Dansk generalsekretær for European Cyclists' Federation

Den europæiske paraplyorganisation for hverdagscyklister har ansat den tidligere teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell, som ny generalsekretær. Det er et flot valg, der vil styrke arbejdet med at sikre europæiske cyklister bedre forhold, lyder det fra Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam.
Morten Kabell vil som ny generalsekretær i ECF sikre europæiske cyklister bedre infrastruktur og fælleseuropæiske regler for sikkerhed. Foto:  Mark Knudsen.
Morten Kabell vil som ny generalsekretær i ECF sikre europæiske cyklister bedre infrastruktur og fælleseuropæiske regler for sikkerhed. Foto: Mark Knudsen.

Det er første gang, at der er en dansker i spidsen for den europæiske paraplyorganisation for hverdagscyklister ECF, som Cyklistforbundet var med til at grundlægge i 1983.

ECF, der har over 20 medarbejdere på kontoret i Bruxelles, har siden udviklet sig til at blive en central spiller i det transport- og klimapolitiske arbejde i EU og har opnået en stigende lydhørhed.

Organisationen arbejder for at udbrede en stærk cykelkultur i Europa, og Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam ser frem til et tæt samarbejde med den nye generalsekretær:

- Først og fremmest til lykke til Morten Kabell. Lige siden han og jeg mødte hinanden for første gang tilbage i 2006 i Københavns Kommunes teknik- og miljøudvalg, hvor jeg var borgmester og han udvalgsmedlem – og efterfølgende da han selv overtog borgmesterposten – har jeg ikke et sekund tvivlet på hans store engagement i cykelsagen.

- I Cyklistforbundet kender vi ham som en pragmatisk, løsningsorienteret og meget stærkt kommunikerende politiker. Han har i høj grad været med til – også gennem hans seneste engagement i konsulentvirksomheden Copenhagenize – at synligøre fortællingen om den stærke danske cykelkultur internationalt. Nu skal hans store erfaring i spil i en europæisk sammenhæng, siger Klaus Bondam.

Vil flytter bilister over på cyklen

Morten Kabell siger i det nye nummer af Cyklistforbundets magasin Cyklister:

- Jeg vil arbejde for at styrke cyklismen i Europa. Vi har brug for at få europæerne fra bilen over til cyklen og den kollektive trafik, og ECF er i dag den vigtigste organisation for bæredygtig trafik.

- EU har sat høje mål på klimaområdet, men ikke så meget i at sikre cyklisterne ordentlig infrastruktur, fælleseuropæiske regler for sikkerhed - fx i forhold til lastbilerne - og så videre. Det arbejde skal styrkes. Og så skal vi samarbejde bedre på tværs af grænserne over for regeringer og byer, siger Morten Kabell.

Klaus Bondam var teknik- og miljøborgmester i København i perioden 2006-2009, mens Morten Kabell var teknik- og miljøborgmester i København i perioden 2014-2017.

Morten Kabell kan kontaktes på mobil: 29 99 79 79
Klaus Bondam kan kontaktes på mobil: 40 70 83 65

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.