Tefcold

Dansk kølefirma køber op i Tjekkiet og Slovakiet

Som led i en ambitiøs vækstplan køber danske Tefcold egen kunde i Tjekkiet med en omsætning på næsten 100 millioner kroner. Opkøbet skal på sigt agere brohoved til de omkringlæggende markeder i Østeuropa.
Den Viborg-baserede kølegigant Tefcold har netop opkøbt deres egen kunde og kølevirksomhed fra Tjekkiet. Jesper Kirkeby Hansen (i midten), der er CEO i Tefcold, glæder sig over opkøbet, og kigger allerede nu videre mod næste skridt i virksomhedens ambitiøse vækstplan, der er lagt i samarbejde med ejeren Torben Christensen (th.).  Foto: PR
Den Viborg-baserede kølegigant Tefcold har netop opkøbt deres egen kunde og kølevirksomhed fra Tjekkiet. Jesper Kirkeby Hansen (i midten), der er CEO i Tefcold, glæder sig over opkøbet, og kigger allerede nu videre mod næste skridt i virksomhedens ambitiøse vækstplan, der er lagt i samarbejde med ejeren Torben Christensen (th.). Foto: PR

Da Jesper Kirkeby Hansen i 2017 overtog direktørposten i den familieejede virksomhed Tefcold, var det med ét mål for øje: Vækst. Virksomheden havde dengang 23 medarbejdere og en årlig indtjening på cirka 30 millioner, men Torben Christensen, der startede virksomheden for 30 år siden sammen med sin far, ønskede mere end det. Vækstmålene skulle opnås ved at introducere nye produkter samt strategiske opkøb.

Kort efter Jesper Kirkeby Hansens ansættelse købte Tefcold den engelske kølevirksomhed Interlevin, og nu har ledelsen netop skrevet under på købsaftalen med den tjekkiske kølevirksomhed Nosreti Velkoobchod.

– Vi overtager en veldrevet virksomhed inden for kommerciel køl og frys, der i bund og grund minder meget om Tefcold. Det er en virksomhed, der har været vores kunde i en årrække, og som vi har fået et indgående kendskab til, siger Jesper Kirkeby Hansen, og fortsætter:

– Vi skal være tættere på vores kunder for at kunne forstå dem bedre, og derfor er dette opkøb enormt spændende for os, så vi kan få et bedre indblik i det tjekkiske og slovakiske marked. På sigt skal vi bruge lageret og organisationen i Tjekkiet som springbræt til yderligere vækst i Centraleuropa.

Bliver en vigtigere kunde

Nosreti Velkoobchod har en årlig omsætning på næsten 100 millioner kroner, og med i opkøbet følger 35 medarbejdere, hvoraf tre er tilknyttet en satellitafdeling i Slovakiet. Tefcold opnår dermed en størrelse på godt 100 medarbejdere fordelt på fem lande, og i en konkurrencepræget branche spiller størrelse og rå muskelkraft en rolle.

– Det er klart, at vi bliver en vigtigere og mere interessant kunde for vores leverandører. Når vi køber større partier, kan vi lave nogle endnu bedre handler. Og samtidig har vi med dette opkøb fået adgang til nogle nye leverandører, som bliver rigtig spændende at arbejde sammen med, forklarer Jesper Kirkeby Hansen.

Tefcolds eksisterende kunder kommer ikke til at mærke nogen forskel her og nu. Men på længere sigt vil Tefcold takket være opkøbet præsentere nye produkter.

Hamrer derudaf

Aftalen mellem den tjekkiske ejer og Tefcolds ledelse er indgået under utraditionelle omstændigheder, da parterne på grund af corona ikke har kunnet mødes fysisk.

– Markedet har været usikkert i de seneste måneder, og det har været svært at vurdere, om tidspunktet var det rigtige. Skal man rebe sejlene og lægge sig i smult vande, eller sætte spileren og bare hamre derudaf? Vi valgte det sidste, siger Jesper Kirkeby Hansen.

Han bekræfter, at strategien er uforandret, og at den prioriterede liste af potentielle opkøbsemner med dette opkøb har fået en ny virksomhed på førstepladsen.

Jesper Kirkeby Hansen
CEO, TEFCOLD A/S
jkh@tefcold.com

Billeder

Download
Tefcold har I de seneste år investeret markant i et nyt domicil med udvidede lagerfaciliteter samt en helt ny it-infrastruktur. Kombinationen gør det lettere for kunder at handle døgnet rundt og sikrer, at varerne når frem allerede dagen efter bestillingen. Foto: PR.
Download

Information om Tefcold

Tefcold
Industrivej 25