til flere landbrugere
Vækstfonden vil de kommende måneder tage endnu flere snakke med landmænd, banker og rådgivere, for hvem Dansk Landbrugskapital er en oplagt mulighed, fortæller Lene Gade Hovmøller.

”Vi vil gerne ud til endnu flere landbrugere, og det kan tænkes, at der sidder landbrugere derude nu, som ikke kender til de muligheder, Dansk Landbrugskapital giver. Her håber vi fremadrettet på, at bankerne bliver mere opmærksomme på, hvordan Dansk Landbrugskapital kan være en hjælp,” siger Lene Gade Hovmøller og uddyber:

”Renten på et lån fra Dansk Landbrugskapital er en smule højere end typiske lån med sikkerhed, og det afspejler risikoen ved at tage den yderste del af finansieringen uden sikkerhed, og dermed indregnes i bankens soliditetsberegninger. Lånet vil i mange tilfælde være den udslagsgivende faktor, der får finansieringsløsningen til at gå op.”

Med forlængelsen er der også taget beslutning om at nedbringe den samlede investeringspulje med 300 mio. kr. således, at den samlede pulje nu lyder på 700 mio. kr. De penge håber landbrugsdirektøren kommer ud at arbejde i grønne projekter på landbrugsbedrifterne.

”Danmark er en af de dygtigste og mest kvalitetsbevidste fødevareproducenter i verden. Den styrkeposition skal vi blive ved med at fastholde og innovere. Derfor opfordrer vi til, at man endelig skal tage fat i os i Vækstfonden, hvis man har brug for finansiering til sit grønne investeringsprojekt,” siger Lene Gade Hovmøller.

Læs mere om Dansk Landbrugskapital her.

For pressehenvendelser kontakt:
Kommunikationsrådgiver i Vækstfonden, Cecilie Idun Andersen: E-mail: cea@vf.dk eller mobil: 31 93 05 73.

Lene Gade Hovmøller, Landbrugsdirektør i Vækstfonden

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. kr.

Genstartsfonden skal vise vej ud af krisen: Vækstfonden skal sikre soliditet til coronaramte erhverv25.11.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale om Genstartsfonden, der skal sende kapital ud til virksomheder inden for sektorer, som er ramt af coronakrisen. Genstartsfonden skal styrke soliditeten i virksomheder i bl.a. turisme- og oplevelsesindustrien og små og mellemstore industrivirksomheder. Kapitalen er vigtig for, at sunde virksomheder fortsat kan foretage nødvendige investeringer. Vækstfonden tilføres 3 mia. kr. som en del af aftalen.

Nye hjælpepakker: Nu bliver det nemmere for coronaramte virksomheder at skaffe likviditet via Vækstfonden28.10.2020 16:10:23 CETPressemeddelelse

Regeringen og en lang række af Folketingets partier er blevet enige om en aftale, der skal sikre yderligere hjælp til danske virksomheder under coronakrisen. Krisen betyder, at mange virksomheder har svært ved at drive deres normale forretning, og derfor er det afgørende med en økonomisk håndsrækning. Vækstfonden spiller endnu engang en nøglerolle i initiativerne og kan nu stille garantier på 90 % til små og mellemstore virksomheder, ligesom COVID-19-matchingordningen udvides.

Agrointelli lukker investeringsrunde på 108 mio.kr.: Fremtidens landbrugsmarker skal passes af danske robotter15.10.2020 12:45:07 CESTPressemeddelelse

Agritech-virksomheden Agrointelli lukker runde på mere end 100 mio. kr. i lån og egenkapital. Kapitalen kommer fra Nordic Alpha Partners og Vækstfonden og skal bidrage til at skalere og ruste virksomheden til sit internationale gennembrud. Samtidigt er det Vækstfondens første direkte investering under Danmarks Grønne Fremtidsfond. Ambitionen er at skubbe landbrugssektoren i en grønnere retning.

Nye hjælpepakker til erhvervslivet: Vækstfonden får yderligere kapital til at sikre genstart i hele Danmark9.10.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har sendt vigtig genstartskapital ud til det danske erhvervsliv for at fremme dansk eksport. En del af kapitalen forvaltes af Vækstfonden og skal sikre risikovillig finansiering til SMV’er, grøn vækst og projekter inden for turisme. ”Vores vigtigste opgave er at få pengene ud at arbejde hos de virksomheder, der er ramt af coronakrisen,” siger adm. direktør i Vækstfonden Rolf Kjærgaard.

Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.8.10.2020 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.