Dansk Industri får ny viceadministrerende direktør

DI’s internationale direktør og COO, Thomas Bustrup, bliver fra 1. juli 2021 ny viceadministrerende direktør i landets største arbejdsgiver- og erhvervsorganisation, Dansk Industri. Med udnævnelsen styrker DI ledelsen og har nu i alt to viceadministrerende direktører.
Viceadm. direktør Thomas Bustrup, Dansk Industri. Foto: Dansk Industri.

For 25 år siden tog Thomas Bustrup hul på karrieren i Dansk Industri (DI), hvor han begyndte som studentermedhjælper. Senere blev han afdelingschef, så vicedirektør og indtog derefter en plads i DI’s direktion, hvor han i mere end 12 år har stået i spidsen for erhvervsorganisationens internationale arbejde. Nu tager han et skridt mere op af rangstigen i DI, og kan fra 1. juli 2021 kalde sig viceadministrerende direktør.

- Jeg er utroligt glad og beæret over at blive viceadministrerende direktør i DI. Det havde jeg bestemt ikke forestillet mig for 25 år siden, da jeg begyndte som studentermedhjælper. Det har været en spændende rejse, og jeg ser meget frem til at fortsætte den sammen med de mange utroligt dygtige kolleger og direktionen i DI - og ikke mindst vores mere end 18.000 medlemsvirksomheder, der hver dag gør en kæmpe forskel for Danmark, siger Thomas Bustrup.

Thomas Bustrup har som international direktør rejst verden rundt med tusindvis af danske virksomheder og åbnet DI’s kontorer i Kina, Brasilien, Rusland og Indien.

Fremover vil han fortsætte med at have ansvaret for DI's internationale område samt ansvaret for en lang række af DI's interne funktioner. Udnævnelsen understreger, at direktionen er et stærkt hold bestående af forskellige kompetencer, der samlet sætter retningen for DI’s arbejde for dansk erhvervsliv. DI’s nuværende viceadministrerende direktør, Kim Graugaard, vil fortsætte med samme titel, således at DI styrker ledelsen til to viceadministrerende direktører. Det sker i naturlig forlængelse og som konsekvens af DI’s konstante vækst i bredden af aktiviteter og nye medlemmer.

- Thomas har et særdeles godt kendskab til dansk erhvervsliv og med sine mange års erfaring i DI, har han kæmpet for at skabe de bedste forretningsudviklingsvilkår for danske virksomheder i ind- og udland. Lige nu står Danmark og dansk erhvervsliv over for store muligheder, men også tilsvarende store udfordringer. Dem skal vi i fællesskab gribe, og i det arbejde er Thomas’ kompetencer og viden også vigtige, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.

- DI står historisk stærkt og har tilmed vokseværk. Det gælder både i bredden af aktiviteter og i antallet af nye medlemmer, der har sat rekord. Flere virksomheder vender sig i højere grad mod DI for at blive en del af fællesskabet og få del i DI’s mange unikke medlemstilbud. Derfor opruster vi til to viceadministrerende direktører, der skal understøtte DI’s fortsatte udvikling, siger Lars Sandahl Sørensen.

Ud over jobbet som viceadministrerende direktør, bestrider Thomas Bustrup også en række bestyrelsesposter bl.a. i State of Green, Verdens Bedste Nyheder og Global Compact. Derudover er han formand for BusinessEurope’s USA komité, hvor han varetager mere end 21 millioner europæiske virksomheders interesser i mødet med den amerikanske administration i USA.

Thomas Bustrup er 50 år og cand.polit fra Københavns Universitet.

For yderligere kommentarer eller informationer, kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland på tlf. +45 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk

Viceadm. direktør Thomas Bustrup, Dansk Industri. Foto: Dansk Industri.

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.